Ten polski film był hitem na Netflix. Stał się numerem jeden w 38 krajach
To był pierwszy taki przypadek w historii, kiedy polska produkcja trafiła na sam szczyt globalnego zestawienia filmów fabularnych na Netfliksie. W 2022 roku „Furioza” Cypriana T. Olenckiego nie tylko zdominowała oglądalność w Polsce, ale błyskawicznie stała się numerem jeden w 38 krajach.

- ELLE
1 kwietnia 2022 roku na Netfliksie pojawiła się „Furioza” – dramat gangsterski osadzony w środowisku kiboli, narkotykowego półświatka i brutalnych porachunków. Początkowo dostępny tylko w Polsce, błyskawicznie zdobył pozycję lidera na lokalnym rynku. Po zaledwie kilku dniach „Furioza” zadebiutowała globalnie i... z miejsca przebiła się na szczyt oglądalności w 38 krajach. Film zdobył pierwsze miejsce w takich krajach jak Hiszpania, Francja, Belgia, Szwajcaria czy Brazylia – regionach z ogromną bazą użytkowników Netfliksa. To był bezprecedensowy sukces dla polskiej produkcji, który zachwycił nawet najbardziej sceptycznych obserwatorów rynku filmowego.
Porównania do Kubricka i Scorsesego – „Furioza” robi wrażenie
Robert Moore z „Movie Nation” porównał „Furiozę” do „Mechanicznej pomarańczy” Stanley’a Kubricka, chwaląc tempo i siłę oddziaływania filmu. Krytyk z „Ready Steady Cut” zauważył podobieństwa do „Infiltracji” Scorsesego, choć wytykał brak głębszej analizy psychologicznej.
Recenzenci podkreślali brutalność i surowość świata przedstawionego, mroczny klimat oraz ponury ton zdjęć autorstwa Klaudiusza Dwulita. Obok brutalnej fabuły i sugestywnego aktorstwa, film zbierał pochwały za realizację. Zdjęcia przypominają postapokaliptyczny krajobraz, a montaż Miłosza Jańca i Wojciecha Włodarskiego nadaje całości dynamiki i napięcia. To właśnie dzięki tej technicznej precyzji „Furioza” utrzymuje uwagę widza od pierwszych do ostatnich minut.
Fenomen, który trudno wytłumaczyć
Wielu zagranicznych dziennikarzy przyznawało wprost – sukces „Furiozy” był dla nich zaskakujący. To dowód na to, że platformy streamingowe mogą być szansą na międzynarodową karierę dla produkcji, które wcześniej byłyby skazane na lokalny odbiór.

