Większość osób starających się o pracę ochoczo chwali się doświadczeniem zawodowym i kompetencjami twardymi, całkowicie pomijając posiadane umiejętności miękkie. Trzeba jednak wiedzieć, że dla przyszłego pracodawcy cechy psychofizyczne i umiejętności interpersonalne są równie istotnym wskaźnikiem kompetencji kandydata, co jego wiedza i umiejętności praktyczne. Można przecież być wybitnym specjalistą w danej dziedzinie, ale bez umiejętności nawiązywania kontaktu z przełożonymi i ze współpracownikami nawet najlepszy ekspert nie będzie przydatny w firmie prowadzącej nabór. Twoim celem jest otrzymanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, musisz zatem zrobić wszystko, aby twój życiorys prezentował cię jak najlepiej. Jeżeli odpowiednio opiszesz w CV umiejętności, zyskasz cenną przewagę nad pozostałymi kandydatami. 

Jakie umiejętności wpisać w CV?

Rywalizacja z osobami ubiegającymi się o dane stanowisko rozpoczyna się już na etapie wysłania swojego życiorysu. Odważnie jest twierdzić, że prawidłowo skonstruowane CV to klucz otwierający drzwi do biura rekrutera, to samo dotyczy wykształcenia i doświadczenia zawodowego. Większość kandydatów, którzy decydują się na wysłanie swojej aplikacji, spełnia formalne wymagania, trzeba zatem zadbać o to, by nasza kandydatura wyróżniła się na tle pozostałych. Jak to zrobić? Opisać swoje umiejętności!

To właśnie twoje zdolności w największym stopniu wskazują na korzyści, jakie twoja praca może przynieść firmie. Praktyka pokazuje, że większość osób skupia się tu przede wszystkim na kwalifikacjach nabytych w ramach edukacji, kursów doszkalających i pracy na wcześniejszych stanowiskach. Oczywiście, wszystkie te umiejętności są istotne dla osoby prowadzącej nabór. Nie można jednak zapominać o zdolnościach wynikających z indywidualnych cech charakteru, bo to właśnie one w największym stopniu wskazują na to, jaką osobą jesteś. W tym miejscu dochodzimy do niezwykle istotnego podziału zdolności na kompetencje miękkie i twarde

Umiejętności miękkie do CV

Umiejętności miękkie to inaczej cechy osobiste. To określenie dotyczy cech psychofizycznych i kompetencji społecznych, które determinują zdolność kandydata do nawiązywania kontaktu z innymi osobami, jego zachowanie czy umiejętność zarządzania czasem pracy.

Umiejętności miękkie są kompetencjami naturalnymi, czyli wynikającymi bezpośrednio z cech charakteru i osobowości kandydata. Odpowiednie ćwiczenia pozwalają nie tylko skutecznie rozwijać już posiadane umiejętności miękkie, ale także zyskać nowe. Trzeba jednak wiedzieć, że jest to długotrwały proces.

Charakterystyczną cechą umiejętności miękkich jest trudność ich weryfikacji. Ten zestaw zdolności może być oceniany wyłącznie w sposób subiektywny, nie istnieje przecież żaden dokument, który potwierdzi choćby łatwość nawiązywania kontaktów

Kolejna rzecz, solidny zestaw kompetencji miękkich jest uniwersalny i przyda się na każdym stanowisku. Jako przykład posłuży nam komunikatywność. Łatwość nawiązywania kontaktów jest cechą przydatną już na najniższym szczeblu w firmowej hierarchii, pozwala bowiem na nawiązanie skutecznej komunikacji z przełożonymi. Ta cecha jest też niezwykle pożądana w przypadku osób starających się o pracę na wyższych stanowiskach, wskazuje bowiem na dobrą współpracę z klientami i/lub zespołem. 

Poniżej prezentujemy przykłady umiejętności miękkich:

- umiejętność rozwiązywania konfliktów

- zdolność wypracowywania kompromisów

- logiczne myślenie

- kreatywność

- innowacyjność

- asertywność

- zdolność do skutecznej pracy pod presją czasu

- umiejętności perswazyjne

- umiejętność radzenia sobie z trudnymi klientami

- umiejętność rozwiązywania sporów

- wysoka kultura osobista

Umiejętności twarde do CV

Kompetencje twarde to nic innego jak umiejętności nabyte w szkole, na kursach, w toku wykonywania pracy zawodowej. Ten zestaw cech ma charakter mierzalny, co oznacza, że przyszły pracodawca może zweryfikować wszystko to, co wymieniliśmy w CV. Potwierdzeniem nabytych umiejętności twardych są wszelkiego rodzaju dyplomy i certyfikaty. Część z nich można też zweryfikować w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Kandydaci ubiegający się o niektóre stanowiska są proszeni o rozwiązanie testu bądź wykonanie zadania (np. w obszarze obsługi programu graficznego). Wszystko to służy właśnie potwierdzeniu kompetencji twardych.

Ten rodzaj umiejętności często określany jest jako podstawowy lub bazowy, co najlepiej oddaje ich znaczenie dla przyszłego pracodawcy. Bez nich kandydat raczej nie ma szans na zatrudnienie. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której firma wymaga biegłej obsługi programu AutoCAD. Osoba, która wcześniej nie miała z nim do czynienia lub opanowała go w stopniu ledwie podstawowym, nie będzie przydatna na danym stanowisku. 

Przykłady umiejętności twardych to:

- znajomość języków obcych

- prawo jazdy

- znajomość branży

- umiejętność obsługi programów komputerowych

- umiejętność obsługi urządzeń biurowych

Które umiejętności są najważniejsze dla pracodawcy?

Może wydać się to dość zaskakujące, ale wśród kandydatów wciąż pokutuje przekonanie, że umiejętności twarde są o wiele bardziej istotne niż miękkie. Praktyka pokazuje jednak, że większość pracodawców stawia na równi oba te zestawy cech. Mało tego, na niektórych stanowiskach bardziej cenione są kompetencje miękkie niż twarde.

Aby lepiej to zobrazować, posłużmy się przykładem stanowiska kasjer/sprzedawca. W takiej pracy nie potrzeba zbyt wielu twardych umiejętności, podstawową jest obsługa kasy fiskalnej. Tę umiejętność można jednak szybko posiąść, więc dla osoby prowadzącej rekrutację niezwykle cenna może okazać się kandydatura osoby komunikatywnej, kulturalnej i potrafiącej utrzymywać długofalowe relacje z klientami, nawet gdy ta nie miała wcześniej styczności z kasą. Nie należy więc przeceniać umiejętności twardych i nie doceniać umiejętności miękkich.

Jak rozwijać umiejętności, aby lepiej sobie radzić w pracy?

Podpisanie umowy o pracę to jedno, tak samo dużym wyzwaniem jest utrzymanie stanowiska i rozwój w strukturze firmowej hierarchii. Tutaj dochodzimy do niezwykle istotnej kwestii, czyli doskonalenia swoich kompetencji i nabywania nowych.

W przypadku umiejętności twardych sprawa jest prosta. Rozwiniemy je, uczestnicząc w odpowiednich kursach i szkoleniach lub doszkalając się we własnym zakresie.

Bardziej skomplikowana jest praca nad umiejętnościami miękkimi. Wymaga to codziennego kontaktu z ludźmi i analizy własnych zachowań. Należy skupiać się na mowie swojego ciała i nie zapominać o uśmiechu. Wielu z nas nie zdaje sobie z tego sprawy, ale uśmiech znacząco ułatwia nawiązywanie kontaktów, nie tylko bezpośrednich. Trenerzy zwykli mawiać, że uśmiech słychać i nie można odmówić im racji. 

Ten temat jest na tyle skomplikowany, że warto rozważyć skorzystanie ze specjalistycznej pomocy w doskonaleniu i rozwijaniu umiejętności miękkich. Profesjonalne szkolenia pozwolą pozbyć się wszelkich niepożądanych zachowań.