"Fashion’s Hottest Brands and Products Q3 2021" to jedno z tych zestawień, na które czekałyśmy z zapartym tchem. Co kwartał serwis Lyst analizuje statystyki wyszukiwań oraz zakupów w sektorze fashion i przedstawia swoje badania w formie przystępnego raportu, który daje podgląd na to, jakie rzeczywiście marki i produkty są w danym momencie najmodniejsze. O tych drugich pisaliśmy już ostatnio w tekście "Co sprzedaje się najlepiej w 2021 roku? Ujawniono ranking 10 najbardziej pożądanych ubrań, butów i dodatków ostatnich miesięcy". Dziś na warsztat bierzemy firmy modowe, o których ubraniach śnią miliony.

Globalna platforma shoppingowa w formie świetnej infografiki zdradziła, które marki w ostatnim kwartale zasłużyły na miano tych najgorętszych. Skąd wiadomo, że to miarodajne wyniki? Z Lyst korzysta co roku ponad 150 milionów użytkowników, którzy odkrywają, wyszukują i kupują produkty z bardzo szerokiego asortymentu, bo aż 17 000 marek i sklepów. Formuła słynnego Lyst Index to nic innego, jak zbadanie zachowań kupujących, między innymi takich, jak współczynniki konwersji i transakcje. Poza tym analitycy platformy biorą pod uwagę dane wyszukiwania Google, a także wzmianki w mediach społecznościowych i statystyki zaangażowania na całym świecie w okresie trzech miesięcy.

Tyle słowem wstępu. Jakie marki w takim razie znalazły się na podium i które zajęły równie zaszczytne miejsca w rankingu 20 wspaniałych? Oto one i wydarzenia, które pomogły im w rozbudzeniu u klientów pożądania.

Miejsce 20: Dolce & Gabbana 

Włoski dom mody skoczył w rankingu o 5 oczek, dzięki czemu znalazł się w pierwszej 20 najbardziej pożądanych marek modowych. Nie bez przyczyny - ostatnie tygodnie to chociażby pokaz kolekcji wiosna-lato 2022, który nawiązywał do uwielbianych przez pokolenie Z lat 2000. czy zorganizowanie warsztatów dla studentówr azem z Instituto Marangoni. Poza tym coraz więcej celebrytów pokazuje się w ubraniach i na pokazach Dolce & Gabbana (przypomnijmy tu chociaż Jennifer Lopez, która zrobiła furorę podczas Alta Sartoria w Wenecji).

Miejsce 19: Jacquemus

Zaszczytne 19 miejsce nieustannie należy do Jacquemusa i prowadzonej przez niego marki. Popularność pomogły mu utrzymać przepiękny pokaz "La Montagne" z udziałem Belli Hadid, który podbił social media, zatrudnienie Kendall Jenner jako twarzy kampanii jesień-zima 2021/2022, a także wypuszczenie do sprzedaży nowej torebki - Le Ciuciu. Model ekspresowo stał się ulubieńcem branży i nową it bag.

Miejsce 18: Balmain

Bez zmian i u Balmain. Dzięki zorganizowaniu w Paryżu  Balmain Festival razem z (RED), współpracy z Channel 4 przy serialu "Fracture" oraz ubraniu Zendai na Venice Film Festival francuski dom mody wciąż trzyma swoje 18. miejsce w Lyst Index.

Miejsce 17: Givenchy

Podobnie jak kwartał temu, tak i teraz na 17. miejscu mamy Givenchy. Kolekcja Resort '22 ze współpracą z artystą Chito, ubranie Beyoncé i Jaya-Z do kampanii Tiffany & Co "About Love" oraz ogłoszenie partnerstwa Thélios przy projektowaniu okularów to kamienie milowe ostatnich miesięcy w przypadku tego domu mody.

Miejsce 16: Alexander McQueen  

W zeszłym kwartale było 14., dziś mamy 16. miejsce. Ostatnie miesiące to u Alexander McQueen przedstawienie nowego wzou "McQueen Graffiti", zaprezentowanie kolekcji męskiej wiosna-lato 2022, która inspirowana jest poetą Williamem Blake'em, a także premiera instalacji "McQueen Roses" na witrynie flagowego sklepu na Bond Street w Londynie.

Miejsce 15: Loewe

Oczko wyżej, bo z 16. na 15. miejsce awansowało Loewe. Jakie nowości w ostatnich miesiącach? Między innymi premiera nowej torebki - Goya, wybranie wokalisty Kima Hyun-ah na ambasadora oraz wystartowanie z 5. edycją Loewe Foundation Craft Prize.

Miejsce 14: Off-White

Nie byłoby tej listy bez Off-White. W ostatnim kwartale LVMH nabył 60% udziałów w marce, pokaz kolekcji jesień-zima 2021/2022 uświetnił występ MIA, a Virgil Abloh stworzył specjalną kapsułową kolekcję dla Met. Tym razem marka spadła jednak o 1. miejsce w dół. 

Miejsce 13: Valentino

Niesamowity pokaz haute couture w Wenecji, który powstał we współpracy z 17. artystami, stworzenie bluzy w ramach wsparcia akcji szczepiennej UNICEF, a także Lady Gaga, która pokazała się w Nowym Jorku w sukni Valentino haute couture. Tak wyglądały ostatnie miesiące u Valentino i to dzięki tym wydarzeniom dom mody, który w poprzednim kwartale zajmował 15. miejsce, dziś jest na miejscu 13.

Miejsce 12: Burberry

Dziś Burberry, ponownie jak w Q2, jest na 12. miejscu Lyst Index. Co przyczyniło się do utrzymania pozycji brytyjskiego domu mody? Z pewnością kampania TB Summer Monogram, w której wystąpiła Naomi Campbell, otwarcie nowych flagowych sklepów na No.1 Sloane Street w Londynie oraz odnotowane 98% wzrost przychodów ze sprzedaży detalicznej w I kw..

Miejsce 11: Moncler

Ostatnio 7., teraz 11. miejsce. U Moncler ten kwartał wyglądał następująco: Alicia Keys prowadziła pokaz Mondogenius 2021, odnotowano 118% wzrost przychodów w II kwartale, a do tego marka otworzyła drugi flagowy sklep w Medolanie (tym razem w Galleria Vittorio Emanuele II).

Miejsce 10: Saint Laurent

W połowie rankingu mamy Saint Laurent. Francuski dom mody zaprezentował ostatnio pokaz kolekcji wiosna-lato 2022 inspirowanej Palomą Picasso w Paryżu oraz kolekcję męską wiosna-lato 2022 w Wenecji. Poza tym zaliczył 119% wzrost sprzedażowy dla kwartału II. W poprzednim raporcie Saint Laurent zajęło 9. miejsce.

Miejsce 9: Fendi

Piękny skok w górę zaliczyło Fendi w tym kwartale (ostatnio 11., teraz 9. miejsce). Na sukces włoskiego domu mody wpłynęły takie wydarzenia, jak wspólna specjalna kolekcja z Versace, druga kolekcja haute couture projektu Kima Jonesa, a także ogłoszenie współpracy z Thélios w kategorii eyewear.

Miejsce 8: Versace

Z 10. na 8. miejsce awansowało Versace, które w ostatnich miesiącach pokazało specjalną kolecję "Fendace" z Fendi, ubrało Lil Nas X na Met Galę (o tych stylizacjach mówili wszyscy jeszcze długo po zwinięciu czerwonego dywanu), a także zaprezentowało kolekcję wiosna-lato 2022, na wybiegu której mogliśmy podziwiać Duę Lipę, Gigi Hadid oraz Naomi Campbell.

Miejsce 7: Bottega Veneta

I oto miejsce 7. - Bottega Veneta. Słynny dom mody już samym swoim ogłoszeniem planu pokazu wiosna-lato 2022 w Detroit narobił szumu. Poza tym sprzedaż domu mody, prowadzonego przez Daniela Lee, wzrosła o 69% w Q2, a do tego po sieci rozeszło się viralowo kilka stylizacji gwiazd w ubraniach z metką Bottega Veneta (m.in. Hailey Bieber i Kendall Jenner). To awans z 8. miejsca na 7.

Miejsce 6: Nike 

Tym razem nie dom mody, a marka sportowa. Miejsce 6. (ostatnim razem 3.) w Lyst Index należy do Nike. To wszystko dzięki ogłoszeniu współpracy z "Serena Williams Design Crew", 16% wzrostowi sprzedaży oraz rozszerzonemu konceptowi sprzedaży detalicznej Rise z nowym flagowym sklepem w Seulu.

Miejsce 5: Louis Vuitton

Francuski dom mody stawia na niestandardowe rozwiązania - z okazji 200. urodzin projektanta wypuszczono grę mobilną, podjęto współpracę w Fornasetti przy kapsułowej kolekcji, a także wypuszczono głośnik Horizon Bluetooth w kształcie spodka kosmicznego. To wszystko pozwoliło LV zająć zaszczytne 5. miejsce w rankingu (ostatnio było jeszcze o oczko wyżej).

Miejsce 4: Prada

Z 5. na 4. miejsce wskoczyła Prada. W awansie pomogły jej takie wydazenia, jak pokazanie równolegle kolekcji wiosna-lato 2022 w Mediolanie i Szanghaju, 66% wzrost sprzedaży w pierwszej połowie roku oraz wybranie na twarz kampanii perfum Jake'a Gyllenhaala.

Miejsce 3: Dior

Na podium znów mamy Dior - ostatnio było to miejsce 2., teraz 3. W utrzymaniu się w pierwszej 3. Lyst Index zdecydowanie pomogły pokazy haute couture oraz wiosna-lato 2022, otwarcie wystawy "Christian Dior: Designer of Dreams" w Nowym Jorku, a nawet ogłoszenie partnerstwa z klubem piłkarskim Paris Saint-Germain.

Miejsce 2: Gucci

Oto miejsce 2.! Gucci, chociaż ostatnio było na szczycie listy, dalej nie znika z podium. Wysoką pozycję pomogły utrzymać takie działania: uruchomienie digitalowego sklepu Vault, który łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość włoskiego domu mody, aż 86% wzrost sprzedaży w kwartale II, a także premiera trailera filmu "House of Gucci" z Lady Gagą i Adamem Driverem. 

Miejsce 1: Balenciaga

To zdecydowanie największy awans w rankingu Lyst Index. W ostatnim kwartale Balenciaga zajmowała 6. miejsce, a dziś... 1. Wszystko dzięki skutecznie przemyślanemu marketingowi, na który złożyły się m.in. powrót po 53. latach do haute couture, współpraca z Kanyem Westem przy premierze albumu "Donda" oraz podwojenie metaverse dzięki współpracy z Fortnite.