Ale fenomen Hoka nie wydarzył się z dnia na dzień. Hoka, pomimo szybkiego wzrostu popularności, jest nadal stosunkowo niewielką marką w porównaniu do gigantów branży, takich jak Nike czy Reebok. Steven Doolan, wiceprezes Hoka US, zauważył w New York Times, że marka oferuje tylko 440 unikalnych modeli butów dla mężczyzn i kobiet, dostępnych w różnych kolorach i rozmiarach. Dla porównania, według szacunków projektu przeprowadzonego na Harvardzie, Nike ma aż 10 000 różnych wariantów butów.

Sneakersy dla wszystkich pokoleń

Wyjątkowa atrakcyjność marki Hoka polega na jej wielopokoleniowym charakterze. Wiele osób, w tym profesjonalistów z branży sneakersowej, odkryło Hoka dzięki swoim rodzicom. Drew Haines, dyrektor ds. sneakersów i przedmiotów kolekcjonerskich w StockX, podzielił się swoim doświadczeniem z New York Times, mówiąc, że pierwszą parę, którą zobaczył, zakupił jego tata. Jego 60-letni ojciec szukał najwyższego komfortu i amortyzacji, które zapewniła mu firma Hoka. Dr Karen Onel, szefowa reumatologii dziecięcej w Hospital for Special Surgery na Manhattanie, również przekonała się do sneakersów Hoka po tym, jak cierpiała z powodu bólu kostki i stopy. Jej najmłodsza córka początkowo wahała się na widok przerośniętych podeszew, ale ostatecznie przekonała się do nich i ona.

Sportowe początki sneakersów Hoka

Kiedy Hoka została założona w 2009 roku przez byłych pracowników Salomona, Nicolasa Mermouda i Jean-Luca Diarda, moda nie była ich głównym celem. Marka była całkowicie skoncentrowana na wydajności i tworzeniu butów, które pozwalały ludziom biegać szybciej i dalej bez odczuwania bólu. Atutem marki są lekkie podeszwy z pianki, zapewniające efekt amortyzacji, który pomaga zmniejszyć wpływ na stopę, gdy uderza ona o podłoże. Konstrukcja ponadwymiarowej podeszwy skutecznie minimalizuje nacisk pod piętą i podbiciem stopy, dzięki czemu sneakersy Hoka są idealnym wyborem dla osób z takimi schorzeniami jak zapalenie powięzi podeszwy.

Jak moda odkryła sneakersy Hoka

Dopiero około cztery lata temu influencerzy modowi i współpracownicy zaczęli dostrzegać potencjał sneakersów Hoka. W ciągu ostatnich kilku lat Hoka nawiązała współpracę z najróżniejszymi markami, od modnych sklepów ze sneakersami, na przykład Bodega, po kultową sieciówkę Free People. Sneakersy Hoka pojawiły się nawet na wybiegach awangardowych marek, takich jak Collina Strada, Batsheva i PH5, umacniając ich status jako "modowych butów".

Trend na brzydkie buty i sukces Hoka

Część sukcesu HOKA można przypisać nienagannemu wyczuciu czasu. Pod koniec 2010 roku świat mody zaczął doceniać masywne sneakersy i styl athleisure. Sneakersy Triple S marki Balenciaga, które nabrały rozgłosu w 2017 roku, stanowiły punkt zwrotny, skłaniając redaktorów i influencerów do zamiany wysokich obcasów na nieporęczne, kosmiczne clodhoppery. Masywne sneakersy stały się wszechobecne, a HOKA wykorzystała tę zmianę w modowych standardach bez przekraczania granic. Efekt? HOKA, należąca do Deckers, firmy stojącej za markami obuwniczymi Ugg i Teva, odnotowała 892 miliony dolarów sprzedaży w 2021 roku, co stanowi 56% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, a w 2022 roku przekroczyła granicę miliarda dolarów.

Przystępna cena sneakersów HOKA, z większością par w cenie poniżej 150 dolarów, też ma tu duże znaczenie. Skupienie się na funkcjonalności i wydajności pozwala im przenikać świat sportu i mody, czyniąc je odpornymi na zmienne trendy.

Można śmiało powiedzieć, że trend masywnych sneakersów zostanie z nami na dłużej. Kto wie - rosnąca popularność butów HOKA może sprawić, że zastąpią one ulubione modele TikToka, takie jak Onitsuka Tiger...