I wszystko stało się jasne! Wielkie święto kina powoli dobiega końca. Statuetki trafiają do prawowitych właścicieli. Brytyjsko-polska koprodukcja „Strefa Interesów” walczyła o Złotą Palmę w Konkursie Głównym canneńskiego festiwalu. Od początku zbierała pozytywne recenzje i znajdowała się w gronie faworytów. Ostatecznie musiała jednak uznać wyższość Justine Triet i filmu „Anatomia upadku”. Francuzka została trzecią reżyserką w historii mogącą poszczycić się prestiżowym wyróżnieniem. Natomiast tegoroczne Grand Prix – nazywane nagrodą dla drugiego najlepszego filmu canneńskiego festiwalu – zostało przyznane Jonathanowi Glazerowi.

Polska koprodukcja „Strefa Interesów” z nagrodą Grand Prix na festiwalu w Cannes

Lazurowe Wybrzeże stało się miejscem uroczystej premiery „Strefy Interesów”. Na odświętnym pokazie filmu obok reżysera zjawili się między innymi polska producentka Ewa Puszczyńska i dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Radosław Śmigulski. Dzieło było w całości zrealizowane na terenie naszego kraju i częściowo finansowane przez PISF. W ekipie znaleźli się liczni polscy twórcy: Łukasz Żal (zdjęcia), Joanna Kuś (scenografia), Waldemar Pokromski (charakteryzacja), Małgorzata Karpiuk (kostiumy), Małgorzata Bereźnicka (kierowniczka produkcji, Extreme Emotions), Bartek Raiński (koproducent) i Stanisław Cuske (operator).

„Strefa Interesów” to antydramat skupiony na rodzinie komendanta Rudolfa Hössa i luźna adaptacja powieści Martina Amisa pod tym samym tytułem. Bohaterowie mieszkają tuż obok muru obozu koncentracyjnego Auschwitz. Żona Hössa, Hedwiga, przesiąknięte złem okolice postrzega jako prawdziwy raj. Recenzenci opisali nagrodzony film jako głęboką, przytłaczającą i przerażającą historię o Holokauście oraz zmuszającą do refleksji przestrogę dla kolejnych pokoleń. Jonathan Glazer zdołał przenieść na ekran piekło w sposób, w jaki nikt jeszcze nie prezentował go w kinie.

Zwycięzcy 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes

Laureatów konkursu głównego wyłoniło jury w składzie: szwedzki reżyser Ruben Östlund (przewodniczący), francuska reżyserka Julia Ducournau, argentyński reżyser Damián Szifron, afgańsko-francuski reżyser Atiq Rahimi, amerykański aktor Paul Dano, amerykańska aktorka Brie Larson, zambijski reżyser Rungano Nyoni, francuski aktor Denis Ménochet oraz marokańska scenarzystka Maryam Touzani. Tak prezentuje się przedstawiony dziś wieczorem werdykt:

Konkurs Główny

  • Złota Palma: „Anatomia upadku”, reż. Justine Triet
  • Grand Prix: „Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer
  • Nagroda Jury: „Fallen Leaves”, reż. Aki Kaurismäki
  • Najlepszy reżyser:  Tran Anh Hung za „The Pot au Feu”
  • Najlepszy aktor:  Kōji Yakusho za rolę w filmie „Perfect Days” Wima Wendersa
  • Najlepsza aktorka: Merve Dizdar za rolę w „About Dry Grasses”, reż. Nuri Bilge Ceylan
  • Najlepszy scenariusz: Sakamoto Yûji za „Monster”

Pozostałe nagrody

  • Złota Kamera za debiut reżyserski: Thien An Pham za „Inside the Yellow Cocoon Shell”
  • Złota palma dla najlepszego filmu krótkometrażowego: „27”, reż. Flóra Anna Buda
  • Wyróżnienie dla filmu krótkometrażowego: „Fár”, reż. Gunnur Martinsdóttir Schlüter
  • Queer Palm: „Monster”, reż. Hirokazu Koreeda

Konkurs Un Certain Regard

  • Najlepszy film: „How to have sex”, reż. Molly Manning Walker
  • Nagroda Jury:  „Hounds”, reż. Kamal Lazraq
  • Najlepszy reżyser:  Asmae El Moudir za „The Mother of All Lies”
  • Freedom Prize: „Goodbye Julia”, reż. Mohamed Kordofani
  • New Voice Prize: „Omen”, reż. Baloji