Piramida żywienia 2016 - poznaj nowe zasady zdrowej diety

W tym roku nadchodzi żywieniowa rewolucja - Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) postanowiła zmienić panujący od 7 lat układ piramidy zdrowego odżywiania. Dodatkowo, poza samymi zaleceniami dotyczącymi odpowiednio skomponowanej diety, pierwszy raz pojawił się w niej nacisk na sport, zajmujący miejsce na piedestale. Do najbardziej zalecanych aktywności ruchowych należą bieganie, pływanie, jazda na rowerze, a nawet wybieranie schodów zamiast windy, czy długie spacery.  Ważne, by wysiłek fizyczny był regularny i trwał od 30-45 minut każdego dnia. Wraz z nim nadszedł czas na ograniczenie cukru, tłuszczów i soli, by w ich miejsce wprowadzić do jadłospisu owoce, warzywa i zboża - produkty o największej zawartości witamin oraz cennego błonnika. Chcesz wcielić w życie zdrowe zmiany? Zapoznaj się z nowymi zasadami prawidłowego żywienia ustanowionymi przez światową organizację (nowa piramida żywieniowa 2016 - zdjęcie >>)!

Nowa piramida żywienia - zobacz, jak powinna wyglądać zdrowa dieta:

1. Nowa piramida żywieniowa: owoce i warzywa

Nowa piramida żywieniowa 2016, fot. Fotolia

Owoce i warzywa tym razem zajęły pierwsze miejsce w piramidzie, zaraz po aktywności fizycznej. Tym samym wyprzedziły węglowodany (czyli różnego rodzaju zboża), wcześniej stanowiące jej podstawę. Wszystko za sprawą zawartego w nich błonnika, uznanego za czołowy składnik pokarmowy, bez którego zdrowy jadłospis nie ma racji bytu. Dodatkowo, owoce i warzywa dostarczają nam witamin oraz cennych minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Według najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia należy sięgać po nie jak najczęściej, uzupełniając dzienne zapotrzebowanie np. poprzez picie  świeżo wyciskanych soków lub koktajli. Najnowsze badania potwierdzają bowiem, że to dzięki nim zapobiegamy chorobom sercowo-naczyniowym i nowotworom, co znacznie wydłuża ludzkie życie. 

2. Nowa piramida żywieniowa: produkty zbożowe 

Nowa piramida żywieniowa 2016, fot. Fotolia

Pośród węglowowanych zepchniętych na kolejne miejsce w piramidzie, szczególnie wyróżnione zostały kasze i produkty pełnoziarniste. To właśnie one powinny często królować na naszych talerzach w towarzystwie innych zdrowych przysmaków. Nie chodzi jednak o to, by śniadanie składało się z tradycyjnej kanapki - lepiej na pierwszy posiłek zjeść owsiankę, musli, jaglankę, czy budyń z kaszy gryczanej. Bowiem to właśnie te składniki dostarczają nam witamin z grupy B i energii na dłużej, nie obciążając układu trawiennego. Badania naukowe potwierdzają również korzystny wpływ kasz i zbóż (tych przetworzonych w niewielkim stopniu) na układ nerwowy - pomagają łagodzić napięcie i stres.