Technologiczni giganci wiedzą o nas coraz więcej. Obok dyskusji o naruszaniu prywatności na ustach wszystkich są też skrawki informacji, którymi firmy dzielą się z szeroką gawiedzią. Analizując nasze zachowanie w sieci, są w stanie precyzyjnie określić, co nam w duszy gra (na tym polu prym wiedzie Spotify), które trendy zeszły z wybiegów na ulice (tutaj poleca się sprawozdanie Lyst) i jacy ludzie, wydarzenia czy nawet kulinarne przepisy zaprzątały nam głowę w minionych miesiącach. Najpełniejszy obraz oferuje zdecydowanie Google. W nasze ręce trafiło już obszerne podsumowanie „rok 2023 w wyszukiwarce”. Czego tym razem szukaliśmy w internecie?

Zestawienie Google'a tworzone jest na podstawie wpisywanych w wyszukiwarce haseł, które w porównaniu do poprzedniego okresu zanotowały największy wzrost popularności. Podzielone jest na wiele różnorodnych kategorii. Możemy więc dowiedzieć się, że w 2023 roku uwagę świata przyciągnął konflikt izraelsko-palestyński, zaginięcie łodzi podwodnej Titan i trzęsienie ziemi w Turcji. Nie brakuje też luźniejszych tematów. Google wskazało m.in. najchętniej wyszukiwanych aktorów, sportowców, muzea czy gry komputerowe.

Najpopularniejsze filmy i seriale 2023 roku według wyszukiwarki Google'a. Polacy wybrali zwycięzcę rywalizacji „Barbie” i „Oppenheimera”

Nie obyło się bez wzmianki o naszych ulubionych filmach i serialach. I tak w skali globalnej pierwsze miejsce przypadło w udziale „Barbie” i „The Last of Us”. Tuż za nimi uplasowali się „Oppenheimer” i „Wednesday”. Dane udostępnione są również dla każdego kraju z osobna, dzięki czemu widzimy, że Polacy dokonali na podium drobnych przetasowań. Nad Wisłą rankingi najpopularniejszych filmów i seriali 2023 roku kształtowały się następująco:

Najpopularniejsze filmy 2023 roku według wyszukiwarki Google'a w Polsce:

  1. „Oppenheimer”
  2. „Barbie”
  3. „Zielona granica”
  4. „Heaven in hell”
  5. „Znachor”
  6. „Kot w butach: Ostatnie życzenie”
  7. „Chłopi”
  8. „Wszystko wszędzie naraz”
  9. „John Wick 4”
  10. „Zakonnica 2”

Oczywiście triumf „Oppenheimera” ma wymiar symboliczny, bo pod względem sprzedanych biletów na prowadzenie zdecydowanie wysunęła się „Barbie”. A prawdziwym wygranym okazały się powoli wychodzące z pandemicznej zadyszki kina. Obok zagranicznych hitów na liście widnieją rodzime produkcje. Polskie filmy zajmują aż połowę topowej dziesiątki. Najwyżej dotarła poruszająca „Zielona granica” Agnieszki Holland. Siódme miejsce to walczący o oscarowe nominacje „Chłopi”

Najpopularniejsze seriale 2023 roku według wyszukiwarki Google'a w Polsce:

  1. „Wednesday”
  2. „The ast of Us”
  3. „Ginny & Georgia”
  4. „Dom pod Dwoma Orłami”
  5. „Zakazany owoc”
  6. „Dziewczyna i kosmonauta”
  7. „Dewajtis”
  8. „Infamia”
  9. „Mandarolian”
  10. „Warszawianka”
     

Zarówno Netflix, jak i HBO mają powody do radości. „Wednesday” i „The Last of Us” doceniani są pod każdą szerokością geograficzną. W Polsce mają jednak poważną konkurencję w postaci polskiego serialu historyczny „Dom pod Dwoma Orłami”, tureckiego „Zakazanego owocu” czy ekranizacji „Dewajtis” Marii Rodziewiczówny. Czy wyniki pokrywają się z waszymi tegorocznymi playlistami?