Levi’s® i Visionary Lab: upcycling jest w modzie

Nie mamy wątpliwości, że w czasach, gdy odpady tekstylne wciąż się piętrzą, bardzo istotne jest znalezienie kreatywnych sposobów na przedłużenie życia materiałów. Icons Re/Outfitted, czyli projekt zainicjowany przez studio kreatywne The Visionary Lab, w stylowy sposób łączy modę i ikoniczne modele mebli. Zaproszeni artyści odnowili używane krzesła Vitra, wykorzystując do tego denim Levi's®." 

Ten projekt motywuje do tego, aby szerzej spojrzeć na metody upcyclingu.

Opowieść poprzez design: zrównoważona moda i wystawa „Icons Re/Outfitted”

„Icons Re/Outfitted” to niezbity dowód, że denim ma ogromny potencjał – zarówno w przypadku branży modowej, jak i wnętrzarskiej. Nkwo Onwuka, Hannah Brabon, Kelly Konings, Tim Dekkers, Sophie Cagniart, Barbara Polderman, Sarmite Polakova i Norman Monsanto zdecydowanie sprostali niełatwemu wyzwaniu, potwierdzając to. Każdy kultowy model krzesła stał się artystycznym obiektem w rękach tych kreatywnych umysłów.

Cieszymy się, że możemy być częścią Icons Re/Outfitted, które nie tylko promuje innowacje i rzemiosło, ale także pokazuje, jak można przedłużyć żywotność naszych tekstyliów dzięki innowacyjnym metodom projektowania (...) - mówi Anit Van Eynde, wiceprezes ds. marketingu i BX w Europie Północnej w Levi Strauss & Co.

Kolekcja odnowionych krzeseł prezentuje bogaty wachlarz innowacyjnych technik (cyfrowe tkanie 3D, biotekstylia i filc denimowy z recyklingu produkowany przez fabrykę społeczną i-did) i tradycyjnego rzemiosła. 

Artystyczne, upcyklingowe krzesła nie tylko przyciągają wzrok, ale także prowokują do rozmowy na temat zrównoważonego rozwoju.

Każda kreacja jest świadectwem zaangażowania w redukcję odpadów i odnajdywania piękna w tym, co nieoczywiste. Efekty tej współpracy były prezentowane podczas Dutch Design Week w Eindhoven (od 21 do 29.10.23 roku). Wydarzenie odbyło się przestronnym, „surowym” magazynie, który dawniej był pracownią stolarską. 

Design for the future z marką Levi's® 

Denim to ponadczasowa ikona mody, która jest doceniana na całym świecie przez ludzi w każdym wieku, każdej rasy i płci. A Levi's® jest pionierem w dziedzinie innowacji denimu oraz marką niezwykle zaangażowaną w temat wdrażania pozytywnych zmian. Nic więc dziwnego, że ten brand z dumą dołączył do projektu Icons Re/Outfitted, którego celem jest zwrócenie uwagi na potencjał dawania drugiego życia denimowi.

Ten artystyczny koncept wyłania się z misji The Visionary Lab, która polega na zmianie podejścia do odpadów poprzez tworzenie unikatów z rzeczy, które teoretycznie można by wyrzucić.

Naszą misją jest przedefiniowanie pojęcia odpadów i ujawnienie piękna ukrytego w nieoczekiwanych miejscach. Jesteśmy niezmiernie dumni z realizacji tego artystycznego projektu - mówią przedstawiciele The Visionary Lab.

Projekty, które powstały dzięki współpracy Levi’s® i Visionary Lab 

The Coconut Chair Re/Outfitted

Holenderski projektant mody Tim Dekkers postawił na eksperymenty materiałowe. Zainspirowały go materiały, które rozwijają się naturalnie, jak np. paprocie, kora i kryształy. Zastosował wzór cięcia bez odpadów i stworzył ozdoby o organicznym kształcie. Ozdoby te, wykonane z filcu jeansowego Levi's®, nadają krzesłu „zarośnięty” wygląd. Dekkers użył także naturalnego barwnika z kurkumy, ozdabiając całość biodegradowalnymi kryształami (uprawianymi w procesie organicznym). 

Ten symboliczny gest przypomina nam, aby szanować i nie zakłócać harmonii natury.

Materiały prasowe

Koncepcja: The Visionary Lab

Artysta: Tim Dekkers

Krzesło: używane krzesło Coconut Chair, George Nelson, Vitra

Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's®

Produkcja filcu denimowego: i-did

The Panton Chair Re/Outfitted

Łotewska projektantka Sarmite Polakova zgrabnie połączyła badania eksperymentalne z istniejącymi metodami projektowania. Polakova otoczyła krzesło Panton innowacyjną (nie)tkaną biowłókniną, którą wykonano ze zużytego denimu. Ten wytrzymały, a jednocześnie lekki materiał o wyglądzie przypominającym zamsz, opiewa krzesła jak sukienka i przechodzi płynnie w... stylowy dywan.

W tym projekcie połączono atmosferę tajemniczości i odkrycia poprzez grę kształtów. Artystka oddała przy tym hołd kultowemu krzesłu, łącząc nowoczesny, przyszłościowy materiał tekstylny z kultowym designem.

Materiały prasowe

Koncepcja: The Visionary Lab

Artysta: Sarmite Polakova

Krzesło: używane krzesło PantonChair, VernerPanton, Vitra

Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's®

Przetworzony denim: i-did

The Belleville Chair Re/Outfitted

U podstaw sztuki holenderskiej artystki tekstylnej Barbary Polderman leży głęboka wiara w moc tekstyliów o bogatej historii  od używanych ubrań, po resztki dywanów i tkaniny obiciowe. Czerpie inspiracje m.in. z gry w „muzyczne krzesła” oraz integracji i dynamiki społecznej. Polderman stworzyła tę jeansową rzeźbę o lekko zaburzonej równowadze, umieszczając ją na krześle Belleville.

Rzeźba zachęca widzów do refleksji nad rolą, którą każdy z nas może odegrać w tworzeniu bardziej integracyjnego świata. To wszystko przy jednoczesnym poszanowaniu jego zasobów naturalnych.

Materiały prasowe

Koncepcja: The Visionary Lab

Artysta: Barbara Polderman

Krzesło: używane krzesło Belleville Chair, Bouroullec, Vitra

Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's®

The Amoebe Chair Re/Outfitted

Nigeryjska projektantka mody Nkwo Onwuka jest znana ze swojego zaangażowania w etyczną i zrównoważoną modę. Dzięki współpracy i wsparciu lokalnej grupy kobiet, jej praca harmonizuje współczesny styl z odrodzeniem bogatego wachlarza tradycyjnego, afrykańskiego rzemiosła.

Krzesło Amoebe zostało ozdobione dżinsowymi koralikami, misternymi frędzlami z włókien sizalu, akcentami z rafii i lustrzanymi detalami. To wszystko na tle majestatycznego, wysokiego oparcia.

Praca emanuje królewską energią i przypomina tron. 

Materiały prasowe

Koncepcja: The Visionary Lab

Artysta: Nkwo Onwuka

Krzesło: używane krzesło Amoebe Chair, Verner Panton, Vitra

Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's®

The Plywood Group LCW Chair Re/ Outfitted

Urodzona we Francji projektantka mody i tekstyliów Sophie Cagniart jest „gawędziarką tkanin”. Ożywia tradycyjne, japońskie rzemiosło tekstylne. Oddając hołd 150. rocznicy powstania dżinsów Levi's® 501®, Cagniart ozdobiła używane krzesło Plywood Group LCW Chair autorstwa Charlesa i Ray Eamesów zabytkowymi parami tej kultowej odzieży.

Reaktywując techniki haftu, takie jak Sashiko, Boro i Sakiori, poprawiła estetykę tkanin oraz nadała im pożądaną strukturę, elegancję i świeżość.

Materiały prasowe

Koncepcja: The Visionary Lab

Artysta: Sophie Cagniart

Krzesło: używane krzesło Plywood Group LCW Chair, Charles & Ray Eames, Vitra

Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's®

The Wire Chair Re/Outfitted

Londyńska projektantka mody Hannah Brabon jest znana ze swojego kreatywnego podejścia do zdekonstruowanego dżinsu. Fascynacja światem przyrody posłużyła Brabon jako inspiracja do ożywienia dwóch kultowych krzeseł Wire Chair autorstwa Charlesa i Ray Eamesów. Stworzyła wielowarstwowy efekt, m.in. poprzez cięcie, strzępienie, ręczne tkanie i farbowanie wyrzuconych tkanin dżinsowych. Każda pętla została skrupulatnie zszyta i wpleciona w siatkę krzesła, co nadało całości dynamiki.

Umieszczenie dwóch krzeseł obok siebie uwypukla znaczenie komunikacji i podkreśla, jak niezbędne do wprowadzenia pozytywnych zmian jest zjednoczenie się społeczności.

Materiały prasowe

Koncepcja: The Visionary Lab

Artysta: Hannah Brabon

Krzesło: używane krzesło Wire Chairs, Charles & Ray Eames, Vitra

Materiał: Denim pochodzący z recyklingu od Levi's®

The Eames Shell Chair DSW Re/ Outfitted

Holenderski architekt Norman Monsanto umiejętnie przekształcił krzesło Eames Shell Chair DSW w rzeźbiarskie arcydzieło. Poprzez unikalny proces „wtapiania” kultowego krzesła w solidny pień drzewa oliwnego, zręcznie połączył nowoczesny design z tym, co można uznać za najstarszą na świecie formę siedzenia.

Ta niezwykła fuzja nabiera organicznej esencji, ponieważ denimowy wygląd siedziska płynnie łączy się ze strukturą pnia. 

Materiały prasowe

Koncepcja: The Visionary Lab

Artysta: Norman Monsanto, Kelly Konings

Krzesło: używane krzesło Shell Chair DSW by Charles & Ray Eames from Vitra

Materiał: Denim i przędza wycofana ze sprzedaży od Levi's®

Eames Lounge Chair Re/Outfitted

Pochodząca ze Szwecji projektantka mody Kelly Konings specjalizuje się w technikach tkania 3D i tkania całych ubrań, a także we wzorach bezodpadowych. Projektantka zaskoczyła, tworząc iluzję dziur za pomocą innowacyjnej techniki tkania 2D z efektem 3D, co dało atrakcyjny efekt postarzenia.

Projektantka wykorzystała zużytą przędzę pochodzącą od Levi's®. Uzyskała organiczną strukturę gradientu od niebieskiego do prawie białego... bez potrzeby wybielania. To świadectwo transformacyjnej mocy nowoczesnego tkania.

Materiały prasowe

Koncepcja: The Visionary Lab

Artysta: Kelly Konings

Krzesło: używane i zdekonstruował krzesło Eames Lounge Chair, Vitra

Materiał: przędza wycofana ze sprzedaży od Levi's®