To już dziś! Pierwsza konferencja ELLE o modzie, trendach i kobiecości. 17 wykładów w 3 blokach tematycznych. Najlepsi prelegenci. Będziemy ją dla was relacjonować na żywo.
Konferencja ELLE About Fashion odbywa się w stylowych wnętrzach Hotelu Raffles Europejski. Z hotelu rozciąga się widok na Stare Miasto i Ogród Saski. Wśród zaproszonych gości m.in. Gosia Baczyńska, Magda Mołek, Kasia Gola, Olka Kaźmierczak, Kasia Nosowska i Patrycja Dobrzeniecka. Bilety na ELLE About Fashion wyprzedały się w dwa dni, ale wciąż możecie wziąć udział w wydarzeniu. Kup dostęp do live streamingu z ELLE About Fashion >>>
W Hotelu Raffles Europejski znajduje się specjalny Apartament ELLE. Stylistki naszego magazynu - Karolina Limbach i Maja Naskrętska będą tam odpowiadały na wasze pytania dotyczące stylizacji, trendów i zdradzą, co prywatnie same mają w swoich szafach. Uczestnicy ELLE About Fashion będą mogli również skorzystać z konsultacji makijażowych u ekspertów luksusowej marki kosmetycznej Sisley Paris oraz wziąć udział w warsztatach fotografii typu flatlay Apart x InstaPhoto.
Uff, udało się! Dzięki, że byliście z nami. W związku z tym, że spływały do nas prośby o udostępnienie zapisu transmisji live, przedłużamy sprzedaż dostępów o tydzień!
"Jestem od wczoraj zdenerwowana tym wystąpieniem. Spisałam sobie coś na kartce, ale może być tak, że będzie żenada" - zaczęła miękko Kasia Nosowska. Potem usłyszeliśmy mocne rzeczy, między innymi, o jej "zimnym chowie" w dzieciństwie i o tym, co wyniknęło z tych doświadczeń.
"Czasem rodzice mogą powiedzieć coś w nieprzemyślany sposób, a to zdanie może Ja usłyszałam: Jesteś tylko dodatkiem. To Twoją mamę wybrałem spośród milionów. Ja chyba się wtedy rozpadłam. Dopiero niedawno, że całe moje życie było oparte o ten przekaz. Mama mówiła zaś: "Będziesz już grzeczna?", "Co ludzie powiedzą?". A potem wysłali mnie do technikum odzieżowego i powiedzieli: "dobrze, że tam poszłaś, przynajmniej się dostałaś". I co? Ląduję w Warszawie jako piosenkarka i czuję się niewidzialna. Chociaż proponują mi nagranie płyty, występy. I moją jedyną motywacją jest to, żeby rodzice powiedzieli: "No, nareszcie jej się udało". Czułam się jak loch bez dna. Tak łaknęłam miłości, a jednak w nią nie wierzyłam. Tak samo jak w pochwały, nagrody. Grałam koncerty ekstremalnie chora, poświęcałam się dla mężczyzn z lęku przed odrzuceniem. Chodziło o to, żeby usankcjonować to, że jestem, że jestem ważna. Żyłam, przepraszając. W starciu z innymi zawsze miałam pozycję tej gorszej" - szczerze wyznała Nosowska.
Jej wyznanie, łącznie z przyznaniem się do współuzależnienia i bycia zdradzoną (partner Kasi Nosowskiej zmagał się z chorobą alkoholową), było budującą puentą konferencji, jej części o kobiecości. Kasia przyznała, że uwolniła się, mówiąc wszystkim w pewnym momencie: "A wypierdalać mi stąd".
"Płakałam i rozpadałam się 5 dób. Nie doświadczyłam depresji, ale doświadczałam smutku. Był za to ten jeden poranek, kiedy miałam wybór: albo w tym zostać, albo coś zrobić. Wybrałam siebie. Ktoś zaprowadził mnie do Ewy Woydyłło, która powiedziała mi: Chciałabym powiedzieć Pani, że Pani historia jest wyjątkowa. Ale jest banalna, jest nas wiele, ma Pani wiele sióstr". Medytowałam od tamtej pory frazę: "Zadbaj o siebie". Zaczęłam też robić tylko to, czego naprawdę chcę. Przy każdej decyzji, zadaję sobie pytanie: "Czy tego chcesz?" Jeśli czuję kulkę w gardle, to tego nie robię. Mam też taką metodę - biorę zdjęcie siebie z dzieciństwa i przyznaję przed sobą, że mam w sobie wciąż tę niepewną dziewczynkę ściskającą kciuk i wypatrującą aprobaty. Nawet mam to zdjęcie w telefonie i mówię do niego: JA SIĘ TOBĄ ZAJMĘ. DZIŚ ODPOCZNIEMY. TY MOŻESZ. JESTEM Z CIEBIE DUMNA. DAMY RADĘ. CO LUBISZ? ZROBIMY TYLKO TO, NA CO MASZ OCHOTĘ".
Kasia, to nie była tylko ostatnia prelekcja ELLE About Fashion - to jest echo, którego będziemy słuchać jak ulubionej playlisty na Spotify. DZIĘKI!
Paulina Młynarska opowiedziała o przełomowych momentach w życiu. Jej świat zmienił się, kiedy zaczęła uprawiać jogę i odzyskała własne ciało. "Nasze ciało może być naszym najwygodniejszym ubraniem. Szczęście jest jak mięsień, który trzeba trenować." - powiedziała Paulina.
Przeżyłam ciężki okres, którego owocem był refleksyjny wgląd w siebie i rozstanie z wizerunkiem kobiety w wersji Full HD. - przyznała dziennikarka.
Dziennikarka krytycznie odniosła się do agresywnego coachingu, który mówi nam, że mamy być najlepsi. "Żyjemy w narcystycznych czasach. Trzeba jednak pamiętać, że w społeczeństwie jest dużo WWO, czyli wysoce wrażliwych osób." - powiedziała Paulina.
"Mikrofon mam pierwszy raz w ręku od szkolnych jasełek" - zaczęła modelka Cleo Ćwiek, bohaterka jednej z naszych okładek. A jednak okazała się świetną prelegentką.
Cleo opowiedziała o depresji, która dotknęła ją, gdy jej kariera szybowała.
"Pracowałam profesjonalnie na wszystkich rynkach, miałam 18 lat, wszystko szło świetnie. I przeżyłam nagłe załamanie nerwowe. Na szczęście rodzice zareagowali bardzo trzeźwo i zabrali mnie do psychiatryka na Sobieskiego. Spędziłam tam 3 tygodnie. To tam dowiedziałam się więcej niż przez całe 18 lat. Nie rozumiem, dlaczego to jest stygmatyzowane. Odczuwałam to tak, jakbym złamała nogę i musiała to naprawić, ale moje otoczenie komunikowało mi co innego. Doradzano mi milczenie z uwagi na kontrakty reklamowe. Przeczytałam w jednej z gazet nagłówek "Z wybiegu do psychiatryka". Mimo to, uważam, że to ważne, żeby o tym mówić. I trafić w środowisko, które musi to usłyszeć. Dziś jedną z najbardziej śmiertelnych chorób jest właśnie depresja. Dwa razy więcej ludzi ginie śmiercią samobójczą niż w wypadkach drogowych. To dane fundacji eFkropka, nie research wyssany z palca. W polskiej psychiatrii zaś panuje kryzys, a zainteresowanie rządu jest znikome. Warto to zmieniać".
Cleo zapowiedziała też kampanię społeczną dotyczącą depresji, nad którą właśnie pracuje i która startuje wkrótce. "Będziemy promować higienę zdrowia psychicznego. Żeby utrzymać stabilizację w życiu, trzeba o siebie dbać i to będziemy mówić".- zapowiedziała modelka.
Marcin Świderek poprosił Maffashion, żeby wyobraziła sobie, że Instagram zniknął... Co wtedy? Julia Kuczyńska powiedziała, że poradziłaby sobie bez niego. Blogerka ma swoje zaplecze i plan B na przyszłość. Przyznała, że nie ma jednak drugiego takiego medium, które byłoby w stanie zastąpić Instagram. "Każdy, kto ma otwarty profil, jest teraz influencerem" - stwierdziła.
Na ile to, co wrzucasz jest wykreowane? "Nic nie jest przypadkowe - światło, poza, miejsce. Zawsze staram się, żeby to, co pokazuję wychodziło ode mnie. Nie pokazuję rzeczy, których miałabym się potem wstydzić. Odmawiam wielu markom (...) U mnie pojawia się content bieżący, bo nie lubię, kiedy ktoś mnie oszukuje"" - odpowiedziała Maffashion.
Julia Kuczyńska odniosła się też do zjawiska tzw. patoinfluencerek. Powiedziała, że przeszkadza jej w pracy to, że ktoś nazywa takie osoby blogerkami.
Patrycja Dobrzeniecka powiedziała o tym, jaki wpływ na współczesny look Polek mają tutoriale wideo i kultura YouTube. Instruktaże makijaży w internecie mogą zaburzać zdrowy balans. Na co dzień nie potrzebujemy bakingu, contouringu, makijaży scenicznych. Dziś najważniejsza jest pielęgnacja. Na szczęście przyszła moda na ekopielęgnację. Skóra luksusowa to dziś skóra zadbana. To ona świadczy o szczęśliwym życiu i dobrobycie.
Moim zadaniem jako makijażystki jest bycie trochę psychologiem. Miałam wykonać makijaż dziewczynie, która była tak obciążona gadżetami, sztucznymi rzęsami i mocnym makijażem, że dopiero gdy to wszystko ściągnęłam, okazało się jak jest piękna, jak białe ma zęby i cudny uśmiech. Na końcu powiedziała, że jestem cudotwórcą..." - opowiadała Patrycja.
"Jesteśmy zalewani produktami. I to świetnie opakowanymi - modny jest spirytualizm, kamienie, to wszystko jest tak piękne, że sama temu ulegam. Skończyłam jednak filozofię i staram się mieć także do wizażu podejście filozoficzne" - tak Patrycja promowała podczas swojej prelekcji stoickie podejście do kosmetycznych nowości.
"Moje ulubione triki? Smarowanie rzęs lanoliną. I orgazmiczny róż na policzkach - naniesiony dokładnie tak, jak naturalne zaczerwienienie twarzy po uniesieniach seksualnych. Makijaż ma być tylko dodatkiem do życia i do relacji z ludźmi" - radziła Dobrzeniecka.
To była podróż w czasie! Magda Mołek, jedna z najlepiej ubranych gwiazd polskiego show-biznesu i laureatka ELLE Style Awards w kategorii "ikona stylu", opowiedziała o ewolucji swojego stylu. Dziennikarka pokazała archiwalne zdjęcia z początków kariery telewizyjnej. Zdjęcie w berecie i tweedowym żakiecie skomentowała: "Paryżanką być w Warszawie łatwo nie jest! Z humorem odniosła się też do stylizacji, w której odbierała statuetkę ELLE Style Awards. Emocje wzbudziła jej żółta apaszka: "Pytano mnie, czy miałam bliskie spotkanie z wampirem". Magda Mołek zwróciła też uwagę, że o ważnych sprawach należy mówić w odpowiednim stroju.
Ubiór może być dla nas podbiciem, albo kłodą pod nogą - powiedziała Magda.
Gosia Baczyńska rozpoczęła część "Beyond fashion". W rozmowie z Marcinem Świderkiem, szefem dzialu mody, padły ostre żarty i mocne słowa.
"O modzie mogę powiedzieć wszystko, co najgorsze" - to temat prelekcji Gosi.
"To była moja pierwsza odpowiedź na zaproszenie do grona Waszych prelegentów. Jeśli miałabym się wytłumaczyć, to powiem tyle: przez ostatnich 5 lat wydarzyło się więcej niż przez 30. Mnie osobiście trudno się w tym odnaleźć. Dziś to przede wszystkim biznes. A ja przyszłam tu po to, żeby wyrażać siebie, dla ekspresji. I cóż, dzisiejszy świat mnie rozczarowuje. Wygląda na to, że dziś nie trzeba się znać na tym, co się robi. Jest 600 projektantów na najważniejszej platformie shoppingowej. To nie jest możliwe, żeby ich wszystkich nazwać projektantami. Większość z nich robi biznes, trendy, nie modę. To ściema" - zaczęła mocno Gosia Baczyńska.
Projektantka mówi, że moda rośnie z projektantem, musi obudować się reputacją i nie zastąpi tego wizerunek robiony na szybko w mediach społecznościowych.
"Burzę się, patrząc na to. Coco Chanel też się burzyła. Była rebeliantką a 30 lat później w serialu, który widziałam, skrytykowała to, co działo się w latach 60. Minispódniczki, rewolucję seksualną. Może więc ja też nie powinnam się burzyć, może tak zmienia się świat. To pytania, które sobie zadaję".
"Czy nie trzeba mieć talentu, żeby się przebić?" - pytał Marcin.
"Dużo talentów przepadło, bo nie poradziło sobie ze stroną biznesową. Nie było tak rozwiniętego internetu, było nas projektantów kiedyś mniej. Dziś talent nie obroni się sam. Potrzebuje wsparcia i wiedzy z zakresu social mediów. Ja nie wyssałam jej przecież z mlekiem matki, moje pokolenie musi się tego uczyć. Chociaż, szczerze mówiąc, ja wolałabym się tym nie zajmować. A raczej zamknąć się w pracowni i tworzyć" - odpowiedziała Gosia.
Według projektantki moda jest naśladownictwem - ale chwili, momentu, zjawiska. A nie siebie nawzajem.
Kasia Gola (Geek Goes Chic) dokonała przeglądu okładek ELLE pokazując, że trendy wracają, a w związku z tym... trendy umarły, bo wszystko krąży.
Moda według definicji ma chronić przed naturą, ale dziś w wyjątkowy sposób jest wizytówką kultury, deklaracją przynależności i znakiem czasów. Jest przedłużeniem nas rozwijającym się na niespotykaną do tej pory skalę. Technologia "przedłuża" zmysły - w modzie to kolczyki, które są tak naprawdę słuchawkami. Nie są częścią mody, bo są ładne. Mają szersze funkcje - moda staje się narzędziem. Słuchawki dzwonią do kogoś, pomagają robić zakupy, pozwalają równocześnie słuchać podcastów i robić inne rzeczy. Okulary dziś nie tylko przedłużają zmysł wzroku - nagrywają rzeczywistość, rejestrują nasze otoczenie. Za pomocą prototypu okularów możemy grać w szachy za pomocą gałek ocznych. Kurtki zaś ogrzewają ciało i zbierają na nasz temat dane a protezy są jak supermoce. Wearables wciąż się rozwijają. Pytanie - do kogo należą informacje, które zbierają.
Moda jest komunikatem, ale także komunikatorem. Potencjalnie w przyszłości wejdzie w świat medycyny, telekomunikacji, bezpieczeństwa, edukacji, bo branża wearables mają już takie o informacje o swoich klientach. W ostatnim roku na Allegro sprzedało się 370 000 technologii "do noszenia".
Dr Marta Karwacka zwróciła uwagę na to, że rynek fast fashion to czołowy truciciel naszej planety. Przyszłość to moda zrównoważona.
Żyjemy w świecie, którym fast fashion wyparło rzemiosło pielęgnowane z pokolenia na pokolenie (...) Co sekundę na wysypisko śmieci, wjeżdża ciężarówka ubrań. - mówi Marta Karwacka
Prelegentka zachęca, żeby "wziąć szafę w swoje ręce" i z mody korzystać świadomie, np. kupować mniej i wspierać lokalnych producentów. Zamiast być fashion victim bądźmy fashion changer. Jeśli chodzi o ekologię, to wszyscy gramy do jednej bramki.
Sztuczna inteligencja to przyszłość mody. Wojtek Piotr Onak opowiedział o aplikacjach, które wykorzystują mechanizm A.I. Przykład? Amazon Lab 126. Ten algorytm pozwala zaprojektować odzież bez projektantów. Czy za kilkadziesiąt lat będziemy ich jeszcze potrzebować?
Dlaczego pokochamy kolor brązowy? Na to pytanie odpowiedziała słynna trendwatcherka, czyli Marlena Woolford.
"Nazwa koloru jest jego marką, a nawet wizerunkiem" - inaczej brzmi samochód w odcieniu latte, czy po prostu beżowym. "Millenial pink" to nazwa barwy z 2016 roku, a sam kolor stał się bardzo popularny. Różowy kolor początkowo był zarezerwowany dla chłopców, bo był związany z purpurą kardynałów, a niebieski odnosił się do "czystych" dziewczynek. Za to milenijny róż mogli nosić wszyscy, choć głównie to była kwestia marketingu niż realnej obecności różu na świecie. Firmy prognozują trendy, a nawet całą paletę kolorów i to dwa lata wcześniej, zanim staną się modne.
Neo green to kandydat na najpopularniejszy kolor po słynnym millenial pink. Melodramatyczny fiolet, living coral, kolor stańczyka, a nawet żółty generacji "Z" to inne przykłady na trendowe barwy. WGSN uważa, że w 2020 oszalejemy na punkcie "mellow yellow". Czy tak będzie? Zobaczymy.
Marta Kowalska, redaktor prowadząca ELLE.pl / AKPA
Po przerwie kawowej rozpoczęła się druga część prelekcji, czyli "Fashion Future". Jako pierwsza na scenie wystąpiła Marta Kowalska, redaktor prowadząca ELLE.pl, która opowiedziała o pracy w serwisie internetowym . "Praca w internecie przypomina poligon" - przyznała Marta.
"Serwis ELLE.pl nie jest tylko stroną internetową,jest 'internetowym domem' wszystkiego, co dzieje się w ELLE".
Jakie pytania i zdania najczęściej padają w trakcie rekrutacji? "Gdzie tu jest garderoba?", "Magazyn czytam od dawna", "Chcę być częścią tego świata". Pasja do mody to nie wszystko, redaktor internetowy ma o wiele więcej obowiązków niż pisanie o modzie. Tempo pracy i ponad 20 tys. napisanych znaków dziennie - tak wygląda charakterystyka pracy w internecie. Trudno wyłączyć zmysł dziennikarza, nawet gdy jesteśmy na treningu czy koncercie. Redaktor online jest też analitykiem danych. Google Analytics, SENUTO, Alexa, Socialblade to narzędzia, z których korzystamy codziennie.
Według Copytrack autorzy 2,5 z 3 mld publikowanych zdjęć łamią prawa autorskie, dlatego redaktorzy muszą mieć wiedzę na temat prawa autorskiego, ale to również praca kreatywna. Wymyślanie i produkowanie konceptów reklamowych czy wideo, funkcje webdesignera, czy znajomość trendów w e-commerce. Okazuje się, że praca w serwisie internetowym wcale nie jest taką łatwa...
Anna Waśko i Katarzyna Wosiek z Showroomu opowiedziały o modzie "made in Poland" i przedstawiły zakupowy timeline klientek.
"Zaczynaliśmy w kawalerce i nie mieliśmy żadnych pieniędzy, ale łączyła nas pasja. Kiedy powstawaliśmy nikt nie wiedział, jak sprzedawać mode online. Założyciele Showroom.pl nie mieli pojęcia o modzie ale mieli pomysł i znajomość technologii. - powiedziała Anna Waśko z Showroom.pl.
Platformie udało się znaleźć wielkiego inwestora i było to wydawnictwo Burda Media Polska. W 2016 roku Showroom wszedł na inny rynek - jeden z najtrudniejszych, niemiecki. Ich kolejnym krokiem było wkroczenie w kategorie beauty. Wnioski? Technologia na zawsze zmieniła modę, zmienił ją też e-commerce.
Dr Piotr Szaradowski przybliżył nam historię Haute Couture i opowiedział o zmianie narracji wokół mody luksusowej. Co jest siłą Haute Couture? To tradycje rzemieślnicze, slow fashion, indywidualizm i nowe technologie.
"O luksusowym krawiectwie trzeba myśleć jako o usłudze. Wysoką cenę płacimy nie za suknię, ale za to, że projektant przyleciał do nas na koniec świata." - powiedział Dr Piotr Szaradowski.
Marcin Świderek w zabawny sposób opowiedział o tym, jak przebić się w branży mody. Szef działu mody w ELLE Polska powiedział, że Instagram to CV przyszłości. Druga rada? "Nie przychodź z drogą torebką na spotkanie rekrutacyjne - to nie trofeum!"
Marta Drożdż, redaktor naczelna ELLE Polska przywitała gości pierwszej konferencji ELLE About Fashion: "Moda to dziś znacznie więcej niż tylko ubrania i olbrzymi biznes. To przede wszystkim kreatywni ludzie, którzy ją tworzą. To nasz styl życia, nasze codzienne wybory, manifest naszych poglądów i sposób na podkreślanie swojej osobowości i niezależności."
Komentarze