Ekoprojektuj z narzędziami Fiskars

Jeśli kochasz modę, jesteś kreatywną duszą, a do tego troszczysz się o środowisko, mamy dla ciebie doskonałą wiadomość. Firma Fiskars, której nieobca jest troska o naszą planetę, również w tym roku organizuje wraz z Elle niezwykły konkurs. Pomoże ci on rozwinąć talent i pogłębić umiejętności z zakresu projektowania ubioru... w sposób odpowiedzialny. Podczas konkursu będzie okazja do przetestowania tych niezwykłych nożyczek. Poniżej znajdziesz więcej informacji na ten temat. 

Materiały prasowe

Nożyczki Classic Fiskars z pomarańczową rączką to ikona fińskiego designu i symbol najwyższej jakości wśród nożyczek. Ponad 55 lat temu nożyczki z plastikową rączką zrewolucjonizowały dostęp do trwałych, wysokiej jakości nożyczek o ulepszonej ergonomii, a to wszystko w przystępnej cenie. Od tego czasu sprzedano już ponad miliard par. 

Wyróżnia je nie tylko pomarańczowy kolor rączek, ale niezwykle wysoka jakość, co sprawia, że idealnie współgrają z ideą mody odpowiedzialnej (Fiskars daje 25 lat gwarancji na swoje nożyczki). Każda pojedyncza para przed opuszczeniem fabryki jest testowana ręcznie. Nożyczki sprzedawane w Europie produkowane są w Finlandii, w fabryce Billnäs posiadającej certyfikat ISO i spełniającej najwyższe standardy zrównoważonego rozwoju w zakresie ochrony środowiska oraz ludzi 

Kolor pomarańczowy okazał się czystym zbiegiem okoliczności. W 1967 roku wyprodukowano pierwsze nożyczki – w tej samej fabryce, która produkowała sokowirówki Fiskars. Okazało się, że w jednej z maszyn pozostało trochę pomarańczowego plastiku... Sprytnie użyto go więc do produkcji nożyczek z pomarańczowym uchwytem (zamiast, pierwotnie planowanego, czarnego). 

Kultowy design nożyczek Classic zdobył uznanie na całym świecie. Znalazł się nawet w kolekcji architektury i wzornictwa nowojorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA)!

Materiały prasowe

Konkurs Fiskars [formularz zgłoszeniowy]

Jak wygląda zadanie konkursowe? W 1. etapie konkursu Fiskars własnoręcznie przerób dowolną część garderoby, a następnie prześlij zdjęcia przed i po. Uzasadnij swoją koncepcję. Spiesz się, masz czas tylko do 15.10.2023 roku!

W 2. etapie (podczas warsztatów 26.10.2023 roku) przerób klasyczną marynarkę przy pomocy nożyczek Fiskars, które stanowią nagrodę dla laureatów 1. etapu konkursu. Zaprojektuj tę marynarkę na nowo, korzystając z wybranych dodatków krawieckich (np. kolorowych nici, włóczki, wełny, zamków, nap, ozdobnych lamówek i innych) oraz fragmentów materiałów o wymiarach maksymalnie 10 cm na 10 cm. 

Materiały prasowe

Wygraj cenne nagrody

Nagrodą w konkursie (w 1 etapie) jest udział w warsztatach na temat mody cyrkularnej z jurorami konkursu – Moniką Surowiec, Jackobem Buczyńskim i Marcinem Świderkiem oraz zestaw trzech kultowych nożyczek Fiskars Classic.

Nagrodą główną w 2. etapie (czyli wynikiem pracy wykonanej na warsztatach) jest zestaw garnków Fiskars z serii All Steel, zestaw kultowych nożyczek Fiskars Classic oraz publikacja nagrodzonej pracy w naszych mediach.

Materiały prasowe

Członkowie jury

Marcin Świderek to wicenaczelny, a wcześniej (przez prawie siedem lat) szef działu mody magazynu ELLE. Pisał dla tytułów takich jak Viva! i Viva! Moda, Fashion, Glamour czy Harper’s Bazaar (tam pełnił też funkcję szefa działu mody). Przez kilka lat wykładał również na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. 

Materiały prasowe/Marcin Świderek

Jackob Buczyński to ceniony na całym świecie projektant, który znany jest z upcyklingowania ubrań. Jego marka (Jackob Buczyński) bazuje na projektach tworzonych zgodnie z ideą #lesswaste. Daje nowe życie pozornie niepotrzebnym rzeczom. Każdy projekt #byjackob powstaje na specjalne życzenie i jest spersonalizowany. 

Materiały prasowe/Jackob Buczyński

Monika Surowiec to specjalistka ds. ekonomii cyrkularnej i  metodologii upcyklingu w branży odzieżowej, tekstylnej oraz w sektorze kreatywnym. Jest prekursorką upcyklingu w Polsce. To również założycielka i CEO upcyklingowej marki odzieżowej SAINT WARSAW, projektantka, badaczka i edukatorka w dziedzinie mody cyrkularnej. Jest ekspertką programów pod kierownictwem ONZ (Okrągły Stół dla Zrównoważonej Mody przy UNGC Poland w ramach sojuszu United Aliance for Sustainable Fashion oraz Climate Leadership przy UNEP). Wykładowczyni, autorka artykułów, spikerka na konferencjach. Swoją wiedzę i wieloletnie doświadczenie na stanowiskach (stylistka, kostiumografka, projektantka, producenta, dyrektorka artystyczna, stateżka) wykorzystuje do promowania cyrkularności oraz upcyclingu w branży odzieżowej i tekstylnej a  także tworzenia narzędzi wspierających firmy czy projektantów. Jej misją jest również zmiana percepcji społecznej na odpad tekstylny, ubrania używane oraz skalowanie w przemyśle mody systemów upcyklingu w połączeniu z edukacją klimatyczną. 

Materiały prasowe/M.Surowiec, fot. Piotr Porębski

To co? Do dzieła!

O modzie cyrkularnej: rozmowa z Moniką Surowiec

Co łączy modę cyrkularną i klasykę?

Monika Surowiec: Moda jest oczywiście świadectwem przemian w społeczeństwie i estetyce. A samo projektowanie jest silną formą wpływu społecznego. Klasyka może być inspiracją do nowego, uważniejszego spojrzenia na modę. Moda cyrkularna i klasyka mają więc ze sobą wiele wspólnego.

Klasyka to dla mnie ponadczasowość, jakość i długowieczność i długotrwałość. To także dobre rzemiosło, dbałość o szczegóły, minimalistyczny styl i proste detale. Bycie poza trendami, a jednocześnie bycie „na czasie”. Rzeczy, które można przekazywać kolejnym pokoleniom.

A co łączy klasykę z moda cyrkularną? Jedną z podstaw mody cyrkularnej jest to, aby produkty były jakościowe, trwałe i nadawały się do dalszych, cyrkularnych procesów – np. naprawy, ponownego użycia - tak, aby można było zamykać koło produkcji, projektowania i konsumpcji. Klasyka ma te walory, które pozwalają rzeczom przetrwać, użytkować je jeszcze na długo po ich wyprodukowaniu. Pozostają w obiegu, ciesząc kolejnych właścicieli. Inspirują kolejne pokolenia do nowego otwierania się na modę. Dla mnie jako projektantki mody cyrkularnej, która używa metod upcyklingu przy projektowaniu, te aspekty są bardzo istotne.

Jak według ciebie będzie wyglądać przyszłość mody?

Przyszłość mody z pewnością będzie cyrkularna. Wszelkie zmiany w branży odzieżowej i tekstylnej idą w tym kierunku. Wynika to zarówno z potrzeb samego środowiska, społeczeństwa jak i z obowiązku prawnego wdrażania zasad GOZ (gospodarka obiegu zamkniętego) przez firmy, który nakładany jest przez regulatorów. Od tego nie ma już odwrotu.

Jest to koncepcja gospodarcza, która w przeciwieństwie do gospodarki liniowej z pewnością najbardziej sprzyja społeczeństwu, gospodarkom i uzdrawianiu wszelkich ekosystemów środowiskowych. W pewnym sensie to także powrót do klasyki,  która kojarzona jest przecież z trwałością, wysoką jakością użytych materiałów i wykonania, uważniejszą produkcją, naprawianiem czy ponownym użyciem. To właśnie podstawy ekoprojektowania, które przez Komisję Europejską uważane są za jeden z wiodących składników, wciąż tworzącego się, cyrkularnego systemu dla branży mody.

Od czego zacząć, kiedy próbujemy zmienić swoje myślenie o modzie? 

Warto myśleć o inwestowaniu, czyli kupować trwałe ubrania, które są dobrej jakości i zostały wykonane z dbałością, jak i poszanowaniem praw człowieka oraz natury. To inwestycja i oszczędność – zarówno dla naszego portfela, jak i środowiska. Ubrania noszone przez nas dłużej nie trafią szybko na wysypiska śmieci (albo nie trafią tam wcale), bo mając dobrej jakości rzeczy znacznie chętniej je naprawiamy lub przekazujemy dalej. Badania zachowań konsumenckich pokazują, że bardziej opłaca się kupić ubrania droższe i lepszej jakości niż te tańsze, które często są słabej jakości, szybciej się zużywają, tracą formę czy są wykonane z materiałów toksycznych dla naszego zdrowia. Celowe, świadome budowanie garderoby oraz umiar – to są pierwsze kroki ku zrównoważonej modzie.

Dziś konsument jest o wiele bardziej wymagający i świadomy. To, co jest też bardzo istotne, to jego zaangażowanie w produkt. Ważne będzie dla niego  jakie funkcje ten produkt będzie spełniał. Czy np. zaspokoi w ten sposób swoje potrzeby estetyczne, a może ekologiczne lub jakości i funkcjonalności? Tutaj ogromnie ważna jest rola projektanta i producenta.

Jak możemy wspierać modę cyrkularną? 

Dziś jest to pożądane, aby projektować na dłużej. Jak wspomniałam,  projektowanie oparłam na metodach upcyklingu. Dziś projektowanie upcyklingowe to ważny składnik mody cyrkularnej. Odkryliśmy na nowo jego potencjał. Oswajając niejako „używane” i „ponowne użycie”. Myślę, że na stałe zagości w branży mody jako nowy sposób projektowania i podejścia do odpadów. Na tym koncepcie zbudowałam swoją odzieżową markę upcyklingową.

Do upcyklingu wybieram rzeczy trwałe, jakościowe, o prostych i minimalistycznych krojach. Zaadaptowałam niemodne, niechciane męskie garnitury, które trafiły poza obieg konsumpcji. Nadałam im nową formę, wprowadzając je na ścieżkę ponownego użytkowania. Warto więc uczynić niechciane rzeczy ponownie przedmiotami pożądanymi.