Piłka nożna nie dla dziewczynek - czy aby na pewno?

Przez długi czas piłka nożna była dedykowana mężczyznom, którzy realizowali się jako piłkarze, trenerzy i sędziowie. - Wzorce piłkarskie częściej są męskie niż kobiece. To utarte schematy. Tańce, gimnastyka czy siatkówka są bardziej kojarzone z dziewczynkami. Piłka nożna nie stanowi pierwszego wyboru - mówi Klaudia Bodecka, zawodniczka Legia Ladies, psycholożka sportu.

W ciągu ostatnich kilku lat dyscyplina ta w żeńskim wydaniu zyskała sporą popularność, stając się jednym z najważniejszych sportów zespołowych dla kobiet na świecie. Widać to zarówno w statystykach, jak i w rekordowych frekwencjach na stadionach, a także zainteresowaniu mediów. Wiele największych klubów, takich jak FC Barcelona (Barça Women) czy Real Madryt (Real Madryt Femenino), ma już swoje żeńskie drużyny. W Polsce również coraz więcej drużyn Ekstraklasy otwiera się na sekcję kobiecą. W naszym kraju zainteresowanie damską piłką nożną, zarówno pod kątem kibicowania, jak i sponsoringu (co przecież jest ze sobą powiązane), nadal pozostawia wiele do życzenia. Na szczęście zmiany w tym zakresie postępują. Ostatnio miała miejsce ta szczególnie wyjątkowa.

Kobieca piłka nożna w Polsce - pozytywne korzyści dla marki i reputacji klubu

Według najnowszych badań wykonanych na zlecenie Polskiego Związku Piłki Nożnej, obecnie w Polsce gra w piłkę nożną ponad 25 tysięcy kobiet, co stanowi istotny wzrost w porównaniu do 2013 roku, kiedy liczba ta wynosiła tylko 3 tysiące. Niemal 800 kobiet w Polsce ma licencje trenerskie, a prawie 500 pełni funkcję sędziów podczas meczów. Należy jednak zauważyć, że liczby te wciąż są stosunkowo małe w porównaniu z innymi krajami Europy. W Niemczech zarejestrowanych jest ponad 203 tysiące dziewcząt grających w piłkę nożną, w Holandii piłkę nożną trenuje 155 tysięcy kobiet, a we Francji i Szwecji liczba ta wynosi około 120 tysięcy. Z drugiej strony aż 87% klubów mających zarówno sekcję kobiecą, jak i męską, uważa, że zaangażowanie kobiet w piłkę nożną przynosi pozytywne korzyści dla marki i reputacji klubu. Kobieca piłka nożna w Polsce dopiero się profesjonalizuje, ale krajobraz dynamicznie się zmienia.

Staramy się pokazywać coraz więcej wzorców kobiecych, aby dziewczynki, które chcą grać lub grają, mogły inspirować się nie tylko braćmi czy kolegami na boisku - opowiada Klaudia Bodecka. 

- Coraz więcej klubów typowo męskich otwiera sekcję dla dziewczyn w różnym wieku. Jednym z motywatorów jest program certyfikacji, który zakłada, że aby dostać gwiazdkę świadczącą o jakości akademii, powinny w niej działać także drużyny kobiece - dodaje zawodniczka Legia Ladies.

Klaudia Bodecka, zawodniczka Legia Ladies / Mat. prasowe

Jak wspierać piłkę nożną kobiet? Między innymi przez walkę ze stereotypami

Jak zwiększać popularność kobiecej piłki nożnej? Kluczowe jest wsparcie firm, najlepiej takich, którym zależy na walce ze stereotypami i promowaniu równości. Do takich zaliczamy Klarnę - szwedzki fintech, który rzuca wyzwanie tradycyjnym metodom płatności, a co za tym idzie oferuje polskim konsumentom odroczenie płatności o 30 dni w sklepach internetowych oraz stacjonarnych punktach sprzedaży. To nowy, oficjalny sponsor Legia Ladies. Współpraca obu brandów to strzał w dziesiątkę. Jej celem jest przełamanie stereotypu, jakoby piłka nożna była dedykowana mężczyznom. Połączenie sił tych dwóch marek to także idealny pretekst do promowania idei równości płci w sporcie.

- W Klarnie chcemy wspierać organizacje, które starają się zmienić status quo. Do takich niewątpliwie należy drużyna Legia Ladies. Dziewczynki, które decydują się grać w piłkę nożną muszą mieć dużo odwagi, bo społeczeństwo nie wspiera za bardzo takich wyborów. (...) Mamy nadzieje, że popularyzując ten sport poprzez współpracę z Legia Ladies im jej dodamy. - wyjaśnia Agnieszka Jabłońska – Twaróg, która odpowiada za marketing Klarny w Polsce.

Legia Warszawa od dłuższego czasu angażuje się w rozwój piłki nożnej kobiet poprzez Legia Soccer Schools, oferując młodym dziewczętom możliwość rozpoczęcia swojej przygody z tym sportem. W 2020 roku klub utworzył również drużynę seniorską, która otrzymała wsparcie finansowe od firmy Klarna. Po tamtym czasie piłkarki Legii przeprowadziły ponad 50 spotkań, a w 2021 roku zdobyły Puchar Polski w ramach rozgrywek Mazowieckiego Związku Piłki Nożnej.

Podejmujemy też wspólne działania marketingowe i PR-owe. To bardzo ważne, żeby coraz więcej osób słyszało o tym, że dziewczyny też chcą, mogą i grają w piłkę. - dodaje Agnieszka Jabłońska – Twaróg.

Klarna gra z Legia Ladies / Mat. prasowe

Żeńska piłka nożna - czy warto? Oczywiście, że tak

Jak wygląda codzienna rzeczywistość polskich piłkarek? Na chwilę obecną nie należy do najłatwiejszych. Zawodniczkom trudno byłoby się utrzymać tylko z uprawiania sportu. Łączą zatem wiele ról - grają, a jednocześnie pracują i/lub uczą się. Pierwszy oficjalny sponsoring żeńskiej drużyny piłkarskiej Legii to szansa na pozytywne zmiany w tym zakresie. Osoby zaangażowane w tę dyscyplinę liczą, że pojawi się też większe zainteresowanie wśród dzieci i ich rodziców. Obecnie dziewczynki zaczynają trenować później niż chłopcy. - Legia Warszawa prowadzi szkolenie piłkarskie dla dziewcząt już od bardzo młodego wieku, nawet od trzeciego roku życia. W ramach „przedszkoli piłkarskich” organizowane są zajęcia sportowe, które rozwijają koordynację ruchową dzieci. Wraz z wiekiem, program szkolenia przekształca się w strukturalny trening piłkarski - wspomina Klaudia Bodecka. 

Sponsoringowe wsparcie i co za tym idzie, zwrócenie większej uwagi na kobiecą odmianę piłki nożnej, najpewniej przyczyni się również do optymalizacji treningów i profesjonalizacji w tym zakresie. - Dziewczynki i chłopcy rozwijają się w różny sposób i osiągają inne wyniki, co jest konsekwencją różnic w motoryce, sile oraz wytrzymałości. Ważne jest zrozumienie tych różnic i odpowiednie dostosowanie treningów. Wciąż jest jednak wiele do zrobienia w tej kwestii - podkreśla zawodniczka Legia Ladies. 

Dziewczynki mają swoje ograniczenia, ale kompensują to większym zaangażowaniem - zwraca uwagę Klaudia Bodecka.

Go girls! Polska piłka nożna kobiet zasługuje na więcej

W ostatnich latach organizacje piłkarskie, takie jak Polski Związek Piłki Nożnej (PZPN), Unia Europejskich Federacji Piłkarskich (UEFA) czy Międzynarodowa Federacja Piłkarska (FIFA), coraz bardziej angażują się w promowanie kobiecej piłki nożnej. UEFA zdecydowała w 2019 roku, że wydarzenia piłki nożnej kobiet będą sponsorowane, a polska federacja piłkarska opracowała „Czas na nas! Strategia Rozwoju piłki nożnej kobiet w Polsce na lata 2022-2026”, której celem jest przyspieszenie rozwoju tej dyscypliny w naszym kraju. Z pewnością jednak pierwszy w Polsce sponsoring kobiecej drużyny piłkarskiej Legii Warszawa to prawdziwy przełom. Wierzymy, że ten krok w kierunku równości płci w sporcie przyczyni się do budowania lepszej przyszłości dla polskiej piłki nożnej kobiet.