Jak używać hashtagów na Instagramie?

Instagram to nie tylko zwykły serwis społecznościowy do zamieszczania zdjęć, ale też potężne narzędzie marketingowe. Użytkownikami Instagrama są blogerzy, vlogerzy, celebryci, a także wiele firm, które chcą wypromować swoją markę i dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. W budowaniu profilu na social mediach duże znaczenie mają hashtagi, które wykorzystywane są do organizowania treści. Hashtagi na insta to słowa lub całe zwroty (nieprzedzielone spacją) poprzedzone charakterystycznym znakiem #, który w języku angielskim nazywa się „hash”. U nas często określa się go „płotkiem”. Dzięki nim można łatwo przypisać zdjęcie do odpowiednich kategorii tematycznych. Hasztagi (lub hashtagi) pomagają też użytkownikom Facebooka na odnalezienie profilu na Instagramie. Wykorzystywane są nie tylko na Instagramie, ale też w innych mediach społecznościowych. Za ich pomocą można dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców (np. osób z twojej branży), zwiększyć swoją widoczność, ale też wyszukiwać konkretny kontent np. podróżniczy. Jeżeli zależy ci na tym by dotrzeć do szerokiego grona  

Najpopularniejsze hashtagi na Instagramie w Polsce 

Popularne hashtagi to takie, które zdobywają największe zaangażowanie - polubienia, udostępnienia, zapisania, komentarze czy odwiedziny profilu, w jak najkrótszym czasie od opublikowania. Wśród najpopularniejszych hashtagów 2023 roku w Polsce znalazły się m.in.

#polishgirl #poland #mama #polishboy #polska #warszawa #wakacje #polishwoman #polskadziewczyna #instamama#dom #pies #kot #katowice #krakow #wycieczka #auto #makijaż #bieganie #paznokcie #lato

Najlepsze hashtagi na IG 

Najpopularniejsze hashtagi, to najczęściej pojedyncze słowa o bardzo szerokim znaczeniu. Często związane są one z uczuciami, zainteresowaniami, stylem życia, jedzeniem, wakacjami, zwierzętami itp. Wysokie miejsca zajmują zazwyczaj takie słowa jak np.:

#fashion, #family, #inspiration, #home, #party, #girl, #cat, #style, #travel, #music.

Zastosowanie któregoś z nich daje praktycznie stuprocentową gwarancję zwiększenia liczby nowych followersów twojego profilu, oczywiście pod warunkiem, że wybrany hashtag odpowiada tematyce zdjęcia.

W poszukiwaniu najpopularniejszych hashtagów można skorzystać z wyszukiwarki Instagrama, lub różnych specjalnie w tym celu stworzonych aplikacji, które podpowiadają gotowe rozwiązania. Dzięki temu można łatwo podejrzeć aktualne trendy i wykorzystać znalezione propozycje, jeśli tylko pasują do naszej publikacji. Korzystanie z zewnętrznych wyszukiwarek tagów ułatwia zrozumienie algorytmu instagram, który stale się zmienia.  

Jak działają hashtagi i jak zwiększają zasięg postów na Insta?

Odpowiednio dobrane hashtagi, to podstawa budowania zasięgów na Instagramie. To właśnie dzięki nim, użytkownicy mogą znaleźć nasze fotografie. Po wpisaniu w wyszukiwarkę danej frazy, wyświetlają się związane z nią zdjęcia. Im wyżej w tym rankingu znajdzie się nasza fotografia, tym większą szansę mamy na to, że kogoś ona zainteresuje. Hashtag jest też rodzajem linku, w który można kliknąć. Otrzymujemy wtedy dostęp do wszystkich treści, które zostały nim oznaczone.

Wybierając najpopularniejsze z hashtagi, zwiększamy prawdopodobieństwo, że nasz post wyświetli się w wynikach wyszukiwania większej liczbie odbiorców. Bardziej złożone i unikatowe frazy powodują natomiast wyselekcjonowanie konkretnych odbiorców, co pozwala lepiej trafić do odpowiedniej grupy docelowej zainteresowanej konkretną tematyką. Zazwyczaj do większej ilości osób dotrzemy wybierając hashtagi po angielsku, jednak jeśli celujemy w odbiorców mówiących po polsku, możemy ograniczyć się do tego języka.

Choć hashtagi są tak ważne w budowaniu zaangażowania na Instagramie, trzeba jednak pamiętać, że nie ma jednego sprawdzonego przepisu na ich stosowanie, który sprawdziłby się u wszystkich. Każdy profil jest inny, ma inną tematykę i odbiorców w różnym wieku, różnej płci, mieszkających w różnych miejscach. Dlatego też zwiększenie zasięgów na Instagramie poprzez hashtagi, często wymaga szczegółowej analizy i przygotowania odpowiedniej strategii. Wielu rzeczy w tym temacie uczymy się po prostu testując różne rozwiązania. Co więcej - Instagram zmienia algorytmy i strategia dotycząca hasztagów, która sprawdzała się miesiąc temu, dziś może już nie być aktualna. Niektóre hasztagi mogą też mieć negatywny wpływ na zasięgi - zdarza się tak, gdy niektóre znaczniki były przez społeczność używane w nieodpowiednich kontekstach i służyły manipulacjom czy marketingowym nadużyciom.

Hashtagi - czym kierować się przy ich wyborze?

Pod jednym zdjęciem można umieścić maksymalnie 30 hashtagów. I choć wydawać by się mogło, że im więcej tym lepiej, eksperci od mediów społecznościowych zwracają uwagę, że nie zawsze takie podejście się sprawdza. Jeśli stawiamy na jakość naszego konta, dużo bardziej profesjonalnie będzie wyglądać post, w którym wykorzystamy 5-7 hashtagów. Jeśli starannie je dobierzemy mogą okazać się równie skuteczne. Takie przejrzyste, opisane w przemyślany, a zarazem trafny sposób posty, robią znacznie lepsze wrażenie na odbiorcach niż masowe dodawanie hashtagów, które wielu osobom kojarzy się z nachalnym marketingiem.

Kluczowe jest, żeby wybierane przez nas hashtagi pasowały do kategorii, w którą wpisuje się zdjęcie. Można też posługiwać się nazwą marki, którą chce się wypromować, a w przypadku kiedy prowadzimy firmę w danym miejscu, warto aby w hashtagu znalazła się też lokalizacja.

Dobrze jest sprawdzić, które hashtagi są obecnie najpopularniejsze i wybrać z nich te, które najlepiej nam pasują, jednak nie należy robić nic na siłę, jeśli nie są one spójne z tematyką fotografii. Zazwyczaj wystarczą 1-2 popularne hashatagi, które z reguły są bardzo ogólne, w pozostałych lepiej zastosować bardziej szczegółowe opisy.

Im bardziej różnorodne hashtagi, tym lepiej. Nie trzeba się bać stosowania nowych i oryginalnych pomysłów, ponieważ dzięki temu można docierać do zupełnie nowych odbiorców. Używanie ciągle tych samych hashtagów, powoduje, że trafiamy wciąż do tych samych osób, które znają nas już z innych publikacji.

Hashtagi zakazane - dlaczego trzeba ich unikać?

Tematem równie istotnym jak najpopularniejsze hashtagi na Instagram, są też takie, których trzeba unikać. Jest to bardzo ważne, ponieważ użycie któregoś z nich może mieć fatalne skutki dla naszego profilu. Jeśli swoim koncie zauważymy nagły spadek zasięgów, warto sprawdzić, czy przypadkiem nie używamy zakazanych słów. Zakazane hashtagi działają jak wirus i wystarczy jeden, żeby zainfekować pozostałe posty. Może to skutkować zbanowaniem profilu lub obcięciem zasięgów.

Na zakazanej liście Instagrama lądują słowa, które zostały zablokowane przez serwis. Przyczyny tej blokady mogą być różne - nawiązania do pornografii lub przemocy, używanie języka nienawiści, a także ich nadmierne wykorzystywanie do oznaczania postów o zupełnie innej tematyce. Czasem można się zdziwić, ponieważ zakazane mogą okazać się całkiem zwyczajne i z pozoru niewinne słowa, które jeszcze niedawno cieszyły się dużą popularnością.

Lista zakazanych hashtagów sięga kilkudziesięciu tysięcy słów, a serwis nie podaje przyczyn ich zablokowania, dlatego też przed dodaniem każdego hashtagu najlepiej go sprawdzić. Aby to zrobić, wystarczy po prostu wpisać go w wyszukiwarkę. Jeśli się w niej nie pojawi, będzie to dla nas sygnał, że jest zakazany i lepiej z niego zrezygnować.