Gorsetowe topy są wszechobecne: noszą je Rihanna i Billie Eilish, obsada serialu „Bridgerton” i influencerki z TikToka. Dawniej symbol patriarchalnej kontroli nad kobiecym ciałem, w obecnym wydaniu pozwala przekornie bawić się stereotypami i samodzielnie definiować kobiecość.

Retrofuturyzm: antidotum na niepewne czasy. Nowy odcinek podcastu Trendologia>>

To Vivienne Westwood jako pierwsza ożywiła i zrewolucjonizowała gorset w 1987 roku. W kolekcji "Harris Tweed" wyśmiała nudną pruderyjność brytyjskiej szlachty, przekształcając ich duszące, konserwatywne tkaniny (Harris Tweed) i ubrania (gorsety) w pełne przepychu stroje. W przeciwieństwie do modyfikujących ciało, miażdżących żebra gorsetów z przeszłości, kreacje Westwood były czysto dekoracyjne, skonstruowane z paneli z lycry i zapinane z tyłu na zamek błyskawiczny. Podnosiły biust, ale pozwalały noszącej je osobie oddychać. Przede wszystkim jednak były to pierwsze gorsety, które można było nosić jako odzież wierzchnią. Nagle to, co kiedyś było symbolem kobiecej opresji, stało się uniformem feminizmu trzeciej fali, bezczelnym symbolem kobiet zawłaszczających swoją seksualność. Inni, między innymi John Galliano i Jean Paul Gaultier, szybko podchwycili taką interpretację i w latach 90. gorsety królowały na wybiegach i w garderobach.

Jednak zanim Westwood przywróciła go do łask, gorset miał fatalną reputację jako narzędzie tortur i fanaberia mody. Czy, poza figurą klepsydry i wiecznym ryzykiem omdlenia, kobiety miały z niego jakieś korzyści? A może wcale nie nosiły go z przymusu, tylko dla własnej przyjemności podążania za modą?

Gościem odcinka jest dr Aleksandra Jatczak, historyczka mody i sztuki, kuratorka licznych wystaw i konsultantka merytoryczna projektów z zakresu historii mody, w tym polskiej edycji autobiografii Christiana Diora. 

Jak powstaje sztuczne futro? Czy jest bardziej ekologiczne od naturalnego? ELLE Polska rusza z nowym podcastem Trendologia>>

Karolina Liczbińska jest dziennikarką i entuzjastką historii mody. W latach 2016-2019 mieszkała w Londynie, gdzie ukończyła z wyróżnieniem dziennikarstwo mody na uczelni London College of Fashion. Jej teksty o tematyce modowo-lifestyle’owej zostały opublikowane przez BRICKS Magazine i _shift; obecnie współpracuje z włoskim magazynem Lampoon, gdzie pisze artykuły skupione na ekologicznym aspekcie mody. Współpracowała z LOVE Magazine, Sunday Times Style i Glamour.