Jak najlepiej określić modę? Z pewnością to ciągła zmiana. Choć czerpie z przeszłości, jest w ciągłym ruchu i ewoluuje się w szybkim tempie. Miłośniczki czy osoby z branży wiedzą, co dzieje się na modowym podwórku, lecz jak w świecie trendów odnajdują się inni? Czy Polacy śledzą wydarzenia związane z modą i chcą być z nimi na bieżąco?

Z okazji wrześniowych fashion weeków, odbywających się między innymi w Nowym Jorku, Londynie czy Sztokholmie, Klarna zbadała, czy konsumenci w Polsce i na świecie interesują się i angażują w najważniejsze imprezy tego typu. Badanie zostało zrealizowane w 11 krajach, w tym także w Polsce na próbie ponad 8 000 tys. respondentów (po 1 000 w każdym kraju).

Zainteresowanie Polaków modą

Okazuje się, że Amerykanie to liderzy w kwestii zaangażowania w śledzenie modowych newsów. 7 na 10 obywateli USA wie o trwających fashion weekach i aktywnie poszukuje informacji na ich temat, śledząc pokazy i czytając recenzje dostępne w internecie. W Polsce, 4 na 10 osó, które interesują się modą deklaruje, że wie o odbywających się tygodniach mody, co plasuje nasz kraj na 8 miejscu w zestawieniu. Jak szukamy informacji o fashion weekach? Jak pokazują wnioski z badania, w Polsce najczęściej wykorzystywanymi w tym celu platformami społecznościowymi okazały się: Youtube (80 proc.), Instagram (78 proc.) oraz Facebook (76 proc.). Nieco mniejszą popularnością cieszy się TikTok (51 proc.). Cztery z dziesięciu badanych osób z Polski, szuka natomiast informacji związanych z tygodniami mody, czy prezentowanymi na nich trendami na Twitterze i blogach (po 38 proc.)

Według wniosków z badania, w Polsce, podobnie jak w większości innych krajów biorących udział w badaniu, relacji z tygodni mody szukamy głównie na profilach celebrytów (71 proc.), projektantów (69 proc.) oraz influencerów i marek modowych (60 proc.).  

Trendy z Nowego Jorku i Paryża na polskich ulicach

Które z pokazów są dla Polaków najbardziej inspirujące? Badanie wskazuje, że przede wszystkim fascynuje nas New York Fashion Week – informacji na jego temat szuka aż 65% badanych. Podobna ilość respondentów śledzi Tydzień Mody w Paryżu (64%), a trzecie miejsce zajmuje wydarzenie w Londynie – interesuje on 60% badanych.

Zakupy z Klarną

Jeśli dane przełożą się na realne decyzje zakupowe Polaków, oznacza to, że przyszłoroczna wiosna i lato będą naprawdę inspirujące. Klarna, globalny bank detaliczny i dystrybutor aplikacji oraz wygodnej metody płatności online, wspiera marki z sektora mody (i nie tylko!), oferując coraz korzystniejsze rabaty, promocje i działania. Klarny należy szukać w sklepach internetowych w momencie finalizacji zamówienia. Ta szybka i wygodna metoda płatności, dzięki której za zakupy zapłacimy do 30 dni w ponad 4 tysiącach sklepów internetowych w Polsce (między innymi Reserved, Sinsay, House, Mohito, Cropp,  About you, Adidas, Pandora,  Etam, Ania Kuczyńska, Moliera2.com, Kubota, TheOdderSide, 303Avenue, Local Heroes, Balagan Studio). Wszystkie sklepy znaleźć można TUTAJ. Dzięki aplikacji Klarna z łatwością znajdziemy też korzystne rabaty i upolujemy produkty z listy zakupów.