Należące do koncernu Kering luksusowe marki Balenciaga i Alexander McQueen nie będą już używać futer. Taki krok jest efektem dziesięcioletniej współpracy z Humane Society International i poinformowano o tym w specjalnym raporcie "Universal Registration" Kering. HSI zresztą przeprowadziło w zeszłym roku badanie konsumencie, które pokazało, że dla aż 93% Brytyjczyków noszenie prawdziwych futer jest nie do przyjęcia, z kolei 73% chciałoby wprowadzenia zakazu ich sprzedaży. "Prawie 80% Brytyjczyków określa marki, które używają futer, jako 'okrutne', 'przestarzałe', 'nieetyczne' lub 'oderwane od rzeczywistości", więc jasne jest, że futro to tonący statek pod względem PR" podkreśla Claire Bass, dyrektor wykonawcza Humane Society International / UK.

Równolegle - na przykładzie Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych - spada popyt na futra oraz rośnie sprzedaż ubrań i dodatków w wersji wegańskiej (i to aż o 258%). 

Bass zresztą żywo zareagowała na tę decyzję Alexander McQueen: "Jesteśmy podekscytowani, że kolejna kultowa brytyjska postać mody wystąpiła przeciwko okrutnemu przemysłowi futrzarskiemu i dołączyła do rosnącej listy projektantów wolnych od futer". Pełna nadziei na realne zmiany w branży jest też Kitty Block, dyrektor generalna HSI. "Za każdym razem, gdy znana marka modowa, taka jak Alexander McQueen i Balenciaga, podejmuje takie decyzje, wysyła to jasny komunikat, że we współczesnym społeczeństwie nie ma miejsca na futra" komentuje. 

Coraz szerszemu gronu brytyjskich projektantów zależy na tym, by ograniczyć - a nawet zakazać futer. Projektanci, tacy jak Stella McCartney, Vivienne Westwood i Katharine Hamnett, Hannah Weiland ze Shrimps, Christopher Raeburn, Erdem Moralioglu i Helen Moore, przygotowali we współpracy z Selfridge list otwarty do premiera Wielkiej Brytanii, Borisa Johnsona, w którym proponują wprowadzenie zakazu ich sprzedaży w całym kraju: "Piszemy, aby podzielić się tym, że jesteśmy #ProudToBeFurFree i przekazać ci nasze wspólne przekonanie, że moda, napędzana przez konsumentów i wspierana przez innowacje, ewoluuje, czyniąc futra zwierząt przestarzałymi, ponieważ coraz więcej projektantów mody luksusowej i sprzedawców detalicznych eliminuje je ze swoich kolekcji (...) Nasze zasady dotyczące produktów bez futra są oparte na przekonaniach i oczekiwaniach większości brytyjskich konsumentów, którzy odrzucają futra zwierzęce ze względów etycznych. Jak zapewne wiesz, hodowla futer jest w Wielkiej Brytanii zakazana od prawie dwóch dekad, ponieważ opinia publiczna, politycy i naukowcy wspólnie doszli do wniosku, że trzymanie dzikich zwierząt w klatkach na fermach przemysłowych dla ich futra jest z natury nieludzkie. Zamknięcie ostatnich brytyjskich farm futrzarskich miało również sens ekonomiczny, ponieważ produkty futrzane były tylko marginalnie obecne na głównych ulicach Wielkiej Brytanii". 

Wielka Brytania stanie się pierwszym krajem z zakazem sprzedaży futer? Stella McCartney, Vivienne Westwood i inni projektanci apelują do premiera>>

Wśród marek luksusowych i domów mody wolnych od futer można wymienić już m.in. Gucci, Bottega Venera, Prada, Armani, Versace, Michael Kors, Jimmy Choo, DKNY, Burberry i Chanel. Pionierką jest tutaj Stella McCartney, która nigdy nie używała futer w swoich projektach, a teraz inwestuje w wegańską skórę z grzybów i pokazała pierwszą kolekcję wykonaną z materiału Mylo.