Powodów powstawania cellulitu na naszych ciałach jest wiele. Nazywany potocznie pomarańczową skórką, występuje najczęściej na pośladkach, udach i brzuchu. Zbudowany jest z nierówno rozmieszczonych, powiększonych komórek tłuszczowych. Otoczone są one mieszanką wody i zbędnych metabolitów, które po przemianach w komórkach, przez brak prawidłowego przepływu w obrębie cellulitu, nie mogą zostać usunięte. 

Cellulit nie oszczędza nikogo. Problem ten dotyka już ponad połowę kobiet – nie tylko tych, które na co dzień unikają sportu, ale również celebrytek, modelek oraz szczupłych, wysportowanych pań. Zdarza się też (choć rzadziej), że na pomarańczową skórkę narzekają mężczyźni. Na powstawanie cellulitu wpływ mają między innymi: siedzący tryb życia, wahania wagi, palenie papierosów, nieregularna dieta, przewlekły stres czy zaburzenia hormonalne.

Warto wspomnieć, że jedna z najczęstszych przyczyn powstawania cellulitu, czyli siedzący tryb życia, wiąże się z nadmiernym obciążeniem układu krwionośnego. Na naszym ciele możemy wówczas dostrzec coraz więcej naczynek, a w niedalekiej przyszłości – żylaków. Pomarańczowa skórka pojawia się też często w momencie, kiedy mamy zawirowania hormonalne, np. w okresie dojrzewania, podczas ciąży czy menopauzy. 

Wyróżniamy cellulit wodny (twardy/obrzękowy), tłuszczowy (miękki) i cyrkulacyjny. Określenie rodzaju cellulitu, z którym się borykamy, jest kluczowe, jeśli chodzi o sposoby walki z nim. W przeciwnym razie nasze działania mogą okazać się nieskuteczne.

Jak rozpoznać rodzaj cellulitu?

Cellulit wodny i tłuszczowy wyglądają podobnie, dlatego ich rozróżnienie bywa trudne. Z całą pewnością pomocna będzie konsultacja z lekarzem lub kosmetologiem, który ustali dokładną etymologię zmian powstałych na skórze. 
Istnieje jednak kilka sposobów, dzięki którym samodzielnie możemy rozpoznać rodzaj naszego cellulitu. Istotne jest, aby w chwili, kiedy prowadzimy zdrowy tryb życia (prawidłowo się odżywiamy, regularnie ćwiczymy, szczotkujemy i pielęgnujemy ciało), nieco głębiej poszukać przyczyny powstawania cellulitu, np. badając poziom hormonów.

Jak odróżnić cellulit wodny od tłuszczowego?

Poznaj swojego wroga! Jeśli chcesz samodzielnie odróżnić cellulit wodny od tłuszczowego (lipidowego), w pierwszej kolejności powinnaś odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań. Czy przybrałaś ostatnio na wadze? Jak wygląda Twoja aktywność w ciągu dnia? Czy często jadasz przetworzone produkty? 
Jeśli ostatnio wystąpiły u Ciebie gwałtowne wahania wagi, najprawdopodobniej masz do czynienia z cellulitem tłuszczowym. Nie tak łatwo jest je rozróżnić, jednak potwierdzeniem tej teorii będzie empiryczny eksperyment – ściśnij fałdkę swojego ciała w miejscu, w którym widoczny jest cellulit. Jeśli odczuwasz silniejszy ból, a na powierzchni skóry zauważasz liczne grudki (charakterystyczne „dziurki”), najpewniej masz do czynienia ze zmianami o lipidowym charakterze. Nierówności te są efektem nierównomiernego rozłożenia tkanki tłuszczowej. Jakie są przyczyny cellulitu lipidowego? Najpowszechniejsze z nich to:

  • spożywasz nadmierną ilość kalorii w ciągu doby (dochodzi wtedy do przerostu adipocytów, czyli komórek tłuszczowych),
  • brakuje Ci ruchu,
  • masz słabe krążenie.

Struktura skóry w przypadku cellulitu wodnego jest dużo bardziej pofałdowana. Jeśli chcesz go zobaczyć, musisz delikatnie napiąć skórę. Ten rodzaj cellulitu bardzo często dotyka szczupłych osób – szczególnie przed miesiączką, kiedy w naszym organizmie zatrzymywana jest woda. Obrzęki sprawiają, że limfa i tłuszcz wypychane są do zewnętrznych warstw naszej skóry. 
Z cellulitem wodnym często mamy do czynienia wtedy, kiedy cierpimy na zaburzenia mikrokrążenia, zaburzenia hormonalne lub metaboliczne. Często dotyka osoby wysportowane. Jakie jeszcze są przyczyny powstawania cellulitu wodnego? Bardzo prawdopodobne, że ten rodzaj pojawił się u Ciebie, jeśli:

  • często jadasz nieregularnie, 
  • Twoje posiłki są bardzo słone lub z dużą ilością ostrych przypraw, 
  • chodzisz w butach na wysokim obcasie,
  • stosujesz antykoncepcję hormonalną. 
  • brakuje Ci ruchu, który ułatwia pozbycie się wody z organizmu. 

Ostatnim rodzajem cellulitu jest cellulit cyrkulacyjny. To najpopularniejsza mieszanka cellulitu wodnego i tłuszczowego. Powstaje przez równoległe gromadzenie się w organizmie wody z toksynami i komórek tłuszczowych. Jest to rodzaj cellulitu, który także najtrudniej zwalczyć. Jego przyczyną może być:

  • pogorszenie mikrokrążenia,
  • gwałtowny przyrost wagi.

Cellulit wodny a tłuszczowy – różnice 

Cellulit tłuszczowy charakteryzuje się tym, że w warstwie podskórnej odkłada się tkanka tłuszczowa. Nierówności te mają nieco inną strukturę niż w przypadku wodnego. Cellulit lipidowy jest luźniejszy i występuje na skutek przerostu adipocytów – przez niespożytkowaną, a zmagazynowaną w nich energię dostarczoną z kalorii. 
Cellulit wodny z kolei powstaje przez odkładanie się nadmiaru wody w organizmie (najczęściej w okolicach ud, pośladków i brzucha). Jest twardszy i mocniej przylega do tkanek. Charakterystycznym dla tego przypadku jest opuchlizna w okolicy kostek, brzucha czy łydek. 

Jak walczyć z różnymi rodzajami cellulitu?

Nie ma magicznych sposobów, które sprawią, że na wyciągnięcie różdżki pozbędziesz się niechcianej, pomarańczowej skórki. Warto też zachować ostrożność w przypadku zakupu polecanych na ten problem specyfików, takich jak np. tabletki na cellulit – marne szanse, że przyniosą pożądany efekt.
Tym, na czym sugerujemy się skupić, jest oczywiście regularna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta. Pomogą nam one w pozbyciu się cellulitu zarówno w odsłonie wodnej, jak i lipidowej. Zwróćmy też uwagę, czy nie nosimy na co dzień zbyt ciasnej odzieży (utrudnia przepływ limfy i krwi). 
Jak wygląda temat profesjonalnych zabiegów na cellulit? Na to pytanie odpowiada kosmetolog, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Katarzyna Mucha:

Każda metoda poprawiająca cyrkulację krwi i drenaż w obszarze cellulitu będzie pomagała w walce z nim. Najskuteczniejsze metody to te działające wielopoziomowo i metody łączone. Jedną z nich jest połączenie endermomasażu ze światłem czerwonym LED oraz laserem biostymulującym, w którym (poza pracą na komórkach tłuszczowych i drenażem limfatycznym), pobudzamy skórę do produkcji nowych włókien kolagenowych, poprawiamy jej strukturę i elastyczność. Kolejną metodą jest fala uderzeniowa, której promień uderza w komórki tłuszczowe i prowadzi do mikrouszkodzeń – z czasem do ich degradacji. Dodatkowo pozytywnie wpływa na elastyczność skóry, poprawiając kondycję włókien kolagenowych”.

Co robić, żeby pozbyć się cellulitu?

Przedstawiamy Ci 10 najskuteczniejszych sposobów na pozbycie się cellulitu! Stosuj się do nich, a w szybkim tempie pozbędziesz się niechcianej, pomarańczowej skórki.

  1.  Dieta na cellulit – jadaj regularnie (postaw na sezonowe warzywa i owoce), unikaj przetworzonych produktów i objadania się węglowodanami prostymi, tłuszcze nasycone zastąp nienasyconymi (znajdziesz je w tłustych rybach, oliwie z oliwek, awokado czy orzechach). Zadbaj o to, aby w twoich posiłkach występował błonnik.
  2.  Ćwiczenia na cellulit tutaj szczególnie zaleca się: trening interwałowy, dłuższy marsz, bieganie, skakanie i przysiady. Ćwicz regularnie, minimum 3 razy w tygodniu, przez ok. 40 min. Miłym skutkiem ubocznym Twojej walki z cellulitem może być piękna i smukła sylwetka.
  3. Masażery  w przypadku walki z cellulitem świetnie sprawdzi się, popularna ostatnimi czasy, bańka chińska (możesz przeprowadzić zabieg samodzielnie albo w salonie kosmetycznym). 
  4.  Kosmetyki  ten temat wzbudza wiele kontrowersji – bez względu na to, czy wybierasz olejki, czy kremy na cellulit, postaw na produkty, które zawierają składniki usuwające toksyny, poprawiające mikrokrążenie, eliminujące lipidy np. kofeinę czy olejki eteryczne. Wcieraj kosmetyki w swoje ciepłe ciało, tuż po wzięciu prysznica – pory są wówczas otwarte, co ułatwia wniknięcie do ciała zawartych w produktach substancji czynnych.
  5. Zioła na cellulit tutaj świetnie sprawdzą się gotowe, ziołowe mieszanki albo regularne picie naparu z pokrzywy.
  6. Zielona herbata jest twoim sprzymierzeńcem – wspomaga proces odchudzania, oczyszcza organizm z toksyn i zawiera przeciwutleniacze chroniące przed rozpadem kolagenu.
  7.  Zabiegi na cellulit – po konsultacji z dermatologiem/kosmetyczką dostosuj odpowiedni i bezpieczny zabieg do swoich potrzeb. Popularne, profesjonalne zabiegi antycellulitowe to m.in.: karboksyterapia, endermologia, działanie ultradźwiękami czy zastrzyki z substancji, która powoduje rozkład tkanki tłuszczowej. 
  8.  Szczotka i gąbka antycellulitowa – codzienne szczotkowanie na sucho czy robienie masażu antycellulitową gąbką także pomoże ci w pozbyciu się pomarańczowej skórki. 
  9.  Badania hormonalne – uregulowanie poziomu hormonów jest kluczowe, jeśli chcesz cieszyć się jędrną i piękną skórą (zbyt wysoki poziom estrogenów sprzyja powstawaniu pomarańczowej skórki).
  10.  Odpowiednie nawodnienie – pamiętaj o tym, żeby pić ponad 2 l wody dziennie. Świetnie sprawdzi się woda z cytryną, która pomoże oczyścić Twój organizm
  11.  Zimny prysznic  a dla odważniejszych... morsowanie! Naczynia krwionośne będą jeszcze bardziej pobudzone, dzięki czemu pompowanie krwi stanie się efektywniejsze, a usuwanie dermatologicznych zmian prostsze. 

Ruch body positive zyskuje na popularności. Coraz głośniej mówi się o tym, aby akceptować nasze ciało takim, jakie jest – ze wszystkimi jego niedoskonałościami. Jednak dla wielu z nas piękne ciało to zadbane ciało. Pomarańczowa skórka często bywa ogromnym kompleksem, do którego całkowicie dostosowujemy swoją letnią garderobę. Okazuje się, że istnieją proste metody, dzięki którym w nieinwazyjny sposób możemy zaradzić temu problemowi (albo przynajmniej sprawić, żeby był mniej widoczny). Skorzystaj z powyższych rad, a już wkrótce na własnej skórze powinnaś zobaczyć pierwsze efekty.