Czym jest blokecore?

Termin "bloke" to potoczne brytyjskie określenie "brata" – w wolnym tłumaczeniu "brachu". Blokecore to esencja brytyjskiej kultury pubowej, retro strojów piłkarskich i obsesji Gen-Z na punkcie trendów z TikToka. To celebracja mody piłkarskiej, która oddaje hołd zaciekłemu oddaniu brytyjskich fanów piłki nożnej znanych jako "casuals". Moodboard: koszulki piłkarskie w połączeniu z dżinsami lub jortsami i sneakersami - proste i niewymagające wysiłku.

Tiktoker Brandon Huntley jest uznawany za inicjatora tego trendu, ironicznie używając hashtagu #blokecore. Nie wiedział, że jego filmy osiągną status virala, gromadząc ponad 9,2 miliona wyświetleń i inspirując całą falę entuzjastów blokecore.

Korzenie blokecore

Aby naprawdę zrozumieć blokecore, musimy cofnąć się do czasów świetności piłki nożnej w Wielkiej Brytanii w latach 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku. Wyobraźcie sobie zagorzałych fanów piłki nożnej udających się na stadion w weekendy, ubranych w koszulki piłkarską swojej ulubionej drużyny, gotowi do kibicowania.

Ci zagorzali fani, znani jako "casuals", przenieśli kulturę piłki nożnej na zupełnie nowy poziom. Prawdziwe pochodzenie kultury casual jest przedmiotem dyskusji, ale powszechnie uważa się, że pojawiła się ona pod koniec lat 70-tych jako "duchowy spadkobierca" modsów z lat 60-tych. Ubrani w koszulki takich marek jak Sergio Tacchini i Stone Island, manifestowali głębokie przywiązanie do swoich drużyn.

Kult modelu Adidas Samba

W każdej zgranej drużynie jest jakiś MVP, a dla blokecore jest nim kultowy but Adidas Samba. Pierwotnie wprowadzony w latach 50-tych jako zwykły but piłkarski, model Samba miał na przestrzeni lat wzloty i upadki. Brytyjska projektantka Grace Wales Bonner ożywiła popularność modelu Samba, prezentując go w swoich kolekcjach, z kolei stylistka-projektantka Lotta Volkova opracowała w 2020 roku nowy wizerunek klasycznych adidasów, tworząc niemal parodystyczną linię zawierającą ich reinterpretacje.

Renesans kultowych butów był tak monumentalny, że sprzedaż wzrosła o 600% w okresie od czerwca do grudnia 2022 roku. Oliwy do ognia dolały współprace innych marek odzieży sportowej: Jacquemus x Nike, Coca Cola x Puma i Gucci x Adidas.

W przeciwieństwie do innych skomplikowanych estetyk modowych, blokecore opiera się na prostocie. Kluczowe składniki? Koszulka piłkarska (najlepiej w stylu vintage), dżinsy i sneakersy. Chociaż większość koszulek widocznych na TikToku reprezentuje angielskie kluby, to trend ten zatacza coraz szersze kręgi - pojawiają się koszulki z Francji, Brazylii, Włoch, Chorwacji i Hiszpanii.

Blokecore to nie tylko ubrania, to styl życia. Tiktokowe filmiki pod hashtagiem blokecore prezentują nie tylko stylizacje, ale także popijanie piwa, wyjścia na kebaba i soundtrack kultowych brytyjskich zespołów, takich jak The Jam i The Stone Roses.

Muzycy nowej generacji, tacy jak Slowthai i Lava La Rue, zaadoptowali ten styl, nosząc sportowe kurtki, spodnie dresowe i koszule marki Fred Perry. Ich styl to hołd dla ery Britpopu, a zwłaszcza legendarnego charytatywnego meczu piłki nożnej pomiędzy Oasis i Blur z 1996 roku. To połączenie klasy robotniczej, kultury "lads" (ang. chłopaki) i brytyjskiego dziedzictwa, które rezonuje z szeroką publicznością.

Blokecore i blokette core

Chociaż blokecore zaczął się jako napędzany nostalgią trend w modzie męskiej, szybko zyskał popularność wśród kobiet i społeczności LGBTQ+. Dawno minęły czasy, kiedy koszulki piłkarskie były zarezerwowany wyłącznie dla "kiboli". Gwiazdy takie jak Bella Hadid, Kendall Jenner, Emily Ratajowski i Rihanna zaadoptowały tę modę, łącząc koszulki z nieoczekiwanymi elementami, takimi jak kraciaste spódniczki, satynowe kokardy do włosów, a nawet szpilki. Pod ich wpływem namnożyły się liczne ironiczne i kreatywne wariacje na temat blokecore, zwłaszcza wśród dziewczyn z pokolenia Z, które przyjęły ten trend z entuzjazmem.

Kto by pomyślał, że estetyka taty twojego kumpla stanie się internetowym fenomenem?