1.Second Hand September

20 lat temu marki wypuszczały na rynek dwie kolekcje: jesienno-zimową i wiosenno-letnią. Teraz, w przypadku niektórych brandów ta liczba wzrosła nawet do 24 kolekcji rocznie. Liczba produktów, które w ciągu roku wytwarza ta branża jest wręcz przytłaczająca. Tak intensywna produkcja spowodowała, że aktualnie na świecie co sekundę trafia na wysypisko kontener wypełniony ubraniami. Inicjatywa Second Hand September powstała w Wielkiej Brytanii, jednak bardzo szybko zyskała zwolenników w innych państwach. Akcja promowała wyzwanie, które zakładało trzydzieści dni (cały wrzesień) bez kupowania nowych ubrań, a robienie zakupów tylko w second handach i vintage shopach. Data, jaką wybrali organizatorzy Second Hand September nie była przypadkowa. Wrzesień to miesiąc, w którym branża mody odnotowuje największy przyrost zysków, a tym samym z roku na rok wytwarza coraz więcej produktów. 

2.Zieloną technologię ReBOTL marki Timberland

Marka Timberland od dawna bardzo angażuje się w ochronę środowiska. Pilnuje standardów pracy w fabrykach, do produkcji używa materiałów pochodzących z recyklingu, a także wspiera lokalne społeczności sadząc drzewa i sprzątając tereny zielone podczas eventów. W 2009 roku pojawiła się na rynku najbardziej odpowiedzialna kolekcja marki - Earthkeepers, a w 2019 roku Timberland posunął się jeszcze dalej w kwestii ochrony środowiska i w swoich laboratoriach stworzył specjalną zieloną technologię ReBOLT. Dzięki ReBOLT w butach Timberland (zarówno cholewkach jak i podeszwach, ale także w wyściółkach i sznurowaniach) można znaleźć przetworzone butelki PET. Ten ekologiczny materiał jest bardzo lekki i charakteryzuje się także wytrzymałością oraz przepustowością powietrza. W sumie marka wykorzystała już ponad 300 milionów plastiku do produkcji materiałów do swoich kolekcji.

Ostatnio razem z marką Timberland zorganizowaliśmy konkurs, w którym do wygrania jest udział w warsztatach poświęconych odpowiedzialnej modzie i dbaniu o ekologię w segmencie modowym. Wystarczy w kreatywny sposób odpowiedzieć na pytanie "Co, Twoim zdaniem, marki modowe powinny robić, by dbać o planetę?". Rozdamy kilka głównych nagród, którymi będą udział w warsztatach oraz vouchery do sklepu Timberland, a także nagrody specjalne - pojedyncze vouchery na zakupy. 

Weź udział w konkursie ELLE.pl x Timberland >>

3.Fashion For Good 

Za inicjatywą Fashion For Good stoi fundacja C&A Foundation, która zajmuje się kwestiami warunków pracy i praw pracowników w branży mody. Fashion For Good wspiera naukowców, którzy zajmują się innowacyjnymi technologiami powiązanymi z przemysłem modowym i pomaga im nawiązywać współpracę z markami, sprzedawcami i projektantami. Inicjatywa wspiera "Dobrą Modę" przez promowanie 5 zasad:  wykorzystywanie bezpiecznych i pochodzących z recyklingu materiałów, wykorzystywanie energii odnawialnej, zapewnianie bezpiecznych warunków pracy, ograniczenie zanieczyszczania wody i wprowadzenie stabilnej polityki rynkowej, która zadowoli zarówno producentów, jak i konsumentów. 

"Te pięć zasad stanowi ramy, które wszyscy powinniśmy wykorzystywać do pracy w świecie, w którym nie tylko zabieramy, produkujemy i marnujemy, ale raczej bierzemy, produkujemy, odnawiamy i przywracamy" - mówi William McDonough, współzałożyciel Fashion For Good. 

4.Lablaco

To platforma, której celem jest stworzenie globalnej społeczności konsumentów i twórców, kzdających sobie sprawę z tego, że w modzie każda decyzja ma znaczenie. Na Lablaco można wystawiać nieużywane już ubrania, wyszukiwać zniżki czy kupować ubrania od marek na całym świecie, a potem... powtarzać ten cykl! Lablaco wierzy w circural fashion, czyli w proces, w którym nieużywany już produkt zostaje przekazany przez konsumenta producentowi, który ponownie wykorzystuje materiał do stworzenia kolejnego produktu. W ten sposób platforma chce nakłonić do zamknięcia "koła" produkcji i przejścia do gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie żaden przedmiot nie będzie się marnował. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Lablaco (@lablaco) Kwi 1, 2019 o 6:52 PDT

5.Fundacja Ellen McArthur 

Wspomniana we wstępie fundacja Ellen McArthur współpracuje z markami, rządami i środowiskiem akademickim w celu zbudowania ram gospodarki, która opiera się na obiegu zamkniętym. Fundacja wspiera tę gospodarkę w 6 obszarach: nauce - zapewniając pomoc w rozwoju wizji i umiejętności niezbędnych do przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym, biznesie - rozwój innowacji i tworzenie warunków, instytucje oraz rządy - pomagając tworzyć odpowiednie warunki do rozwoju tej gospodarki, analizie - przez dostarczanie dowodów korzyści przejścia na obieg zamknięty, inicjatywy systemowe - przekształcanie dotychczasowych kluczowych systemów produkcji oraz w obszarze komunikacji - przez zaangażowanie globalnej publiczności.