Podane koniecznie w równych proporcjach, z plasterkiem świeżej pomarańczy i kostkami lodu. A do tego lekko wstrząśnięte i mieniące się niuansami rubinowych tonów. Takie właśnie jest Negroni. Oczywiście w swojej klasycznej wersji, której historia sięga ponad 100 lat wstecz, gdy po raz pierwszy poddano je degustacji we Florencji. Od tego czasu przechodziło liczne modyfikacje, na które nawet zagorzali puryści powinni spojrzeć z przychylnością. W końcu bez odrobiny fantazji barmanów (i wymagających klientów) Negroni nie stałoby się symbolem włoskiej sztuki aperitifu i na zawsze zastygłoby pod postacią starszego brata, lubującego się w wodzie sodowej Americano.

Negroni – stuletnia historia najpopularniejszego włoskiego drinka

W przeciwieństwie do przejrzystej barwy Negroni jego początki prezentują się dość mętnie. Spory o korzenie ikonicznego trunku toczą się od stulecia. Za powszechnie obowiązującą wersję uważa się tę związaną z hrabim Camillo Negronim. Kiedy obyty w świecie klient zawitał w progach florenckiej kawiarni Casoni, poprosił o zmianę przepisu na swój ulubiony napój. I tak w 1919 roku konwencjonalne Americano zostało uzupełnione o porcję ginu. Miejsce tradycyjnej cytryny zajęła pomarańcza, aby zasygnalizować hrabiemu, że barman spełnił jego życzenie i zaserwował odmienioną recepturę.

Co prawda niektórzy uważają mityczną postać za chwyt marketingowy. Nie zmienia to jednak faktu, że sława apertifu przekroczyła granice Italii i zapewniła mu tytuł najchętniej zamawianego koktajlu na świecie. Proste, idealnie wyważone składniki zyskały wielu sympatyków także w Polsce. To właśnie oni powinni w najbliższych dniach odwiedzić jeden z barów biorących udział w jubileuszowym Negroni Week!

10. urodziny Negroni Week – na czym polega akcja?

Negroni Week to coroczna inicjatywa Campari. Marka już od 10 lat zaprasza do wspólnego celebrowania włoskiego la dolce vita. Tegoroczna edycja zapowiada się naprawdę wyjątkowo. W dniach 12-18 września lokale na całym świecie będą nie tylko promować kultowy aperitif, ale także zbierać środki pieniężne na cele charytatywne.

Z okazji 10. urodzin inicjatywy Campari rozpoczęło współpracę z nowym partnerem – międzynarodową organizacją „Slow Food”. Razem będą działać na rzecz ochrony tradycyjnych sposobów produkcji żywności, wspierać lokalne przedsiębiorstwa i różnorodność kulturową, która nieraz objawia się właśnie poprzez gastronomię. Nie zabraknie również środków na edukację w zakresie zdrowego i naturalnego jedzenia, a także wysiłków na rzecz zachowania społecznej gościnności.

Aby wziąć udział w akcji, wystarczy znaleźć najbliższy lokal (lista dostępna jest na stronie organizatora) i zamówić przy barze słynny koktajl. Część zysków ze sprzedaży każdego drinka trafi na konto fundacji „Slow Food”. Na uczestników czekają włoska atmosfera i autorskie interpretacje Negroni. Każda z nich na swój sposób ukaże uniwersalność Campari – kluczowego składnika koktajlu – i na nowo wydobędzie złożoność słodko-gorzkich nut.