Rozległe badanie przeprowadzone przez Vinted objęło 350 000 użytkowników i przeanalizowało oszałamiające 200 milionów transakcji, tworząc największy w historii zbiór danych na temat kupowania używanych produktów online. Jednym z najbardziej fascynujących wniosków z raportu jest koncepcja "unikniętego zakupu".

Okazuje się, że na każde 2,56 przedmiotu zakupionego na Vinted, unika się zakupu jednego nowego przedmiotu.

Z każdym zakupionym na Vinted przedmiotem z drugiej ręki oszczędza się średnio 1,8 kg emisji CO2, co daje łącznie 453 kiloton CO2e unikniętych w 2021 roku. Dla porównania, to tak, jakby przelecieć między Londynem a Los Angeles i z powrotem około 275 tysięcy razy.

O ile przystępność cenowa jest nadal kluczowym czynnikiem skłaniającym użytkowników do korzystania z Vinted (47% z nich podaje niższe ceny jako motywację), to zaskakujące 20% robi zakupy na platformie ze względów społecznych i środowiskowych. Liczba ta jest jeszcze wyższa w krajach takich jak Niemcy i Holandia, gdzie prawie jedna trzecia użytkowników stawia na zrównoważony rozwój. Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Vinted, Marianne Gybels, uważa te liczby za "bardzo zachęcające", podkreślając pozytywny wpływ rosnącej społeczności Vinted.

Jednym ze szczególnie interesujących odkryć raportu jest fakt, że 39% zakupów na platformie Vinted wynika ze świadomego dążenia do całkowitego uniknięcia zakupu nowych przedmiotów. Ten wynik obala zarzuty krytyków, którzy twierdzą, że Vinted napędza nadmierną konsumpcję, a także podkreśla rolę platformy w promowaniu gospodarki o obiegu zamkniętym.

"Jakiegokolwiek wyboru dokonasz na Vinted, będzie to najlepszy wybór" - podsumowuje Gybels.

Transport odpowiada za większość emisji dwutlenku węgla w ekosystemie Vinted, ale platforma aktywnie stawia czoła temu wyzwaniu. Dzięki systemowi dostaw pick-up/drop-off (PUDO), Vinted udało się zmniejszyć emisję o 62%.

A czy zdarzyło Wam się otrzymać paczkę zapakowaną w pudełko po płatkach śniadaniowych albo karton po mrożonej pizzy? Prawdopodobnie tak, bo 62% sprzedawców wykorzystało ponownie opakowania przeznaczone do jednorazowego użytku. Oznacza to aż o 70% niższą emisję niż w przypadku użycia nowych opakowań!

"Moda jest odpowiedzialna za znaczące zanieczyszczenie środowiska, więc nasza misja opiera się na przekonaniu, że odsprzedaż jest jednym z rozwiązań mających na celu zaradzenie tym szkodom" - powiedział Thomas Plantenga, prezes Vinted. "Cieszymy się, że możemy udowodnić, że kupowanie używanych rzeczy na Vinted jest lepszym wyborem dla klimatu niż kupowanie nowości. Wykorzystamy wnioski z tej analizy, aby ostatecznie pomóc Vinted i naszym członkom zmienić nawyki związane z konsumpcją mody i kontynuować zmniejszanie jej negatywnego wpływu na klimat".