ELLE.pl: Od 2019 roku jest Pani Prezeską Fundacji Winiarnie Zamojskie. Jaka jest misja prowadzonej przez Panią organizacji?

Wioletta Wilkos: Tak jestem Prezeską Fundacji od samego początku, gdy ta powstała w grudniu 2019 roku. Jej misją jest przede wszystkim wsparcie winiarzy i sadowników z Roztocza w tym Zamojszczyzny. Przez nasze działania staramy się edukować również konsumentów w tematyce wina jako produktu regionalnego o wysokiej jakości. Do naszych głównych zadań zaliczamy także ochronę winiarstwa regionalnego. Aktywnie pomagamy naszym partnerom prowadzącym winnice. Wspieramy ich także informacyjnie w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na działalność i inwestycje. Dbamy o promocję naszych partnerów, ponieważ traktujemy siebie na równi – Fundację i winiarzy z Roztocza. Realizowaną przez naszą Fundację misją jest pomoc w zakładaniu i prowadzeniu winnic. Wspieramy winiarzy, którzy dopiero startują w tym biznesie. Począwszy od wyboru różnych odmian, na których będą prowadzić produkcję, uprawy, aż po zbiór, technologię i działania laboratoryjne. Naszą misją jest również promocja regionu i jego walorów, dlatego mówimy nie tylko o winach gronowych, ale również owocowych, które zostały przygotowane z malin, gruszek, jabłek czy porzeczek z Lubelszczyzny. Wina gronowe i owocowe po odpowiednim przygotowaniu są równorzędne pod względem jakości. Nasza Fundacja daje wsparcie specjalistów, technologów, by prowadzić winiarzy na ścieżce prób biznesowych do sukcesu.

ELLE.pl: Czy słusznie uważa się temat winiarstwa za męską sprawę – jak się Pani odnajduje w tym świecie i biznesie? Skąd pasja do winiarstwa?

Wioletta Wilkos: Od wielu lat interesuję się produktami wysokiej jakości. Współpracuję ze stowarzyszeniem produkującym cydr, który winiarze z naszego województwa kojarzą właśnie z rzemieślniczym podejściem do produkcji tego trunku. Stąd wzięła się moja pasja. Byłam inicjatorką powołania w Lublinie Oddziału Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego pod patronatem centrali warszawskiej, czyli największej organizacji tego typu skupiającego producentów wysokiej jakości produktów z całej Polski. Współpraca z Fundacją była dla mnie naturalnym i ciekawym wyzwaniem, bo doskonale znam środowiska producentów. Ten wartościowy networking zbudowałam uczestnicząc w targach, festiwalach, inicjatywach skupiających osoby, którym zależy na jakości swoich produktów. Kiedy pojawiła się inicjatywa założenia Fundacji wspierającej winiarzy i pomagającej w zakładaniu winiarni na Roztoczu, przyjęłam ją z wielką radością. Czy jest to bardziej męska branża? Być może tak. Większość winiarzy to panowie, ale za sukcesem wielu z nich stoją kobiety, które zajmują się marketingiem, budowaniem bazy odbiorców, obsługą enoturystyczną w winnicach. To są kobiety z ogromnym potencjałem.

ELLE.pl: Jak rozwija się kultura winiarstwa w Polsce? Czym już teraz możemy się pochwalić?

Wioletta Wilkos: Rozwija się dynamicznie. Coraz śmielej stawiamy na jakość spożywanego alkoholu, a nie na ilość. W Polsce konsumenci zwracają uwagę na jakość, na kraj pochodzenia, albo na region z którego wino pochodzi, na nuty smakowe, na szczepy winogron. Alkohol, czy też produkty regionalne to nie tylko dodatek do spotkania, ale również część naszej kultury. Trendy, typu slow-life czy slow-food, szczególnie tak bardzo mocno zaistniałe w okresie pandemii zostały z nami na dłużej. Myślę, że są bardzo charakterystyczne i przyszłościowe jeśli chodzi o kryteria zakupowe dla konsumentów produktów o wysokiej jakości. Natomiast zmieniło się miejsce spożycia produktów. W pandemii większość lokali i restauracji była zamknięta i konsumenci spożywali wino w domowym zaciszu. Teraz ponownie mamy niezwykle komfortowe warunki. Znów winnice przyjmują gości, gdzie prowadzone są degustacje i sprzedaż, gdzie jest możliwość rozmowy z producentami czy winiarzami. Enoturystyka rozwija się dynamicznie i jest przyszłością turystyki kulinarnej.

Prezeska Fundacji Winiarnie Zamojskie, Wioletta Wilkos / mat. prasowe

ELLE.pl: Fundacja Winiarnie Zamojskie jest organizatorem tegorocznej, czwartej już edycji festiwalu „Zamojskie Winogranie” – do kogo jest skierowany?

Wioletta Wilkos: Festiwal jest organizowany w Zamościu, ponieważ jest to centrum aktywności naszej Fundacji i miejsce, z którego pochodzą produkty naszych wystawców. To nie pierwsze tego typu wydarzenie. Poprzednie edycje cieszyły się niezwykłym zainteresowaniem. Czas organizacji „Zamojskiego Winogrania” nie jest przypadkowy. Jest to długi weekend sierpniowy, kiedy przepływ turystów jest najbardziej intensywny. Mimo że festiwal budowany jest z regionalnymi producentami, to zapraszamy do udziału w nim wszystkich zainteresowanych smakami Roztocza. Z ofertą festiwalową, proponowanymi przez nas aktywnościami można się zapoznać na stronie: wposzukiwaniuprawdziwegosmaku.pl. Tam też można uzyskać bilet wstępu na wydarzenie. W tym roku koszt to zaledwie 20 zł, a czekają degustacje i wiele innych atrakcji z koncertem Agnieszki Chylińskiej włącznie.

ELLE.pl: Czego goście mogą się spodziewać podczas “Zamojskiego Winogrania”? Jakie atrakcje czekają na odwiedzających?

Wioletta Wilkos: Atrakcje festiwalu „Zamojskie Winogranie” będą dostępne od 11 do 15 sierpnia. Od 11 sierpnia będzie uruchomione dedykowane menu, które będzie dostępne w  12 współpracujących z nami restauracjach zlokalizowanych wokół Rynku Wielkiego w Zamościu, gdzie będzie można posmakować również regionalnych win. Jest to okazja do poznania smaków Lubelszczyzny. Na stoiskach degustacyjnych goście będą mieli okazję spróbowania około 100 win u 13 winiarzy (naszych wystawców). W festiwalowym miasteczku będzie możliwość degustacji i rozmowy z producentami, winiarzami. Na Rynku Solnym z kolei zaprosiliśmy do współpracy producentów produktów wysokiej jakości (sery, piróg biłgorajski, miody) z całej Lubelszczyzny. Nasi goście będą mogli również posmakować i zakupić produkty, które najczęściej są wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych prowadzoną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dla gości przygotowaliśmy także strefę odpoczynku, chilloutu w cieniu drzew owocowych oraz pokazy kulinarne prowadzone przez kucharza Winiarni Zamojskiej Marcina Sikorę. Nowością będzie strefa Wine Class, gdzie odbędą się otwarte spotkania dla gości z sommelierami w okolicznych salach wykładowych, skupionych wokół rynku. Można tam skorzystać z seminariów na temat produkcji wina, oceny ich jakości. Ten aspekt edukacyjny dla Fundacji Winiarnie Zamojskie jest niezwykle ważny.

Uwieńczeniem festiwalu będzie część artystyczna, zaplanowana na godzinę 19:00.  Rozpoczniemy od występu Zuzanny Jabłońskiej, pierwszej finalistki The Voice Kids, a następnie weźmiemy udział w koncercie Agnieszki Chylińskiej. Nasi goście będą mogli bawić się z nami dalej podczas After Party. We współpracy z Miastem Zamość zorganizowaliśmy niespodziankę turystyczną. W ramach zakupionego biletu będzie można skorzystać z szeregu zniżek i atrakcji podczas zwiedzania Zamościa.

ELLE.pl: Z jakimi wyzwaniami obecnie mierzy się Fundacja Winiarnie Zamojskie?

Wioletta Wilkos: Mamy szerokie plany, a w związku z tym też wyzwania. Otwieramy się na producentów wysokiej jakości z całej Polski. Ponadto chcemy edukować, ponieważ jakość produktów dostępnych u naszych partnerów to efekt ich wiedzy i kwalifikacji. W październiku organizujemy kilkudniowe szkolenie praktyczne z „marketingu w winnicy” dla naszych producentów. Jakość produktu i proces technologiczny to nie wszystko. Ważny jest również kontakt z konsumentem.

Innego rodzaju wyzwaniem są aspekty prawne. Chcemy pomóc winiarzom, by otoczenie formalne, które obowiązuje i w których funkcjonują nasi producenci, było jak najbardziej otwarte. Z drugiej strony walczymy o to, by produkty wysokiej jakości były chronione. Branża rozwija się dynamicznie i o takie nowe uregulowania warto zadbać. Potwierdzają to dane Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, który 10 lipca br. poinformował, że powstają kolejne winnice w całej Polsce. Na terenie Lubelszczyzny jest ich ponad 50. Więcej winnic to więcej tematów do zaopiekowania i więcej problemów do rozwiązania. Fundacja Winiarnie Zamojskie jest otwarta na potrzeby naszych partnerów i będzie działała aktywnie, podejmując nowe wyzwania.

Atrakcje festiwalu „Zamojskie Winogranie” będą dostępne od 11 do 15 sierpnia (https://zamojskie-winogranie.pl/).