Zmieniający się świat kształtuje nasze nawyki i sposób, w jaki patrzymy na jedzenie. Stale pojawiają się nowe smaki i zwyczaje związane z tym co (i w jakich okolicznościach) ląduje na naszych talerzach. Pyszne.pl w najnowszym Raporcie Food Trendów opowiada o czterech trendach, które już zauważyć można w polskiej kuchni, a które będą jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu w 2024 roku.

Trendy kulinarne 2023/2024: mood food

Zawrotne tempo życia i związane z tym zmęczenie czy stres sprawiają, że tęsknimy za dzieciństwem i czasami, gdy wszystko wydawało się prostsze i czuliśmy się po prostu bezpieczni. Nic dziwnego, że niemal połowa Polaków (48%) często lub bardzo często sięga po comfort food, czyli potrawy, które kojarzą się z rodzinnym domem, budzą wspomnienia i pozytywnie wpływają na nastrój. 

Mat. prasowe

Jak wynika z badania Pyszne.pl comfort food nie zawsze musi być jednak tym, co określamy także jako cheat meal. Wzrasta bowiem nasza świadomość dotycząca zdrowego odżywiania i jego wpływu na organizm. Tak właśnie narodził się „mood food”, jeden z zauważonych przez specjalistów Pyszne.pl trendów. Pod tą nazwą kryje się jedzenie dobre zarówno dla naszego samopoczucia, jak i zdrowia w ogóle. W badaniu Pyszne.pl aż 38% respondentów stwierdziło, że comfort food to dla nich… warzywa i owoce.

Hasło „mood food” odnosi się jednak nie tylko do potraw, lecz także całego zestawu zachowań związanych z jedzeniem. Okazuje się, że tylko jeden na dziesięciu Polaków nadal trzyma się „klasycznej” diety złożonej z trzech posiłków i jednej lub dwóch przekąsek dziennie. 16% respondentów dostosowuje jadłospis do swojego stylu życia, a co piąty często lub bardzo często pozwala sobie na zmianę kolejności dań, np. jedząc na śniadanie pizzę. Wniosek? Polacy wykazują się coraz większą elastycznością w planowaniu posiłków. Przełamujemy żywieniowe schematy i szukamy najlepszych rozwiązań dla siebie

Jedzenie potrafi otulić niczym wełniany kocyk. Dobrze to wiemy, więc traktujemy je nie tylko funkcjonalnie jak paliwo, ale również jako narzędzie do poprawy nastroju i samopoczucia (…). Cały czas rośnie świadomość w zakresie żywienia i wpływu jedzenia na dobrostan naszego ciała i psychiki. Właśnie dlatego „comfort food” przestaje być rozumiany jako cheat meal. Comfort food to jedzenie, które sprawia, że czujemy się lepiej – komentuje Michał Korkosz, twórca internetowy, autor bestsellerowych książek kucharskich i bloga kulinarnego Rozkoszny.pl.

Wyposażeni w wiedzę i znajomość trendów szukamy dla siebie produktów i potraw, które najbardziej nam służą. Nie kierujemy się już ślepo i żarliwie kolejnymi dietetycznymi zasadami. Wszystko najpierw chcemy poddać krytycznej analizie i własnemu doświadczeniu. Zadajemy sobie pytania: czy to mi służy, czy mi to w ogóle smakuje, czy chcę to jeść, czy to jest „moje”? Szukamy jedzenia, dzięki któremu poczujemy się lepiej. Odchodzimy od dietetycznego reżimu, radykalnego i ortodoksyjnego podejścia do diety na rzecz większej elastyczności i indywidualnych wyborów każdego z nas – dodaje Basia Starecka, autorka poświęconego kulturze jedzenia podcastu „Z pełnymi ustami”.

Trendy kulinarne 2023/2024: zero heroes

Pyszne.pl podkreśla także, że jedzenie (w tym to w dostawie) coraz częściej idzie w parze z ekologią, a bycie eko nie musi wiązać się z wysokimi kosztami. Większość uczestników badania Pyszne.pl segreguje śmieci (85%) i korzysta z toreb wielorazowego użytku (83%). Ponad połowa respondentów zadeklarowała też, że składając zamówienie z dowozem, świadomie rezygnuje ze sztućców. 

Pyszne.pl zwraca uwagę, że Polacy starają się żyć w duchu zero waste. Nie wyrzucamy jedzenia – zamiast tego je mrozimy (68% ankietowanych). Kupując owoce i warzywa, ponad połowa z nas korzysta z woreczków wielorazowych (51%), a jeden na dziesięciu respondentów przychodzi do kawiarni z własnym kubkiem.

Jednak moda na bycie eko przybiera na sile pod warunkiem, że nie wymaga wyrzeczeń. Polacy chętniej wspierają marki, które są przyjazne zarówno środowisku naturalnemu, jak i ich portfelom. Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną w górę idą też nasze wymagania. Chcemy mieć pewność, że produkty, które kupujemy, eko są nie tylko z nazwy. Nasze potrzeby nie pozostają niezaspokojone przez restauratorów. Coraz większa liczba restauracji inwestuje np. w biodegradowalne opakowania na wynos o nazwie Notpla, które serwis Pyszne.pl wprowadził do swojej oferty prawie dwa lata temu. Mają one powłokę wykonaną z alg morskich zamiast plastiku, dzięki czemu rozkładają się w zaledwie kilka tygodni.

Trendy kulinarne 2023/2024: fuzja kultur

Zmiany miejsca zamieszkania, podróże, wielokulturowe społeczeństwo, łatwy dostęp do produktów – to wszystko sprawia, że w naszej rodzimej kuchni na stałe zadomawiają się zagraniczne smaki. W ostatnim czasie w naszym kraju pojawiły się także zupełnie nowe i zaskakujące połączenia kulinarne, takie jak sushi burrito czy połączenie żurki i azjatyckiego ramenu, czyli… żuramen, które łączą w sobie różne kultury kulinarne, i które na pewno warto spróbować. 

Takich nowości nie byłoby jednak, gdyby nie nasza otwartość na gastronomiczne eksperymenty. Liczby nie kłamią – co piąty Polak chętnie zastępuje w swoim jadłospisie tradycyjne polskie potrawy alternatywami inspirowanymi kuchniami świata. Z największym entuzjazmem podchodzimy póki co do spolszczonych wersji z repertuaru kuchni włoskiej, np. pizzy z oscypkiem czy pierogów z ricottą (65%). Podium w rankingu popularności zajęły też dania polsko-azjatyckie (19%) i kuchnia indyjsko-brytyjska (16%).

Mat. prasowe

Wniosek nasuwa się sam – Polacy chcą rozkoszować się w nowymi smakami i ciekawi nas autorskie podejście szefów kuchni, którzy przemycają do swojej pracy np. inspiracje kulinarne przywiezione z podróży. Dania z różnych części świata są osiągalne niemal dla każdego, a dzięki takim serwisom jak Pyszne.pl nawet bez konieczności wychodzenia z domu.

Dieta przeciętnego Polaka nie składa się już jedynie z pierogów, schabowego i bigosu. Sięgamy po dania i składniki z innych kultur, dostosowując je do własnych preferencji (…). W ten sposób kształtują się nowe kultury kulinarne, będące barometrem zmian społecznych – zauważa Michał Korkosz.

Trendy kulinarne 2023/2024: viral na talerzu

Gdzie najczęściej szukacie odpowiedzi na pytanie, co i/lub gdzie zjeść? Czyżby w social mediach? Internet to nie tylko niewyczerpane źródło inspiracji, lecz także narzędzie, które zmieniło sposób, w jaki myślimy o jedzeniu. Pasjonaci gotowania dzielą się tam swoimi przepisami, a niektóre z nich trafiły już na stałe do menu restauracji. Pyszne.pl zauważa, że YouTube, Instagram i TikTok odgrywają ważną rolę w kształtowaniu naszych gustów kulinarnych, szczególnie wśród młodych ludzi. W grupie wiekowej 18-24 już co druga osoba poszukuje inspiracji kulinarnych na tych platformach dużo częściej, niż w książkach kucharskich czy na blogach. 

Rozprzestrzeniające się w błyskawicznym tempie virale w formie krótkich materiałów wideo w dużym stopniu decydują o tym, co trafia na talerze Polaków. Już co piąta osoba wybiera z menu restauracji potrawy, które poznała w social mediach. Internetowe źródła coraz częściej zastępują nam też książki kucharskie – 32% respondentów przyrządza potrawy na bazie odkrytych tam przepisów.

Mat. prasowe

Chcesz dowiedzieć się więcej? Raport Food Trendów Pyszne 2023/24 to ponad 40 stron danych, analiz i wniosków, którymi dzieli się z nami serwis. Cała publikacja jest dostępna na stronie Pyszne.pl.