Zamknięcie Hollister w Polsce. Sklep marki był jedynym w regionie

Abercrombie & Fitch wkroczyło do Polski, otwierając pierwszy butik swojej młodszej marki w styczniu 2013 roku. Rok wcześniej w w dość niecodzienny sposób firma werbowała przyszłych pracowników do rocznego programu wyjazdowego 'Manager in Training', po którym jego adepci objęli stanowiska w pierwszym sklepie Hollister w Polsce. Był to czas olbrzymich kontrowersji wokół całej grupy. W pierwszym etapie rekrutacja odbywała się na ulicy, bo według strategii marki, wszyscy kandydaci do pracy mieli być po prostu piękni. W oświadczeniach podkreślał to Mike Jeffries, prezes i dyrektor grupy Abercrombie & Fitch, potwierdzając tym samym plotki o "polityce wyglądu koncernu". Wskutek tego w Stanach Zjednoczonych co miesiąc pod adresem grupy spływały setki pozwów sądowych od byłych pracowników firmy, oskarżających ją o dyskryminację rasową, religijną i płciową. Szeroko mówiło się wówczas o zwolnieniach spowodowanych np. łamanym zakazem noszenia hidżabu, odmowy pokazania nagiego torsu, czy zrobienia podczas eventu pompek przez najprzystojniejszych pracowników.

Otwarcia sklepów A&F / Getty Images

Mimo tego skandalicznego kultu piękna, A&F rosło w siłę i było jednym z najbogatszych koncernów odzieżowych na świecie (w 2011 roku jego zysk wyniósł 48 milionów dolarów, a prezes grupy znalazł się w dziesiątce najlepiej zarabiających menadżerów USA). Gdy w Polsce otwierano pierwszy sklep Hollister grupa Abercrombie & Fitch posiadałą w sumie 1055 sklepów. Każdy otwierany był z wielką pompą w asyście skąpo ubranych pięknych modelek i modeli marek grupy A&F. Część z nich pracowało jako ekspedienci. 

Modele i modelki Hollister i Gilly Hicks grupy A&F podczas otwarcia sklepów / Getty Images

W Stanach Zjednoczonych znajdowało się wówczas 278 sklepów Abercrombie & Fitch, 154 sklepów abercrombie kids, 486 Hollister Co. i 18 sklepów Gilly Hicks. Na całym świecie, prócz Stanów Zjednoczonych, zostało wówczas otwartych 15 sklepów Abercrombie & Fitch, 5 abercrombie kids, 92 Hollister Co. i siedem sklepów Gilly Hicks. Nie inaczej przebiegało otwarcie w Galerii Mokotów:

Hollister w Galerii Westfield Mokotów zamknięty

Hollister w Galerii Mokotów był pierwszym i jedynym punktem marki w regionie od 10 lat. Przy jego otwarciu Abercrombie & Fitch oświadczyło, że był też ostatnim sklepem Hollister, w którym zastosowano konstrukcję wejścia składającą się z wielu ekranów przedstawiających plaże Huntington Beach, gdyż rozwiązanie takie było o wiele droższe od wejścia w postaci przedsionka. Na pewno jednak to nie eksploatacja mediów na potrzebę ekranów zakończyła biznes Hollister w Polsce. Spadająca globalnie sprzedaż, efekty pandemii i e-commerce'owe platformy multibrandowe sprzedające Hollistera (w Polsce to Zalando i Answear) spowodowały, że butik w Warszawie mógł po prostu przestać być marce potrzebny, nie mówiąc już o jego rentowności. Zresztą nie tylko on. Już w 2020 roku zamknięto dwa flagowe sklepy Hollister w Brukseli i w Paryżu, gdzie piękne wnętrza wielopiętrowego sklepu ozdobionego gigantycznymi ilustracjami bohaterów kampanii przyciągały jak atrakcja turystyczna.

Co do zamknięcia polskiego sklepu Hollister, w sieci przeczytacie oficjalny komentarz udzielony przez PR Galerii Westfield Mokotów portalowi Wirtualnemedia.pl..

- Potwierdzamy, że sklep się zamknął kilka dni temu i było to poprzedzone wcześniejszymi ustaleniami pomiędzy stronami - poinformowała Wirtualnemedia.pl Agata Berndt-Wazelin, odpowiedzialna za PR Westfield Mokotów.
.