System wpierania innowacji

Grupa H&M nieustannie testuje różne rozwiązania i wprowadza na większą skalę te najbardziej obiecujące. Firma zbudowała cały ekosystem wspomagania innowacji, który pomaga usuwać wszelkie bariery na drodze do wprowadzania w życie innowacyjnych pomysłów. Circular Innovation Lab wspiera innowatorów i start-upy we wspólnych projektach rozwojowych związanych z obiegiem zamkniętym, od weryfikacji koncepcji na wczesnym etapie po kolekcje kapsułowe. CO:LAB inwestuje w nowe i rozwijające się technologie. Z kolei H&M Foundation prowadzi wyzwanie Global Change Award, w ramach którego poszukuje innowacji na wczesnym etapie mających potencjał, by pomóc budować branżę modową pozytywną dla planety, i finansuje je. Co ważne, Fundacja nie czerpie żadnych korzyści finansowych czy intelektualnych ze zwycięskich pomysłów. Dla wyjaśnienia, H&M Foundation to fundacja non-profit, finansowana prywatnie przez rodzinę Stefana Perssona, założycieli i głównych właścicieli Grupy H&M.

Recykling? Oczywiście

Grupa H&M inwestuje między innymi w materiały jutra, a także w nowoczesne metody farbowania tkanin. Dlatego pomogła firmie Renewcell wypuścić pierwsze komercyjne produkty wykorzystujące włókna Circulose® wykonane z używanych ubrań i odpadów produkcyjnych. Zainwestowała również w Colorfix, który wykorzystuje mikrobiologię do produkcji i utrwalania barwnika na tekstyliach. Technologia Colorfix została wykorzystana przy jednej z kolekcji H&M Innovation Stories - Colour Story.

mat. prasowe

Warto również wiedzieć, że 84% wszystkich materiałów wykorzystywanych przez Grupę H&M pochodzi z recyklingu lub jest pozyskiwane w bardziej zrównoważony sposób. Celem firmy jest korzystanie w 100% z takich materiałów od 2030 roku. Jeśli chodzi o udział materiałów pochodzących z recyklingu, to w ubiegłym roku wyniósł on 23% (od 2025 Grupa H&M planuje osiągnąć 30% w tym zakresie). Dodatkowo, od 2020 roku cała bawełna, z której korzysta Grupa H&M, pochodzi z recyklingu lub innych bardziej zrównoważonych źródeł.

Nie wiesz, co zrobić z niepotrzebnymi ubraniami? Przynieś je do sklepu H&M

Od 2013 roku H&M prowadzi globalnie Program Zbiórki Tekstyliów. Jest on dostępny we wszystkich sklepach stacjonarnych H&M w Polsce. W ramach programu marka przyjmuje od klientów niepotrzebne ubrania i tekstylia domowe, każdej marki i w dowolnym stanie. W zeszłym roku zebrano globalnie 15 000 ton ubrań i tekstyliów domowych. Zostały one przeznaczone do ponownego noszenia (rynek second hand), ponownego wykorzystania (przetworzenie na inne produkty, jak np. ściereczki do sprzątania), czy poddane recyklingowi (i wykorzystane np. w przemyśle samochodowym i budowlanym). W zamian za oddane tekstylia uczestnicy programu lojalnościowego Hello H&M Member mogą otrzymać kupon rabatowy na kolejne zakupy oraz dodatkowe punkty w programie. 

mat. prasowe

Lubisz zakupy second hand? 

Warto wiedzieć, że Grupa H&M jest też większościowym właścicielem platformy odsprzedażowej Sellpy, obecnej w 24 krajach, w tym w Polsce. Za pośrednictwem Sellpy można kupić m.in. starannie przygotowaną selekcję używanych produktów H&M, w tym tych pochodzących z kolekcji specjalnych. Sprawdź, może znajdziesz coś dla siebie: TUTAJ. My już sprawdziliśmy 😊

Transparentność jest kluczem do zmian

mat. prasowe

Grupa H&M wierzy, że transparentność jest kluczem do wprowadzania zrównoważonych zmian w całej branży odzieżowej, umożliwiając zarówno klientom, jak i firmom podejmowanie bardziej świadomych decyzji i wyborów. Celem firmy jest otwarte dzielenie się postępami w oparciu o najlepsze dostępne dane, oraz coroczny postęp w zakresie poziomu ujawniania informacji.

Grupa H&M bierze udział w rankingu Fashion Transparency Index od 2016 roku, czyli od początku jego prowadzenia. W 2022 roku Grupa zajęła w nim czwarte miejsce z wynikiem 66%. Ranking ten obejmuje 250 największych światowych marek modowych na podstawie informacji, które ujawniają na temat ich polityki społecznej i środowiskowej, praktyk i wpływu na ich działalność i łańcuch dostaw.

W 2019 roku Grupa H&M stała się pierwszym globalnym sprzedawcą detalicznym odzieży tej wielkości i skali, który udostępnił szczegóły na temat dostawcy każdego produktu H&M na stronie hm.com. Klienci mogą sprawdzić informacje takie, jak nazwa, adres i lokalizacja fabryk.

Chcesz wiedzieć więcej?

Już od dwudziestu lat Grupa H&M publikuje roczny raport na temat zrównoważonego rozwoju. W raporcie Sustainability Disclosure 2022 można znaleźć informacji na temat strategii, celów, osiągnięć i polityk dotyczących pracy Grupy H&M na rzecz zrównoważonego rozwoju w ubiegłym roku. Raport dostępny jest tu: https://hmgroup.com/sustainability/