Na papierze kobiety i mężczyźni w Polsce mają równe prawa i obowiązki, jednak rzeczywistość wydaje się rządzić swoimi zasadami. Biznes wciąż pozostaje męską domeną. Czy Polki są mniej przedsiębiorcze?
Kobiety są i zawsze były bardzo przedsiębiorcze. Jeszcze zanim wkroczyły do biznesu, już przed laty sprawnie zarządzały gospodarstwami domowymi czy majątkami ziemskimi, podczas gdy mężczyźni wojowali w świecie. Współczesne Polki chcą się kształcić i być aktywne zawodowo. W roku akademickim 2021/22 kobiety stanowiły 58,4% studiujących. Polska coraz wyżej plasuje się jako miejsce przyjazne kobieciej przedsiębiorczości, a Polki są w czołówce rankingu najbardziej przedsiębiorczych kobiet na świecie. Jednak codzienność nie jest aż tak optymistyczna, ponieważ rola kobiet w biznesie jest wciąż marginalizowana i doświadczają one trudności na każdym etapie kariery. Chcąc zgłębić to zagadnienie, na początku roku Avon przeprowadził badanie wśród ponad 7 tysięcy kobiet w 7 krajach, w tym w Polsce, na temat barier, które napotykają w sferze zawodowej. Jak wynika z raportu Avon „Równe szanse kobiet” aż 86% Polek twierdzi, że stereotypy związane z płcią blokują im równe szanse.

To szokujący wynik! Gdzie należy upatrywać źródeł tych nierówności?
Dostęp do edukacji w Polsce jest równy dla kobiet i mężczyzn, ale mimo to stereotypy funkcjonujące w społeczeństwie nadal mają wpływ na postrzeganie zawodów przez pryzmat płci. Już od młodych lat dziewczynki są zachęcane np. do zawodu pielęgniarki, a chłopcy lekarza. Z naszych badań wynika, że 38% kobiet odczuwa mniejszą wolność przy wyborze zawodu, bo mentalnie część jest ciągle „zarezerwowana” dla mężczyzn. Drugi, bardzo istotny czynnik, to fakt, że to właśnie kobiety częściej stają przed wyborem między własną karierą a rodziną. Według Światowego Forum Ekonomicznego mężczyźni spędzają zaledwie 19% całkowitego czasu pracy wykonując czynności niepłatne, podczas gdy kobiety aż 55%*. To głównie na Polkach spoczywa obowiązek zarządzania domem, opiekowania się dziećmi i innymi członkami rodziny. 25% ankietowanych przyznało, że wpływa to negatywnie na rozwój ich kariery zawodowej. 

Mimo to Polki chcą się rozwijać zawodowo i pragną niezależności finansowej. Gdzie zatem napotykają najwięcej przeszkód?
Z naszego raportu wynika, że elastyczność pracy (45%), wysokość zarobków (62%) i zakładanie własnej firmy (19%) to główne obszary, w których kobiety napotykają bariery uniemożliwiające im realizowanie w pełni swojego potencjału zawodowego. Polki mają mniejszy dostęp do elastycznych możliwości pracy, a 39% zapytanych kobiet przyznało, że nawet przy elastycznym zatrudnieniu wciąż mierzą się z większymi trudnościami niż mężczyźni. Podobnie w kwestii wynagrodzeń. Na szczęście obserwujemy znaczący postęp w wyrównywaniu płac, ale 68% Polek nadal twierdzi, że zarobki mężczyzn są wciąż wyższe. Kobietom również trudniej dostać podwyżkę. Jest to szczególnie dojmujące w ostatnich czasach, kiedy to najpierw pandemia, a później recesja, mocniej dotknęły kobiety niż mężczyzn.

Gdzie zatem młode kobiety wchodzące na rynek pracy czy mamy chcące pogodzić pracę zawodową z domem, mogą szukać swoich szans?
Ostatnio coraz więcej firm otwiera się na kobiety. My w Avon stoimy po stronie kobiet nieustannie od 136 lat, a naszą misją jest tworzenie dla nich lepszego świata. Chcemy, by kobiety miały dostęp do wysokiej jakości kosmetyków, rozwijały się i czuły się silne. Sercem Avon są nasze Konsultantki, miliony kobiet na całym świecie, które mogą zarobić z Avon średnio ponad 20% ceny każdego zakupionego od nich produktu. Dlatego za każdym razem, gdy kupujesz od niej szminkę, krem nawilżający czy szampon, pomagasz przedsiębiorczej kobiecie tworzyć lepszą przyszłość. Poprzez nasz model biznesowy pomagamy im realizować swój potencjał, dając pole do rozwoju zawodowego w wyjątkowej, opartej na relacjach, społeczności Avon. Naszym Konsultantkom oferujemy możliwość pracy na własnych zasadach – jak chcą, kiedy chcą, ile chcą. Nie narzucamy formy czy godzin pracy. To od samych kobiet zależy, ile czasu chcą poświęcić, a ich zarobki uzależnione są od zaangażowania, nie płci. Praca z Avon może być dodatkowym zajęciem, połączeniem pasji do kosmetyków z zarabianiem dodatkowych pieniędzy na drobne wydatki, ale też może się przerodzić w pełnowymiarowy własny biznes, stanowiący podstawowe źródło dochodu. 

Materiały prasowe

W badaniu Avon Polki wskazały, że napotykają bariery przy zakładaniu firmy. Wiele by chciało, ale nie wie, jak zacząć.
Zgadza się. Z badania wynika, że ponad jedna trzecia kobiet (35%) uważa, że mężczyznom jest łatwiej zostać przedsiębiorcami. Najczęstsze problemy, których doświadczają kobiety przy zakładaniu własnej firmy to trudności w uzyskaniu finansowania (61%), strach przed porażką (44%) oraz brak wiedzy, jak zacząć (36%). W Avon chcemy wspierać kobiety w ich przedsiębiorczości zarówno przy prowadzeniu drobnej działalności, jak i dużej firmy. By zostać Konsultantką Avon nie trzeba mieć żadnego kapitału.  Wraz z rozpoczęciem pracy, każda Konsultantka otrzymuje bezpłatny pakiet startowy, narzędzia do pracy oraz opiekę indywidualnego opiekuna. Na każdym etapie ich kariery zapewniamy im szkolenia i warsztaty, pomagamy w budowaniu i rozwijaniu kompetencji oraz oferujemy ścieżkę rozwoju od pasji do dochodowego biznesu. 

Od entuzjastki piękna do kobiety biznesu. Już rzeczywistość, czy jednak trochę jeszcze marzenie?
Marzenia są po to, by je realizować, a Avon inspiruje kobiety i towarzyszy im w drodze do celu. W naszej społeczności są dziewczyny, które zaczynały od kupowania kosmetyków dla siebie i przyjaciółek, a z czasem zbudowały sieć relacji, łącząc pasję z pracą zarobkową. Pokazały, że nie ma dla nich rzeczy niemożliwych. Co więcej, w Avon przełamujemy także bariery w kosmetyce! W Dzień Kobiet premierę miała nasza nowa szminka Hydramatic, pierwsza na świecie matowa szminka z nawilżającym środkiem z kwasem hialuronowym**, która tak jak kobiety, pokonuje przeciwności i rzuca wyzwanie barierom.

Na koniec naszej rozmowy, co chciałaby Pani powiedzieć Polkom, które zmagają się z barierami i trudnościami w sferze rozwoju zawodowego.
Powiedziałabym, aby uwierzyły w siebie i swoje możliwości. Nie pozwoliły, aby krzywdzące stereotypy decydowały o ich życiu zawodowym i ograniczały możliwości. Drogie kobiety, macie w sobie siłę i nie bójcie jej w sobie obudzić!

Z treścią całego Raportu Avon „Równe szanse dla kobiet”, pokazującego dane w ujęciu globalnym, można zapoznać się na stronie: www.avon.pl/wsparcie-kobiet 

Materiały prasowe

Agnieszka Isa, General Manager Avon Polska

Ma 26-letnie doświadczenie zawodowe w marketingu i zarządzaniu, które rozwijała zarówno na rynkach wschodzących, jak i rozwiniętych, skutecznie współpracując z zespołami i partnerami reprezentującymi różnorodne środowiska i kultury.  Z Avon związana jest od 22 lat. Swoją karierę rozpoczęła w polskim oddziale w marketingu, zbierając doświadczenie w zakresie rozwoju sprzedaży i budowania wartości marki. Od 2009 roku podróżowała po całym świecie, budując kompetencje na poziomie międzynarodowym w różnorodnych strukturach Avon. Była Dyrektorką Marketingu w Johannesburgu, RPA, Dyrektorka Wykonawczą ds. Marketingu na rynki Europy Zachodniej (z siedzibą w Madrycie, Hiszpania) i Dyrektorką Wykonawczą ds. Marketingu w Stambule na Turcję, Afrykę Północną i Bliski Wschód. Następnie pracowała w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie zasiadała w zarządach Avon w Szanghaju w Chinach oraz w Manili na Filipinach. Z powodzeniem odpowiadała za zwiększanie udziałów w rynku, budowanie zespołów i procesów w klastrze, kierowanie działami marketingu i cyfryzacji, a także za modernizację portfolio produktów. Od 2,5 roku jako General Manager Avon Polska, odpowiada za rozwój marki i nowych kanałów sprzedaży oraz wprowadzanie strategii marketingu na polskim rynku.

 Przypisy
* To dane z 2019 roku z 33 krajów, obejmujące 54% światowej populacji w wieku produkcyjnym
** Odnosi się do szminek z rdzeniem wypełnionym kwasem hialuronowym; na podstawie badań rynku z dn. 07.12.2022 r.