Zdrowe owoce: jabłka

Zdrowe owoce

To jeden z najpopularniejszych owoców w Polsce. Często przez nas niedoceniany. A czy wiecie, że jabłko ma sporo przeciwutleniaczy i wszystkie występujące naturalnie witaminy? W tych czerwonych i zielonych owocach znajdziemy też potas, fosfor, wapń, sód, magnez żelazo oraz błonnik i pektynę (obniża poziom cholesterolu i reguluje poziom cukru we krwi), które zbawiennie wpływają na jelita.

Uwaga, najwięcej składników odżywczych znajduje się w skórce oraz pod nią. Jeśli macie problemy z układem trawiennym, chcecie schudnąć i wzmocnić zęby to koniecznie sięgnijcie po jabłka.

Zdrowe owoce: arbuz

Zdrowe owoce

Niskokaloryczny i pyszny! W 100 gramach arbuza znajduje się zaledwie 37 kcal. To również owoc zawierający przeciwutleniacze (likopen, beta-karoten, luteina, zeaksantyna i kryptoksantyna), a jedzenie arbuza zmniejsza ryzyko zachorowania na dolegliwości układu naczyniowo-sercowego, pojawienia się zawału serca, miażdżycy oraz udaru mózgu. Arbuz podaje się również przy gorączce i odwodnieniu - doskonale nawadnia organizm i dostarcza niezbędnych elektrolitów i węglowodanów.

Zdrowe owoce: mango

Zdrowe owoce

Badania dowodzą, że spożywanie mango może hamować rozwój raka piersi i raka okrężnicy. Poza tym obniża też cholesterol, ciśnienie tętnicze, co więcej, mango mogą spożywać również osoby z cukrzycą. Działa też przeciwzapalnie, antybakteryjnie i antywirusowo, spowalnia proces starzenia się (poprawia nawilżenie i elastyczność skóry), wzmacnia układ odpornościowy, a nawet wpływa na przemianę materii.

Ciekawostka: na ból gardła warto wypić sok z mango, który złagodzi dolegliwości, zwłaszcza bólowe. 

Zdrowe owoce: kiwi

Zdrowe owoce

Utarło się, że to cytryna i pomarańcza są świetnym źródłem witaminy C. Do tej listy trzeba dopisać również kiwi - w 100 g znajduje się aż 93 mg tej witaminy. W kiwi znajdziemy też luteinę, błonnik, a także enzym ułatwiający trawienie i zmniejszający uczucie przejedzenia. Wzmacnia odporność, chroni przed depresją i nowotworami.

Zdrowe owoce: wiśnie

Zdrowe owoce

Czy wiedzieliście, że wiśnie mają więcej żelaza niż wspomniane przez nas jabłka? Są też źródłem witaminy C. Wiśnie obniżają tak zwany "zły" cholesterol oraz tłuszcz brzuszny. Zawarta w nich kumaryna działa uspokajająco, rozkurczowo na mięśnie gładkie, przeciwbólowo i przeciwobrzękowo, hamuje też rozwój bakterii, wirusów oraz grzybów. 

Zdrowe owoce: banan

Zdrowe owoce

Zauważyliście, że sportowcy uwielbiają banany? Te popularne żółte owoce zawierają potas, który zmniejsza napięcie w tętnicach i żyłach, a dzięki temu krew może swobodnie przepływać przez żyły i dotleniać narządy. W bananach mamy też błonnik, magnez, fosfor, wapno, a także witaminy - A, C, E, K oraz te z grupy B. 

Uwaga, banan mimo swoich prozdrowotnych właściwości to jeden z najbardziej kalorycznych owoców. W 100 g znajdziemy 89 kcal.

Zdrowe owoce: pomarańcze

Zdrowe owoce

Przede wszystkim to źródło witaminy C (ma aż 130% dziennego zapotrzebowania!), ale też beta-karotenu i witamin z grupy B (w tym kwas foliowy). Pomarańcze mają też właściwości odchudzające - są niskokaloryczne i zawierają sporo błonnika. Za to regularne picie soku ze świeżej pomarańczy uchroni nas przed tworzeniem się kamieni nerkowych.

Zdrowe owoce: winogrona

Zdrowe owoce

Winogrona zawierają przede wszystkim przeciwutleniacze, które walczą z wolnymi rodnikami (odpowiedzialnymi za starzenie się i rozwój nowotworów). Najwięcej flawonoidów oraz żelaza mają właśnie winogrona ciemnofioletowe. Te słynne owoce obniżają też ciśnienie krwi oraz podwyższają "dobry" cholesterol HDL. Są też dobre na odchudzanie ze względu na zawarty w nich resweratrol, ale uwaga z ilością - winogrona są dosyć kaloryczne. Zawierają też sporo cukru i węglowodanów. 

Zdrowe owoce: maliny

Zdrowe owoce

Dietetycy uwielbiają maliny. Powód jest prosty - zawierają sporo witamin (C, E, B1, B2, B6) i minerałów, w tym potas, wapno, magnez oraz żelazo. Naukowcy uważają, że to kolejne owoce, które działają przeciwnowotworowo. Poza tym mają niski indeks glikemiczny. Maliny podaje się też przy gorączce (w formie syropu), problemach żołądkowych (hamują rozwój bakterii jelitowych), czy na ból miesiączkowy (liście malin).

Zdrowe owoce: grejpfrut

Zdrowe owoce

To kolejny cytrus z wysoką zawartością witaminy C i beta-karotenu. Kolejny plus grejpfrutów? Mają mało kalorii i przyspieszają przemianę materii, dlatego tak często pojawiają się w dietach odchudzających. Wzmacniają też odporność organizmu, za to flawonoidy zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się skóry. Grejpfrut działa też antybakteryjnie i przeciwzapalnie oraz odtruwa organizm.

Uwaga, grejpfrut wchodzi w interakcję z lekami. 

Zdrowe owoce: awokado

Zdrowe owoce

Tego owocu chyba nie musimy za bardzo przedstawiać. Od kilku lat jest jednym z ulubionych dodatków do dań - tost z awokado i jajkiem to ulubione śniadanie wielu osób, także w naszym kraju. Zdrowy tłuszcz likopen, potas (jest go więcej niż w bananach!), witaminy C, E, A, z grupy B, luteina i zeaksantyna to tylko część składników, które znajdziemy w tym zielonym owocu z pestką. 

Zdrowe owoce: truskawka

Zdrowe owoce

Polepszają trawienie, pomagają przy zaburzeniach układu moczowego, gaszą pragnienie, leczą ból gardła i poprawiają odporność. Truskawki nie tylko są smaczne, zawarte w nich pektyny pobudzają pracę jelit, a kwasy organiczne przyspieszają przemianę materii. Obniżają cholesterol, mają właściwości przeciwnowotworowe, a także... mogą wybielić zęby!

Zdrowe owoce: śliwka

Zdrowe owoce

Od dawna wiadomo, że śliwki wpływają na trawienie. Zawierają witaminy A, E oraz z grupy B, wapń, żelazo, magnez i fosfor. Śliwki suszone mają też sporo błonnika, co więcej, mają aż pięciokrotnie więcej witamin niż świeże. Niestety jest też druga strona medalu. Te fioletowe owoce są dosyć kaloryczne, poza tym, zawierają sporo węglowodanów, dlatego powinniśmy je spożywać jedynie w małych ilościach. 

Śliwki wpływają kojąco na ludzki układ nerwowy, mają też działanie przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe. Neutralizują też nadmiar kwasów żołądkowych.

Zdrowe owoce: borówki

Zdrowe owoce

Powinny się nimi zajadać szczególnie osoby z wadą wzroku lub narażone na zachorowanie na zaćmę. To nie wszystko, borówki poprawiają również pamięć, zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu, marskości wątroby, czy powstawaniu nowotworów hormonozależnych (np. niektórych nowotworów piersi), a także wspomagają pracę układu pokarmowego.

Zdrowe owoce: gruszka

Zdrowe owoce

Zawierają potas, są też bogate w fosfor, wapń, magnez, sód, miedź, żelazo, a także w bor i jod. W gruszkach występują też kwasy owocowe (jabłkowy i cytrynowy), węglowodany, olejki eteryczne, błonnik oraz pektynym czy witaminy: A, B1, B2, B6, C i PP. 

Pobudzają mózg do działania i układ trawienny, wpływają na funkcjonowanie tarczycy, zapobiegają też wystąpieniu osteoporozy. Kiedyś napar z gruszek stosowano przy przeziębieniach, gorączce i uporczywym kaszlu. Mogą je jeść również osoby z wrażliwym żołądkiem.

Zdrowe owoce: cytryna

Zdrowe owoce

Mimo że cytryny wcale nie mają najwięcej witaminy C spośród cytrusów (jak kiedyś wszyscy sądzili), zawierają za to rutynę, a ta również wspiera układ odpornościowy. To też źródło beta-karotenu, witamin z grupy B i E, potasu, magnezu, sodu, błonnika oraz żelaza. Cytryny pobudzają procesy trawienne i przyśpieszają oczyszczanie organizmu.