Choroby tarczycy a sport

Niedoczynność i nadczynność tarczycy oraz choroba Hashimoto to schorzenia, które coraz częściej dotykają współczesnych kobiet. Problemy z hormonami, jakie wywołują, mają wpływ na samopoczucie, czy figurę. Dlatego tak ważne jest przyjmowanie leków, właściwa dieta oraz aktywność fizyczna wpisana w tygodniowy harmonogram. Dzięki uprawianiu sportu łatwiej utrzymać sylwetkę w ryzach, pomimo szwankującego metabolizmu. Ćwiczenia zapobiegają nadmiernej otyłości i dodają energii - poprawiają humor! Osoby mające problemy z tarczycą borykają się z ciągłym uczuciem zmęczenia. Bywa też, że ich kondycja jest o wiele słabsza, przez co wysiłek może być nie lada wyzwaniem. Dlatego tak ważny jest wybór treningu, który, zamiast sprawiać dyskomfort, ułatwi leczenie. Sprawdź, jaki sport pozytywnie wpłynie na twoją gospodarkę hormonalną.

Dieta w niedoczynności tarczycy - przeczytaj >>

Ćwiczenia przy niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto:

1. Choroby tarczycy a sport: interwały

Choroby tarczycy a sport, fot. Fotolia

Intensywny trening każdego dnia nie jest ratunkiem dla rosnącej wagi. Nadmierna ilość ćwiczeń przyczynia się do podwyższenia w organizmie hormonu stresu - kortyzolu. To zaburza funkcjonowanie tarczycy i nie przyczynia się do chudnięcia. Przeciwnie, skutkuje przetrenowaniem, złym samopoczuciem oraz obniżeniem sprawności. Trenujesz dynamiczne dyscypliny? Powinnaś ograniczyć je do 2-3 razy tygodniowo. Zafunduj sobie interwały, polegające na naprzemiennej zmianie tempa i intensywności. Jeśli lubisz kardio, postaw na rower, lekki jogging, pływanie lub ćwiczenia obwodowe. W ich trakcie pilnuj, aby twój puls nie przekraczał 140-150 uderzeń na minutę. To samo tyczy się kobiet chorujących na nadczynność tarczycy. Pomimo zwiększonej pracy serca, należy uważać, by nie przeciążyć organizmu. Zdecyduj się fitness wodny lub trening obwodowy, który nie narzuca tempa, a rzeźbi każdą część ciała.

 

2. Choroby tarczycy a sport: trening z ciężarkami

Choroby tarczycy a sport, fot. Fotolia

Treningi z obciążnikami na ręce oraz nogi są bardzo korzystne dla kobiet z chorą tarczycą. Nie forsują organizmu tak, jak podnoszenie ciężarów na siłowni, za to przyśpieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Wzmacniają i budują mięśnie, dzięki czemu dobrze wpływają na metabolizm. Połączone z lekką dietą dają świetne efekty. W końcu przewaga masy mięśniowej nad tkanką tłuszczową przyczynia się do szybszego spalania kalorii! Ważne są również ćwiczenia z udziałem ciężaru własnego ciała. Zaliczają się do nich np. pompki, "deska", podciąganie na drążku lub spokojny pilates. Ten rodzaj ćwiczeń jest wskazany szczególnie dla osób z nadczynnością tarczycy, które borykają się z niedowagą. Dzięki ćwiczeniom z udziałem ciężarków naturalnie zwiększysz swoją masę mięśniową.

 

3. Choroby tarczycy a sport: gimnastyka 

Choroby tarczycy a sport, fot. Fotolia

Ćwiczenia rozciągające są istotne dla kobiet chorujących na Hashimoto, które są szczególnie wrażliwe na "zakwasy" i bóle mięśni. Gimnastyka rozluźnia całe ciało i uodparnia organizm na stres. Poprawia kondycję oraz podkręca metabolizm, gdyż jest świetnym masażem dla narządów wewnętrznych. Wyjątkowo pomocna jest praktyka jogi, która poza rozciąganiem uczy głębokiego, relaksacyjnego oddechu. Przy problemach z tarczycą zaleca się również aerial jogę na szarfach zwisających z sufitu, gdyż treningi z głową skierowaną w dół korzystnie wpływają na szyję i układ hormonalny. 

 

4. Choroby tarczycy a sport: spacery

Choroby tarczycy a sport, fot. Fotolia

Źle znosisz kardio? Nie musisz całkowicie rezygnować z ruchu. Wygodne buty do biegania sprawdzą się również podczas spacerów. Intensywny nordic walking z kijkami poprawia krążenie oraz przyśpiesza metabolizm. Łatwo można go połączyć z treningiem z obciążeniem, zakładając ciężarki na ręce i nogi. Ciągła praca ramion stymuluje tarczycę, a szybki chód uwalnia endorfiny. Warto, by taki spacer trwał ok. 40 minut - wtedy przyniesie oczekiwane rezultaty. 

 

5. Choroby tarczycy a sport: ćwiczenia z piłką

Choroby tarczycy a sport, fot. Fotolia

Przy problemach z tarczycą i chorobie Hashimoto sprawdzają się treningi o spokojnym charakterze. Należą do nich m.in. zajęcia z piłką fitnessową, które rzeźbią całą sylwetkę. Do takich ćwiczeń zalecamy skłony, brzuszki, rozciąganie tułowia, nóg, otwieranie bioder. Ich największą zaletą jest wzmocnienie kręgosłupa i całkowita relaksacja organizmu. Doskonały wpływ na sylwetkę ma także fitness wodny czy basen. Nawet powolne pływanie odciąża stawy, poprawia kondycję oraz przyśpiesza metabolizm.