ROMAN MODZELEWSKI (ur. 1912 r. w Łoździejach na Litwie Kowieńskiej, zm. w 1997 r. w Łodzi). Ukończył malarstwo
na warszawskiej ASP w 1946 r. Był jednym z założycieli i pedagogiem obecnej Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Unikatowy w skali światowej projekt fotela RM58 powstał w 1958 r. Jednorodna, masywna skorupa siedziska z laminatu poliestrowo-szklanego na patyczkowatych metalowych nogach przypomina organiczne rzeźby Henry’ego Moore’a. Sławny Le Corbusier chciał ten fotel produkować seryjnie we Francji. Nic z tego nie wyszło. W ówczesnej Polsce projektu też nie można było wdrożyć. W 1961 r.udało się go jedynie opatentować. Wtedy awangardowy (pojedyncze egzemplarze zamawiali niemal wyłącznie przyjaciele artysty), dzisiaj jest jednym z mebli najbardziej pożądanych przez miłośników polskiego designu. Egzemplarz z epoki można obejrzeć w muzeum Victoria & Albert w Londynie.

 Roman Modzelewski i projekt jego fotela RM58, fot. mat. pras.

Więcej szczęścia mieli miłośnicy żeglarstwa. Zaprojektowany przez Modzelewskiego w latach 70. jacht Amulet stał się legendą Mazur. Dekadę później powstała jego morska wersja – Talizman. Modzelewskiego od dzieciństwa fascynowało pływanie. Dobrze więc wiedział, czego potrzebują żeglarze.

W ostatnim czasie trzy projekty Modzelewskiego opracował i wdrożył do produkcji pod marką Vzór designer Jakub Sobiepanek. Fotel RM58 produkowany jest w technologii rotoformowania z polietylenu w wersjach matowej i lakierowanej na wysoki połysk, RM56 w wersji z siedziskiem z giętej sklejki i w wersji z siedziskiem z kompozytu, RM57 w wersji tapicerowanej. Siedziska nie miały nazwy. To Sobiepanek wpadł na pomysł, by oznaczyć je inicjałami projektanta i rokiem powstania.

 Fotel RM58, Vzór, fot. mat. pras.