Elle 5/2012

Najnowsza biografia Coco Chanel to znakomita książka, która przypomina, że projektantka poza wielką modą podyktowała nowy styl życia. Czytając ją, uzmysłowiłam sobie, jak wiele zmieniło się przez ostatnie sto lat w życiu kobiet. I że to właśnie Coco, otwierając w 1913 roku swój pierwszy paryski butik, otworzyła kobietom drzwi do wolności i niezależności. To ona też jest twórczynią prêt-à-porter i pierwszych pokazów. Dziś nie wyobrażamy sobie bez nich świata mody.

Ktoś policzył, że gdyby jakiś dziennikarz postanowił zobaczyć wszystkie odbywające się na świecie tygodnie mody, przez rok mógłby nie wracać do domu. Bez względu na swój zasięg, światowy lub lokalny, są to dla mody wydarzenia istotne. Na znaczeniu zyskuje z sezonu na sezon także łódzki FashionPhilosophy Fashion Week Poland. W dużej mierze dzięki niemu dostrzegliśmy wreszcie, jak dużo się dzieje w polskiej modzie. Nie wierzycie? Przeczytajcie nasz dodatek ELLE Polska Moda. Dowiecie się, nad czym pracują polscy projektanci, gdzie na świecie odnoszą sukcesy i, wreszcie, czy zarabiają na modzie. Bo warto pamiętać, że moda to biznes, a nie tylko sztuka. Za tysiącami pokazów, milionami ubrań kryją się miliardy euro. Według przeprowadzonych niedawno badań Europejczycy między 15. a 25. rokiem życia najchętniej wydają pieniądze na ubrania. Policzono też, ile monet brzęczy w młodzieżowych kieszeniach. To są gigantyczne sumy, które napędzają świat mody, pozwalając żyć nie tylko projektantom, lecz także setkom tysięcy ludzi związanych z branżą. Dobrze by było, gdybyśmy w Polsce szybko nauczyli się z podobnym rozmachem sprzedawać naszą modę.

Bardzo chcemy, żeby w Łodzi projektanci nas zaskakiwali, czasem szokowali, zmuszali do myślenia, ale chcemy też, by na swojej pracy mogli zarabiać. Dobrze, by pamiętali słowa nieśmiertelnej Coco Chanel, że ubranie to nie dzieło sztuki, ale piękna i efemeryczna rzecz, którą lubimy często zmieniać. A my w zamian przy najbliższych zakupach będziemy szukać metek ,,made in Poland”. Bo to patriotyzm, który nigdy nie wyjdzie z mody.

REDAKTOR NACZELNA

Barbara Mietkowska