Jeden z lepszych polskich thrillerów z Tomaszem Schuchardtem na Netflix. Psychologiczna gra wciąga od pierwszych minut
Jeśli masz ochotę na mroczny thriller na wieczór, „Doppelgänger. Sobowtór” to doskonały wybór. Reżyserowany przez Jana Holoubka, film zdobył świetne recenzje. Co więcej, dostępny jest na jednej z popularnych platform streamingowych.

- ELLE
„Doppelgänger. Sobowtór” to polski thriller w reżyserii Jana Holoubka. Film z 2023 roku zdobył mnóstwo nagród podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, m.in. za najlepszą reżyserię, drugoplanową rolę męską, zdjęcia oraz scenografię. Produkcja spotkała się z entuzjastycznym odbiorem zarówno krytyków, jak i widzów. Akcja filmu rozgrywa się w latach 70. i 80. w Polsce, w cieniu szarej rzeczywistości PRL-u. Historia skupia się na polskiej rodzinie mieszkającej w Strasburgu, gdzie nagle pojawia się mężczyzna podający się za Hansa Steinera. W rzeczywistości jest to agent wywiadu, podczas gdy prawdziwy Hans ukrywa się w Gdańsku pod nazwiskiem Jan Bitner. W obsadzie filmu znaleźli się m.in. Jakub Gierszał, Tomasz Schuchardt, Wiktoria Gorodeckaja, Andrzej Seweryn, Katarzyna Herman i Natalie Richard. Scenariusz napisał Andrzej Gołda, a za reżyserię odpowiada Jan Holoubek. Od momentu premiery na Netflixie na początku września, „Doppelgänger. Sobowtór” szybko stał się najchętniej oglądanym filmem w Polsce.
Spis treści:
Filmy i seriale Jana Holoubka
Jan Holoubek to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich reżyserów ostatnich lat. Jego filmy i seriale zdobywają uznanie zarówno widzów, jak i krytyków, a niektóre z nich zdobyły prestiżowe nagrody. W 2020 roku Holoubek wyreżyserował film „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy”, który opowiada prawdziwą historię Tomasza Komendy, niesłusznie skazanego i spędzającego 18 lat w więzieniu. Produkcja zdobyła m.in. Orła za najlepszą reżyserię oraz Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu Filmowym w Tallinie. W 2023 roku reżyser zaprezentował „Doppelgängera. Sobowtóra” – szpiegowski thriller oparty na autentycznych wydarzeniach z lat 70., które dotyczą Jerzego Kaczmarka, agenta działającego pod fałszywą tożsamością. Jan Holoubek ma także na koncie filmy dokumentalne, takie jak „Słońce i cień” z 2007 roku, poświęcony postaci Gustawa Holoubka, oraz „Pocztówki z Republiki Absurdu” z 2014 roku, ukazujące realia PRL. W telewizji Holoubek zasłynął serialem „Rojst”, emitowanym w latach 2018–2024, który zdobył Orła za najlepszy filmowy serial fabularny w 2021 roku. Katastroficzny „Heweliusz” trafił na Netflix w 2025 roku, a film „Dziki, dziki wschód” jest zapowiedziany na 2026 rok.
Klimat filmu „Doppelgänger. Sobowtór”
Za reżyserię "Doppelgänger. Sobowtór" odpowiada Jan Holoubek, który w swoim filmie stworzył unikalną atmosferę pełną psychologicznych i emocjonalnych napięć. Holoubeka, znany z pracy nad wieloma dramatami, wykorzystał swoje doświadczenie, aby stworzyć thriller, który angażuje widza zarówno pod względem fabularnym, jak i wizualnym. Reżyser bardzo skutecznie buduje napięcie poprzez minimalizm i zmysłowość w kreowaniu niepokoju, dając widzowi poczucie, że bohaterka jest w ciągłym zagrożeniu, co odzwierciedla mroczna tonacja filmu. Wielowarstwowość fabuły, w połączeniu z intensywną atmosferą, sprawia, że "Doppelgänger. Sobowtór" staje się filmem, który trwa w pamięci.
Recenzja filmu „Doppelgänger. Sobowtór”
„Doppelgänger. Sobowtór” nie jest tytułem w stylu Jamesa Bonda. Nie znajdziemy tu pościgów, strzelanin, tłumu pięknych kobiet oraz drinków martini. Trudno też szukać porównań do popularnego wśród polskich widzów filmu "Zawód szpieg" z Bradem Pittem I Robertem Redfordem. Jednak już w pierwszych scenach polskiej produkcji czuć pewne napięcie, które momentami słabnie (Hans jest wręcz urodzonym szpiegiem i wiele rzeczy idzie mu jak z płatka), by znów sięgnąć zenitu. Niebezpieczne decyzje, emocje kłębiące się w nim. Trudne relacje z rodzicami, uczucie do Niny. Tego jest sporo - w pewnym momencie Hans walczy z samym sobą i swoimi przekonaniami. Za to Jan robi wszystko co może w komunistycznym kraju, żeby poznać prawdę o sobie. A to niełatwe, choć pokonuje wiele przeszkód. Jego odwaga i dążenie do celu często zaskakuje.
Który z nich wygrywa walkę o widza? Obaj aktorzy spełniają się w swoich rolach, ale to Gierszał bardziej przyciąga uwagę. Bardzo pomaga mu w tym również świat Hansa. Kolorowe i świetnie wystylizowane na obrazkach lokacje i stylizacje. Szary Gdańsk nie ma tutaj aż tak wiele do zaoferowania.
Oprócz świetnie dobranych bohaterów, warto się też przyjrzeć innym elementom filmu. Kostiumy Weroniki Orlińskiej idealnie podkreślają te dwa różne światy, a zdjęcia Bartłomieja Kaczmarka subtelnie przypominają kolorystykę, którą widzieliśmy już w "Wielkiej wodzie". Oboje zresztą pracowali już z Holoubkiem. Ale nie tylko oni, bo ponownie w teamie znaleźli się również Jan Komar (muzyka), Marek Warszewski (scenografia), czy Andrzej Gołda, który jest autorem scenariusza. (Ewa Stępień)
Oceny krytyków
Filmweb: „Doppelgänger. Sobowtór” to najambitniejszy film Holoubka, który łączy zimnowojenny thriller z egzystencjalną refleksją. Reżyser skutecznie wychodzi poza ramy sensacyjnej konwencji, prezentując mroczny obraz jednostki w trybach totalitarnego systemu.
Kultura Liberalna: Film to „podrasowany psychologicznie thriller szpiegowski z Polską Ludową w tle”, który porusza kwestie tożsamości i moralnych wyborów w kontekście PRL-u. Kultura Onet: „Doppelgänger. Sobowtór” to rasowy thriller szpiegowski z elementami kina psychologicznego, który łączy ducha Hitchcocka i Polańskiego z rodzimym klimatem sensacyjnych komiksów.
Vogue Polska: Film wyróżnia się wysokobudżetową produkcją i dopracowaniem w każdym calu, będąc jednym z najbardziej ambitnych projektów Holoubka.
Popkulturowcy: „Doppelgänger. Sobowtór” to pełnokrwisty polski thriller, który zdobył pięć nagród na Festiwalu Filmowym w Gdyni, w tym Złote Lwy dla najlepszego reżysera