Reklama

„Doppelgänger. Sobowtór” to polski thriller w reżyserii Jana Holoubka. Film z 2023 roku zdobył mnóstwo nagród podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, m.in. za najlepszą reżyserię, drugoplanową rolę męską, zdjęcia oraz scenografię. Produkcja spotkała się z entuzjastycznym odbiorem zarówno krytyków, jak i widzów. Akcja filmu rozgrywa się w latach 70. i 80. w Polsce, w cieniu szarej rzeczywistości PRL-u. Historia skupia się na polskiej rodzinie mieszkającej w Strasburgu, gdzie nagle pojawia się mężczyzna podający się za Hansa Steinera. W rzeczywistości jest to agent wywiadu, podczas gdy prawdziwy Hans ukrywa się w Gdańsku pod nazwiskiem Jan Bitner. W obsadzie filmu znaleźli się m.in. Jakub Gierszał, Tomasz Schuchardt, Wiktoria Gorodeckaja, Andrzej Seweryn, Katarzyna Herman i Natalie Richard. Scenariusz napisał Andrzej Gołda, a za reżyserię odpowiada Jan Holoubek. Od momentu premiery na Netflixie na początku września, „Doppelgänger. Sobowtór” szybko stał się najchętniej oglądanym filmem w Polsce.

Reklama

Spis treści:

Filmy i seriale Jana Holoubka

Jan Holoubek to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich reżyserów ostatnich lat. Jego filmy i seriale zdobywają uznanie zarówno widzów, jak i krytyków, a niektóre z nich zdobyły prestiżowe nagrody. W 2020 roku Holoubek wyreżyserował film „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy”, który opowiada prawdziwą historię Tomasza Komendy, niesłusznie skazanego i spędzającego 18 lat w więzieniu. Produkcja zdobyła m.in. Orła za najlepszą reżyserię oraz Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu Filmowym w Tallinie. W 2023 roku reżyser zaprezentował „Doppelgängera. Sobowtóra” – szpiegowski thriller oparty na autentycznych wydarzeniach z lat 70., które dotyczą Jerzego Kaczmarka, agenta działającego pod fałszywą tożsamością. Jan Holoubek ma także na koncie filmy dokumentalne, takie jak „Słońce i cień” z 2007 roku, poświęcony postaci Gustawa Holoubka, oraz „Pocztówki z Republiki Absurdu” z 2014 roku, ukazujące realia PRL. W telewizji Holoubek zasłynął serialem „Rojst”, emitowanym w latach 2018–2024, który zdobył Orła za najlepszy filmowy serial fabularny w 2021 roku. Katastroficzny „Heweliusz” trafił na Netflix w 2025 roku, a film „Dziki, dziki wschód” jest zapowiedziany na 2026 rok.

Klimat filmu „Doppelgänger. Sobowtór”

Za reżyserię "Doppelgänger. Sobowtór" odpowiada Jan Holoubek, który w swoim filmie stworzył unikalną atmosferę pełną psychologicznych i emocjonalnych napięć. Holoubeka, znany z pracy nad wieloma dramatami, wykorzystał swoje doświadczenie, aby stworzyć thriller, który angażuje widza zarówno pod względem fabularnym, jak i wizualnym. Reżyser bardzo skutecznie buduje napięcie poprzez minimalizm i zmysłowość w kreowaniu niepokoju, dając widzowi poczucie, że bohaterka jest w ciągłym zagrożeniu, co odzwierciedla mroczna tonacja filmu. Wielowarstwowość fabuły, w połączeniu z intensywną atmosferą, sprawia, że "Doppelgänger. Sobowtór" staje się filmem, który trwa w pamięci.

Recenzja filmu „Doppelgänger. Sobowtór”

„Doppelgänger. Sobowtór” nie jest tytułem w stylu Jamesa Bonda. Nie znajdziemy tu pościgów, strzelanin, tłumu pięknych kobiet oraz drinków martini. Trudno też szukać porównań do popularnego wśród polskich widzów filmu "Zawód szpieg" z Bradem Pittem I Robertem Redfordem. Jednak już w pierwszych scenach polskiej produkcji czuć pewne napięcie, które momentami słabnie (Hans jest wręcz urodzonym szpiegiem i wiele rzeczy idzie mu jak z płatka), by znów sięgnąć zenitu. Niebezpieczne decyzje, emocje kłębiące się w nim. Trudne relacje z rodzicami, uczucie do Niny. Tego jest sporo - w pewnym momencie Hans walczy z samym sobą i swoimi przekonaniami. Za to Jan robi wszystko co może w komunistycznym kraju, żeby poznać prawdę o sobie. A to niełatwe, choć pokonuje wiele przeszkód. Jego odwaga i dążenie do celu często zaskakuje.

Który z nich wygrywa walkę o widza? Obaj aktorzy spełniają się w swoich rolach, ale to Gierszał bardziej przyciąga uwagę. Bardzo pomaga mu w tym również świat Hansa. Kolorowe i świetnie wystylizowane na obrazkach lokacje i stylizacje. Szary Gdańsk nie ma tutaj aż tak wiele do zaoferowania.

Oprócz świetnie dobranych bohaterów, warto się też przyjrzeć innym elementom filmu. Kostiumy Weroniki Orlińskiej idealnie podkreślają te dwa różne światy, a zdjęcia Bartłomieja Kaczmarka subtelnie przypominają kolorystykę, którą widzieliśmy już w "Wielkiej wodzie". Oboje zresztą pracowali już z Holoubkiem. Ale nie tylko oni, bo ponownie w teamie znaleźli się również Jan Komar (muzyka), Marek Warszewski (scenografia), czy Andrzej Gołda, który jest autorem scenariusza. (Ewa Stępień)

Reklama

Oceny krytyków

  • Filmweb: „Doppelgänger. Sobowtór” to najambitniejszy film Holoubka, który łączy zimnowojenny thriller z egzystencjalną refleksją. Reżyser skutecznie wychodzi poza ramy sensacyjnej konwencji, prezentując mroczny obraz jednostki w trybach totalitarnego systemu.

  • Kultura Liberalna: Film to „podrasowany psychologicznie thriller szpiegowski z Polską Ludową w tle”, który porusza kwestie tożsamości i moralnych wyborów w kontekście PRL-u. Kultura Onet: „Doppelgänger. Sobowtór” to rasowy thriller szpiegowski z elementami kina psychologicznego, który łączy ducha Hitchcocka i Polańskiego z rodzimym klimatem sensacyjnych komiksów.

  • Vogue Polska: Film wyróżnia się wysokobudżetową produkcją i dopracowaniem w każdym calu, będąc jednym z najbardziej ambitnych projektów Holoubka.

  • Popkulturowcy: „Doppelgänger. Sobowtór” to pełnokrwisty polski thriller, który zdobył pięć nagród na Festiwalu Filmowym w Gdyni, w tym Złote Lwy dla najlepszego reżysera

Reklama
Reklama
Reklama