Drugi obieg ma swoje pięć minut - sprzedaż używanych ubrań rośnie 21 razy szybciej niż handel nowymi, a szacunki GlobalData mówią, że rynek second hand w 2023 roku osiągnie wartość aż 50 milionów dolarów. Vintage, drugi obieg, second handy, moda cyrkularna czy upcykling coraz częściej pojawiają się w narracji także tych marek, które dotychczas skupiały się na sprzedaży jedynie nowych rzeczy. Tymczasem zmiana jest na tyle duża, że nie ma tygodnia bez wiadomości na temat tego, która firma tym razem postanowiła otworzyć własny vintage shop czy second hand, by wprowadzić swoje projekty ponowie do obiegu.

Słynna "gazetowa sukienka" vintage, którą nosiła Carrie Bradshaw, sprzedana za krocie. To projekt Dior z lat 2000.>>

Specjalnie wyodrębnione działy lub współpraca z marketplace'ami specjalizującymi się w odsprzedaży ubrań znalazły się już w ofercie Sandro, Gucci, Levi's czy The North Face, a ostatnio także w  Zara. Hiszpańska sieciówka postanowiła premierowo przetestować w Wielkiej Brytanii m.in. kupowanie i sprzedawanie używanych ubrań marki oraz ich naprawę w ramach usługi Pre-owned.

Zaskoczeni? Okazuje się, że hiszpańska sieciówka doskonale wie co robi, bo to właśnie ona jest najpopularniejszą marką z drugiego obiegu. 

Dior przywrócił do sprzedaży ulubioną torebkę księżnej Diany. Ten model z lat 90. Lady Di nosiła na czerwonym dywanie>>

Potwierdza to najnowszy raport Savoo, firmy, która współpracuje z organizacjami charytatywnymi. Zara jest niekwestionowanie najpopularniejszą marką w segmencie odzieży używanej, a na platformach internetowych widnieje około 670 000 ofert sprzedaży ubrań, butów, torebek i dodatków z metką popularnej sieciówki. Szczególną sławą hiszpańska marka cieszy się w sklepach internetowych Depop, eBay, Vestiaire Collective oraz Asos Marketplace. 

Wśród innych marek w zestawieniu można wyróżnić chociażby Nike, Adidas, H&M, Victoria's Secret, Asos, Levi's, Louis Vuitton, Gucci i Chanel.⁠ 

Kasia Tusk otwiera własny second hand? Kupicie w nim ponadczasowe ubrania w stylu słynnej blogerki>>