"Nasi klienci coraz częściej proszą o więcej informacji na temat kupowanych produktów i sposobu ich wytwarzania. Aby dostarczyć naszym klientom jak najbardziej przejrzystych informacji, które pozwolą im zrozumieć podejście marki do zrównoważonego rozwoju, dane muszą być, po pierwsze, możliwe do porównania, a po drugie, zweryfikowane. Po zebraniu pierwszych danych i rozpoczęciu programu pilotażowego, podejmujemy właściwe kroki i będziemy je kontynuować przez następne lata" mówi Kate Heiny, Director of Sustainability w Zalando. Sklep internetowy strategię zrównoważonego rozwój zaczął wprowadzać w październiku 2019 r. wraz ze startem projektu do.MORE. Wtedy Zalando zobowiązało się do nieustannego podnoszenia swoich standardów etycznych, a wreszcie do 2023 r. do współpracy jedynie z markami, które się do nich dostosują.

W efekcie tych założeń powstał obowiązek oceny zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju dla wszystkich marek sprzedawanych na platformie. Już na samym początku informacje przekazało ponad 250 marek za pośrednictwem narzędzia Higg BRM.

Wyniki? Jak podkreśla Zalando, okazało się, że marki lepiej radzą sobie z tematem praw człowieka i kwestii społecznych (tu zdobyły najwięcej punktów dzięki skoncentrowaniu na wynagrodzeniu, zdrowiu, bezpieczeństwu oraz godzinach pracy), a dopiero później środowiska naturalnego, chociaż niektóre marki koncentrują się na emisji gazów cieplarnianych, nie dla wszystkich jest to priorytet.

Zalando ogłasza rewolucyjne zmiany. Nowa funkcja Pre-owned umożliwi sprzedaż i kupno odzieży używanej za pośrednictwem słynnej platformy>>

Partnerów do oceny jest jednak znacznie więcej, bo nawet 3000, a firmie zależy na tym, by stworzyć w ten sposób globalny standard pomiaru zrównoważonego rozwoju. "Higg BRM jest narzędziem, które zapewnia markom i sprzedawcom detalicznym kompleksowy sposób oceny ich wyników w zakresie aspektów społecznych i środowiskowych, takich jak prawa człowieka, sprawiedliwe wynagrodzenie lub emisja dwutlenku węgla. Po raz pierwszy i wspólnie z SAC i Higg Co, Zalando zebrało porównywalne dane i spostrzeżenia dotyczące zrównoważonego rozwoju od swoich marek partnerskich. Wszystko po to, aby zrozumieć, jakie wyzwania stoją przed branżą zarówno na poziomie poszczególnych firm, jak i całego przemysłu" czytamy w informacji prasowej. Co więcej, także Zalando jako grupa także postanowiło poddać się takiej ocenie - wyniki internetowego sklepu nie odbiegają od średniej w branży pod względem sekcji społecznej, jak i środowiskowej. W kolejnych krokach planuje uczestniczyć m.in. w pilotażowej weryfikacji z SAC, by jeszcze bardziej zwiększyć dokładność i wiarygodność danych, a następnie uregulować podejście weryfikacyjne do BRM. 

"Po raz pierwszy mamy porównywalne dane dotyczące zrównoważonego rozwoju na poziomie marki, co daje nam możliwość wspólnego opracowania standardów, które pozwolą nam wszystkim rozwijać się jako branża. Dzięki pierwszym wynikom możemy dostrzec dużą różnicę w postrzeganiu ryzyka przez poszczególne marki. Dowiedzieliśmy się, że musimy skupić się na podkreślaniu znaczenia takich tematów jak emisja gazów cieplarnianych, aby wspólnie doprowadzić do koniecznych zmian" podkreśla Kate Heiny. Co dalej? Cele Zalando wyznaczone są na podstawie badan naukowych i mają dotyczyć emisji dwutlenku węgla, a dzięki zebranym danym sklep będzie mógł skupić się na transparentności swoich partnerów obraz zagłębić się w łańcuch dostaw. 

Lata 60. i 70. kontra vintage. Gościem nowego odcinka podcastu Dział Vintage jest dziennikarka Maja Chitro>>

Dzięki otrzymanym w tym roku danym, Zalando dostrzega również potrzebę dodatkowego skupienia się na transparentności partnerów, co wiąże się z zagłębieniem w różne etapy produkcji w całym łańcuchu dostaw. Informacje o wszystkich dostawcach marek zostały też opublikowane na kanałach Zalando oraz w Open Apparel Registry (OAR).

To jednak nie wszystko. Zalando W tym temacie działa też z Copenhagen Fashion Week i wprowadza nagrodę w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, która przyznawana będzie na tygodniu mody w Kopenhadze. Wyróżnienie ma za zadanie zachęcać marki i projektantów do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, działań w duch zrównoważonego rozwoju, a także stworzenia strategii, która pomoże zrewolucjonizować branżę. Wśród trójki finalistów znaleźli się Marimekko, House of Dagmar i Louise Lyngh Bjerregaard. Marki zaprezentują swoje kolekcje podczas CPHFW na początku lutego i wtedy właśnie zotanie ogłoszony zwycięzca, który otrzyma nagrodę w wysokości 20.000 euro, a także możliwość stworzenia wspólnie z Zalando ekskluzywnej kolekcji kapsułowej. 

Kolekcję, strategie i działania na rzecz zrównoważonej mody będzie oceniać międzynarodowe jury: modelka, aktywistka ekologiczna i konsultant ds. zrównoważonego rozwoju, Arizona Muse; CEO Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark; CSO of Global Fashion Agenda (GFA), Morten Lehman; doradca ds. zrównoważonego rozwoju i marki, Dio Kurazawa. Ze strony Zalando w jury zasiadają: Director of Sustainability w Zalando, Kate Heiny i Lena-Sophie Roeper, Buying Director Premium & Luxury w Zalando.

Zalando razem MISBHV i KPH stworzyło kampanię przeciwko homofobii w Polsce. Ukazują prawdziwe historie osób LGBTQIA+>>