Wybory 2020: druga tura coraz bliżej

O tej akcji społecznościowej mogliście słyszeć w październiku zeszłego roku, kiedy przy okazji wyborów parlamentarnych 2019 sieć zalały zdjęcia "stylizacji na wybory" - w ten sposób osoby zaangażowane chciały pokazać, że wybory to też "ważny event" i wydarzenie, na którym trzeba się koniecznie pojawić w tym sezonie. "W ostatnich wyborach 63% młodych Polaków nie wzięło udziału w głosowaniu. Zmieńmy to! Zróbmy z wyjścia do urn prawdziwe wydarzenie takie jak w przypadku piątkowego wyjścia na imprezę czy weekendowego festiwalu muzycznego. Wstaw swoje zdjęcie #modnewybory i pokaż stylizację na tę okazję" ⁣⁣- czytaliśmy kilka miesięcy na profilu #modnewybory, a do akcji zaangażowali się wówczas między innymi Julie Borawska, Kasia Sokołowska, Bovska, Ada Fijał, Jackob Buczyński, Natalia Kopiszka, Julia Banaś, Magdalena Schejbal i inne osoby nie tylko związane z mediami czy internetem. 

Akcja przyniosła odpowiednie skutki i przyczyniła się do tego, że w wyborach parlamentarnych zwiększyła się nie tylko świadomość, ale też liczba osób, które przystąpiły do głosowania - 46,4% młodych Polaków oddało głos, a ogólna frekwencja wyniosła 61,74%. To jednak wciąż mało. "Oficjalnie kampanie zachęcające do oddawania głosów - odwołujące się do uniwersalnych wartości, idei demokracji czy kreowania przyszłości własnego kraju nie mobilizują wystarczająco tej grupy. Ponadto, zauważyliśmy, że żadna ze wcześniejszych akcji do tej pory nie skupiała się na bezpośrednim zaangażowaniu młodych Polaków. Dlatego z inicjatywy grupy młodych ludzi, pracujących w mediach i kreatywnych zawodach, powstała akcja profrekwencyjna - #modnewybory" opowiada Sebastian Bryks. 

Jak podkreśla TVN24, według danych z 99,78% obwodów wyborczych, przekazanych na konferencji prasowej przez Państwową Komisję Wyborczą, frekwencja w I turze wyborów prezydenckich wyniosła 64,4%. Była rekordowa od 25 lat, ale wciąż może być wieksza. 

Przed nami druga tura wyborów prezydenckich, które odbędą się już 12 lipca, dlatego pojawia się tez druga edycja akcji (w poprzedniej jej organizatorom udało się dotrzeć z #modnewybory do prawie 4 milionów osób, a do akcji przyłączyło się wiele popularnych influencerów i gwiazd). Jak wziąć w niej udział? Wystarczy na kilka dni przed lub w dniu wyborów pokazać na swoim instagramowym profilu własne stylizacje na wybory z hashtagiem #modnewybory oraz oznaczeniem @modnewybory i przekonać innych do tego, by w niedzielę również ruszyli do urn. W końcu chodzi o aspekt wolności wyboru, a ten wpisany jest tak samo w proces głosowania, jak i wyrażanie siebie poprzez ubiór.