Weganizm w modzie to początek ekorewolucji, która może okazać się przyszłością światowej branży mody.

Od kulinarnego podboju blogosfery, do organicznych kosmetyków z wolnym od okrucieństwa certyfikatem, które chętniej wybieramy do codziennej pielęgnacji. Weganizm to styl życia, który w szybkim czasie stał się trendem na światową skalę. Popyt na ten nurt rośnie i nic nie zapowiada, by miał się prędko skończyć. W świecie gwiazd do roślinnej diety namawiała Beyoncé, od lat organiczną modą kusi Stella McCartney, a ostatnio Jane Birkin zabroniła marce Hermès produkowania swojej kultowej torby ze skóry krokodyla. 

Dlaczego wegańskie produkty są tak pożądane? Zachęcają do życia w zgodzie z naturą i zwierzętami. Weganie zwracają uwagę na ekologię i etyczne podejście do kuchni, mody i dbania o swoje ciało. Przekonują, że dokonując lepszych wyborów, każdy z nas ma wpływ na przyszły stan naszej planety. Współczesne alternatywy dla naturalnej skóry i futer kuszą coraz wyższą jakością wykonania i organicznymi surowcami, z których są zrobione. Dzięki takim światowym organizacjom jak PETA, projektanci mody są coraz bardziej świadomi i często rezygnują z produktów odzwierzęcych na rzecz opcji przyjaznych dla środowiska. Wiele sieciówek zrezygnowało z ubrań i akcesoriów z prawdziwego futra w swojej ofercie (rok temu do tej grupy dołączył nawet Inditex). Metki z etycznym certyfikatem fair trade często można spotkać w sieci sklepów H&M, C&A i Marks&Spencer czy KappAhl, który ostatnio deklaruje działania sprzyjające zrównoważonego rozwoju. Chociaż w przypadku sieciówek kontekst strategii CSR w zderzeniu z rzeczywistością to kontrowersyjna i niejednoznaczna kwestia.

My dziś kusimy czymś bez drugiego dna - poznaj najlepsze wegańskie marki odzieżowe, które poza ubraniami z ekologicznych tkanin w swoich kolekcjach prezentują imitujące skórę buty i torebki, a nawet łudząco podobne do prawdziwych, sztuczne futra. Moda XXI wieku nie powinna być okrutna! 

Matt&Natt

Weganizm w modzie, Matt & Natt, fot. mat. prasowe

Tymi wegańskimi torebkami i case'ami nie pogardzi żadna zwolenniczka skórzanej galanterii. Nazwa marki, która działa na rynku od 1995 roku, wzięła się od początkowych członów słów materiał i natura. To połączenie tych dwóch czynników sprawia, że wszystkie produkty, które tworzą, są ekologiczne i pochodzą z prawdziwych surowców. Założeniem Matt & Natt od początku było projektowanie bez użycia naturalnych skór i jakichkolwiek składników pochodzenia zwierzęcego. Marka stosuje innowacyjne metody przekształcania tworzyw z recyklingu,  takich jak: opony rowerowe, plastikowe butelki, nylon, tektura, korek, guma. W swoich kolekcjach dbają o niebanalne kolory, na kolana powalają najdrobniejsze detale. Wegańskie akcesoria Matt & Natt pojawiły się nawet w londyńskich witrynach sklepów Top Shop

Shrimps 

 Weganizm w modzie, Alexa Chung w płaszczu Shrimps, fot. mat. prasowe

Dzieła sztuki do noszenia w postaci puszystych torebek, kolorowych futer i mięciutkich butów - ich ogromną zwolenniczką jest Alexa Chung! A to wszystko z najwyższej jakości sztucznych materiałów, które do złudzenia przypominają te pochodzące od zwierząt. Założycielką "Krewetek" jest młoda projektantka, Hannah Weiland, absolwentka historii sztuki na London Collage of Fashion. Ma dowcipne podejście do współczesnego artyzmu i lubi bawić się wzorami i fakturami. Dla niej moda to zabawa - w jej kolekcjach nie ucierpi żadna istota. Skończyła się krwawa era masowej produkcji prawdziwych futer! Sztuczne też jest piękne, a to naturalne możemy podziwiać tylko na zwierzętach - ich właścicielach.  

Stella McCartney

Weganizm w modzie, Stella McCartney, fot. @stellamccartmey

W ostatnich dniach Internet obiegła wieść o tym, że Stella McCartney zakończyła współpracę ze swoim dostawcą wełny po tym jak dowiedziała się, jakich okrucieństw dopuszczono się wobec owiec, z których była pozyskiwana. Nawet kiedy wydaje nam się, że kupując produkty z wełny nie wyrządzamy nikomu szkody, możemy być w błędzie. Niestety, w masowym przemyśle odzieżowym owce nie są golone, tylko zabijane, a zdejmowana z nich skóra i sierść wraz z mięsem idzie na sprzedaż. Stella od lat promuje wegańską modę wybierając ekologiczne alternatywy. Nawet naturalną skórę i futra bezbłędnie zastąpiła w swoich kolekcjach tekstyliami z recyklingu lub pochodzenia roślinnego. W tej chwili pracuje nad wegańską wełną, która z pewnością stanie się kolejną rewolucją w świecie mody. 

Wills 

Weganizm w modzie, Wills, fot. mat. prasowe

Buty dla niego i dla niej, których nie odróżnisz od skórzanych ani na pierwszy rzut oka, ani po dłuższym użytkowaniu. Założyciel marki, Will Green, zadbał o to, aby jego obuwie nie tylko spełniało standardy najwyższej jakości, ale również było etycznie produkowane - bez użycia materiałów pochodzenia zwierzęcego i z należytym traktowaniem pracowników fabryki. Główną tkaniną jaką używa do ich tworzenia jest mikrofibra, która po przetworzeniu oddycha, nosi się i pochłania wodę tak samo, jak skóra naturalna. Marka Wills pokazuje, że dokonując pozytywnych wyborów, można komuś uratować życie.

Beyond Skin

Weganizm w modzie, Beyond Skin, fot. mat prasowe

Pomysł marki na tworzenie wegańskiego obuwia pojawił się w 2001, kiedy znalezienie stylowych lecz wolnych od okrucieństwa wobec zwierząt butów, było praktycznie niemożliwe. Zaczęło się od małych kolekcji ręcznie robionych modeli i projektów na specjalne zamówienie. Z czasem okazało się, że coraz więcej osób pożąda eleganckich butów, które nie są wykonane ze zwierzęcej skóry. Prawdziwym przełomem był moment, kiedy Natalie Portman wystąpiła w szpilkach Beyond Skin na rozdaniu Złotych Globów, a później na oscarowym czerwonym dywanie. Tym samym została ambasadorką marki - namawia swoich fanów do wegańskich alternatyw. Dzisiaj w ofercie produktów Beyond Skin można znaleźć buty idealne do biura, na co dzień i takie uroczystości jak ślub, oraz specjalne kolekcje modeli imitujących skórę, nadających się na obuwie zimowe. 

Adolfo Dominguez 

Weganizm w modzie, Adolfo Dominguez, fot. mat. prasowe

Luksusowa linia koktajlowych sukienek i strojów do pracy, minimalistyczne kolekcje basic i naturalne najwyższej jakości materiały. Adolfo Dominguez to doświadczony hiszpański projektant, który uzyskał od PETA wegański certyfikat i jest wizytówką mody wolnej od okrucieństwa. W jego ofercie na jesień znajdziesz kurtki skórzane z kożuszkiem, płaszcze w zwierzęce printy i męskie wełniane marynarki. Oczywiście, wszystkie surowce są wegańskie i dobre gatunkowo, przez co będą służyć na lata, jeśli cenisz klasyki ponad sezonowe trendy.

Nennuko 

Weganizm w modzie, Nenukko, fot. mat. prasowe

Polski brand modowy, który nie idzie z prądem bieżących trendów, bo ma swój własny, niepowtarzalny styl. Z zamiłowania do minimalizmu i kreatywnego podejścia do wzornictwa tworzą zaskakujące kolekcje wykonane z wysokiej jakości ekologicznych tkanin. Nie bez powodu jedną z twarzy kampanii tej marki została aktorka Maja Ostaszewska - wegetarianka od urodzenia i aktywistka walcząca o prawa zwierząt. Nenukko stawia na w 100% wegańskie akcesoria i ubrania. Zachęca do bycia bliżej natury i pozytywnych działań na jej korzyść. W ich ślady idą kolejne polskie marki, odsyłając do lamusa prawdziwe skóry i futra. 

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ MAREK WEGE >>

Tekst: Zuzanna Ludwig / Green City Life