Najpopularniejsze marki modowe 2022 roku. Shein na szczycie listy

Koniec roku sprzyja podsumowaniom w modzie - ostatnio analizowałyśmy już najnowszy raport platformy sprzedażowej Lyst, który podsumował najważniejsze wydarzenia czy najbardziej pożądane projekty. Teraz bierzemy na warsztat statystyki, które pojawiły się w badaniach brytyjskiego serwisu Money, który porównuje ceny produktów na całym świecie. Wynika z nich, że najpopularniejszą marką modową na świecie jest... Shein. 

Shein uruchamia nową „ekologiczną” funkcjonalność. Największy gracz na rynku fast-fashion umożliwi odsprzedaż używanych ubrań>>

Kontrowersyjny gigant fast fashion pokonał inne znane marki pod względem wyszukiwań w Google (jest numerem jeden w aż 113 krajach), stając się tym samym najbardziej pożądanym brandem modowym 2022 roku. Nawet tacy znani producenci ubrań, jak Nike czy Zara uplasowali się w rankingu niżej od Shein. Nie jest to informacja napawająca nadzieją.

Założona w 2008 roku w Nanjing chińska firma codziennie wypuszcza na rynek nowe projekty - w tygodniu jest to nawet od tysiąca do trzech tysięcy modeli - o zatrważająco niskiej jakości, co stoi w zupełnej kontrze do odpowiedzialnej mody.

Stąd też Shein nazywa się często ultrafast fashion, a ramię w ramię z zalewaniem świata tanim plastikiem (aż ponad 95% ubrań z metką tego brandu zawiera nylon, akryl i/lub poliester) idzie napędzanie konsumpcji ceną i propagowaniem trendów zmieniających się szybciej niż nigdy dotąd.

Kourtney Kardashian wprowadza kolekcję z vintage do słynnej sieciówki. Celebrytka promuje drugi obieg?>>

Marka jest też antytransparentna i nie wiadomo o niej właściwie zbyt wiele: gdzie produkuje, skąd bierze swoje surowce, jak wyglądają procesy dostaw i transportu. Długo było cicho także o warunkach zatrudnienia blisko 10 tysięcy pracowników i można było się jedynie domyślać, że przy takim tempie produkcji pozostawiają one wiele do życzenia. Dzięki niedawnemu śledztwu dziennikarzy Channel 4 na jawy wyszły informacje o głodowych stawkach szwaczek i innych pracowników Shein, a także przekroczone normy godzinowe. Niedługo po opublikowaniu badań Money, przedsiębiorstwo przyznało się do stawianych im zarzutów dotyczących naruszeń godzin pracy (praca po 75 godzin tygodniowo i odbiór jedynie dwóch-trzech dni wolnych w miesiącu). 

Czy takie wyniki rankingu dziwią? Kiedy widzimy raporty sprzedażowe Shein - niestety nie. Mimo popularności drugiego obiegu i ekologicznych rozwiązań w branży, model biznesowy chińskiej marki spotyka się z zaskakująco ogromnym zainteresowaniem (szczególnie pokolenia Z i millenialsów) oraz osiąga przychody w wysokości 15,7 miliardów dolarów. 

Założyciel marki Patagonia przekaże przychody na walkę ze zmianami klimatu. „Oddamy pieniądze ludziom aktywnie działającym na rzecz ratowania planety” >>