"Dzisiaj tak długo wyczekiwany przez niektórych #blackfriday. Wszystkie sklepy otworzyły się po to żeby zanotować po długim dla nich dniu, prawdopodobnie najlepszą sprzedaż dobową w roku" czytamy na Facebooku Vvidoki. Ich edukacyjna akcja, oparta między innymi o dane portalu Wiadomości Handlowe, Strefa Biznesu czy raporty KPMG i własne wnioski dotyczące konsumpcjonizmu, obiegła internet i wzbudziła spore zamieszanie. Posty marki udostępniane są nie tylko przez modowych aktywistów, a wiele osób przyznaje, że akcja otworzyła im oczy. 

Zebrane przez nich dane mogą szokować: "Zanim kupisz odzież podczas Black Friday, pomyśl, że Polacy wyrzucają 2,5 mln ton tekstyliów każdego roku. To daje nam prawie 66 kg na mieszkańca", "Ponad 40% Polaków przyznaje, że kupuje nowe ubrania przynajmniej raz w miesiącu", "Odzież zajmuje pierwsze miejsce na liście najlepiej sprzedających się towarów podczas black friday. Drugie miejsce zajmuje sprzęt elektroniczny. Co piąty Polak pozbywa się zużytego sprzętu RTV i AGD w sposób nielegalny. W ciągu ostatniego roku Polacy pozbyli się prawie 4 mln sztuk sprzętu RTV, AGD i IT". 

10 sposobów na unikanie plastiku na co dzień>>

Żeby nie być gołosłownym, marka Vvidoki nie bierze udział w Black Friday 2019. Co więcej, postanowiła podwyższyć ceny swoich produktów aż o 55%.

Dlatego teraz ich kurtki kosztują przykładowo 697,50 zł, a T-shirty 186 zł. Tym samym marka zwróciła też uwagę na problem nieszczerości wielu sklepów w przypadku obniżek i zachęca do zastanowienia się, na ile zakupy tego dnia są dla klientów rzeczywiście korzystne. "W 2018 różnica cen podczas Black Friday i Cyber Monday w porównaniu z piątkiem i poniedziałkiem w poprzedzających tygodniach wynosiła zaledwie 0-2%"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez vvidoki (@vvidoki) Lis 25, 2019 o 3:23 PST

Nie jest to jednak pierwsza marka, która sprzeciwia się Czarnemu Piątkowi i proponuje Green Friday. Święto konsumpcjonizmu omijają szerokim łukiem między innymi sklep bez plastiku Na Gramy czy Vagabond, a część producentów, takich jak Skład Prosty, planuje przeznaczyć procent za sprzedaży na organizacje działające na rzecz środowiska. Poza tym wiele zagranicznych przyłącza się do akcji White Monday, podczas której zachęcają do naprawiania ubrań i sprzętów, zamiast kupowania nowych.