Połowa kwietnia to moment, w którym cała branża mówi o tym, co można zrobić na rzecz poprawy własnego działania. Wszystko za sprawą Fashion Revolution Week - corocznej kampanii nagłaśniającej temat obecnych wyzwań mody. W 2021 jej organizatorzy chcą mówić o transformacjach, przyszłości mody cyrkularnej, jako części gospodarki o obiegu zamkniętym oraz (jak w latach poprzednich) tym, kto naprawdę tworzy nasze ubrania. Fashion Revolution Polska przygotowało z tej okazji szereg wydarzeń i spotkań. 

Już 17 kwietnia ruszy ekspercki "Okrągły stół mody cyrkularnej" - interdyscyplinarne spotkanie 'Transformacje. Rozmowy o modzie cyrkularnej" - w ramach którego zaproszeni specjaliści, obserwujący zjawiska związane z gospodarką obiegu zamkniętego z wielu perspektyw - nie tylko przedstawiciele marek modowych - wezmą udział w dyskusji. Jej celem jest, jak podkreślają organizatorzy Fashion Revolution, rozpoznanie największych wyzwań związanych z modą cyrkularną w Polsce, ale też wymiana poglądów, doświadczeń i pomysłów, które mogłyby przyczynić się do wprowadzenia realnych zmian w branży. Namacalnym skutkiem tego spotkania ma być raport uzupełniony o najnowsze dane z Polski i ze świata oraz komentarze ekspertów. Jego twórcy chcą go przekazać później politykom wszystkich opcji, instytucjom publicznym i organizacjom pozarządowym, a także udostępnionić uczelniom, z którymi współpracuje stowarzyszenie. Wnioski samodzielnie nagłaśniać i przekazywać światu publicznie będzie też samo Fashion Revolution Polska. 

"Zależy nam, by wśród zaproszonych gości budować sojusze i łączyć ze sobą potencjalnych partnerów, ale także by nie uciekać od wnikliwych pytań i dociekać odpowiedzi, również tych niewygodnych. Chcemy dążyć do realnych zmian i konkretnych rozwiązaniach rozwijających modę cyrkularną w Polsce. Wskazywać obszary do poprawy, ale także patrzeć z nadzieją w przyszłość" - podkreślają przedstawicielki Fashion Revolution Polska. 

Spotkanie "Okrągły stół mody cyrkularnej" poprowadzi Ola Bąkowska, która pracuje w organizacji pozarządowej Circle Economy w Amsterdamie, zajmującej się wcielaniem w życie gospodarki obiegu zamkniętego. Jest też autorką pierwszego w Polsce bloga o innowacjach i modzie zrównoważonej. 

Do dyskusji zaproszeni zostali: Dorota Jankowska-Tomków - dyrektor zakupów i działu zrównoważonego rozwoju LPP S.A., Paweł Urbański, reprezentujący pralnię i farbiarnię KNK-KANAKA, mec. Magdalena Niewelt, pomysłodawczyni (wraz z mec. Olegiem Marcinkowskim) Kodeksu Etyki Branży Odzieżowej, Zofia Zochniak - współzałożycielka firmy zajmującej się zbiórką i recyklingiem tekstyliów Ubrania do Oddania, Aleksandra Kuta - pomysłodawczyni, projektantka, konstruktorka startupu Decloths, Agata Frankiewicz - założycielka upcyklingowej platformy Deko Eko, Miłosz Marchlewicz reprezentujący Forum Odpowiedzialnego Biznesu, dr Magdalena Płonka, związana z MSKPU ekspertka w dziedzinie edukacji oraz projektowania mody, wykładowczyni oraz przedsiębiorca, Dobrosława Gogłoza - założycielka All Hands Agency, Joanna Burzec -badaczka i managerka w jednej z największych na świecie firm konsultingowych, kierownik projektu e-Pack dr Piotr Nowak, Agnieszka Oleksyn-Wajda – radca prawny, dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju i na Uczelni Łazarskiego, pisarka i reporterka Karolina Sulej, ekonomista i przedstawiciel Fundacji Instrat Damian Iwanowski oraz Tomasz Morozgalski, prawnik, aktywista miejski i działacz społeczny. 

Podsumowanie spotkania "Okrągły stół mody cyrkularnej" będzie dostępne w formie wideo jeszcze podczas trwania całego wydarzenia - tak, by każda chętna osoba mogła się zapoznać z materiałem na bieżąco. 

Równolegle podczas Fashion Revolution Week 2021 odbędą się również spotkania z ekspertami w formie rozmów na żywo za pośrednictwem kanałów w mediach społecznościowych oraz Zooma. "O odpowiedzialnym podejściu do mody, szansach mody cyrkularnej, inspiracjach i czekających modę wyzwaniach opowiedzą: projektantka innowacyjnych materiałów Weronika Banaś, autorka bloga i podcastów, wykładowczyni, projektantka Katarzyna Zajączkowska, prawnik związany z Instytutem Prawa Mody Arkadiusz Szczudło oraz trendwatcherka Natalia Hatalska" czytamy w informacji prasowej. 

Spodziewać się można także cyklu praktycznych warsztatów wcielających w życie założenia mody cyrkularnej, który będzie miał miejsce w ramach Fashion Revolution Week i za który odpowiadają Szkolni Ambasadorzy Fashion Revolution. "Moda cyrkularna zamyka obieg, ale otwiera myślenie. Jej zalety są niepodważalne: dla środowiska, konsumenta, gospodarki, choć nie brakuje też wyzwań i wątpliwości. Warto o niej rozmawiać" podkreśla Fashion Revolution Polska. 

Fashion Revolution Polska jest lokalnym oddziałem międzynarodowej organizacji, która została założona w Wielkiej Brytanii po tragicznych wydarzeniach w kompleksie fabrycznym Rana Plaza w Bangladeszu.

W kwietniu 2013 r. zginęło tam ponad 1100 pracowników fabryki odzieżowej, a kolejne 2500 zostało rannych. Fashion Revolution Polska to jeden z najprężniej rozwijających się oddziałów tej organizacji na świecie, a od stycznia 2021 roku działa jako stowarzyszenie. "Najważniejszą misją organizacji jest edukacja, popularyzowanie transparentnego łańcucha dostaw i zachęcanie firm z branży odzieżowej do wprowadzenia etycznych standardów i zrównoważonego rozwoju" podkreślają jego członkowie.