W trakcie konferencji eksperci z branży mody, przedstawiciele KPMG oraz Uczelni Łazarskiego dyskutowali na temat wyzwań, które stoją przed branżą mody w Polsce. Poruszono także tematy odpowiedzialnej mody, znaczenia rzemiosła, czy przechodzenia sprzedaży odzieży do sieci. Ważnym elementem dyskusji był temat oczekiwań pracowników, szczególnie młodszego pokolenia, w dobie zmieniającego się świata.

„Zbliżenie świata nauki i biznesu, zjednoczenie branży mody na wielu płaszczyznach to priorytetowy cel Akademii Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego. Jedną z takich platform porozumienia oraz zacieśnienia współpracy między edukacją a przemysłem mody jest właśnie konferencja Fashion Economy. Podczas tego wydarzenia najlepsi specjaliści – analitycy dzielą się wynikami swoich badań. Doświadczeni eksperci z branży we współpracy z ośrodkami naukowymi dyskutują nad wyzwaniami sektora. Rozwój przemysłu mody oraz zdecydowana ekspansja zagraniczna nie nastąpi, jeśli podmioty z tego sektora nie zjednoczą się. Dlatego właśnie tak ważne jest zarówno zbadanie branży, zrozumienie jej, a wreszcie – dialog biznesu z nauką przy wsparciu administracji centralnej” – mówi radca prawny Agnieszka Oleksyn–Wajda, współzałożycielka oraz kierowniczka Akademii Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego.

Podczas konferencji wystąpiło wielu cenionych specjalistów w polskiej branży mody, ekspertów KPMG oraz Uczelni Łazarskiego, m.in. Monika Kapłan (LPP), Monika Palmowska (KPMG), Jan Karasek (KPMG), Agnieszka Oleksyn-Wajda (Akademia Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego), Anna Atanasow (general counsel z firmy CCC), Anna Jurgaś (była redaktor naczelna Glamour), Joanna Siwińska-Kopera (Love the Dress), Viola Śpiechowicz, Dorota Kawalec (Vanda Novak), Hania Bulczyńska (LalluChic), Iwona Kossman (Deni Cler), Paweł Dziekoński (Kazar Group), Szymon Stadnik (Frista Retail Business), Grażyna Olbrych (była redaktor naczelna Glamour), Sylwia Majcher (autorka bestsellerowej książki „Gotuję, nie marnuję”), Marzena Zahlin (Handelsbanken) czy wspierająca inicjatywy zero waste w modzie – aktorka i piosenkarka Maria Niklińska.

Jedną z najważniejszych części konferencji była prezentacja wniosków raportu KPMG opracowanego we współpracy z Akademią Biznesu i Prawa Mody, zgodnie z którym stale rośnie rola internetu w branży mody. Coraz częściej tzw. ścieżka zakupowa rozpoczyna się w internecie. Ponad połowa badanych konsumentów szuka w sieci inspiracji, konkretnych modeli ubrań i obuwia oraz zapoznaje się

z nowymi kolekcjami ulubionych marek. Już 16% respondentów dokonuje zakupu ubrań i obuwia tylko w internecie ze względu na oszczędność czasu. W najbliższej przyszłości spodziewamy się coraz większych inwestycji firm z sektora odzieżowo-obuwniczego w takie rozwiązania technologiczne, jak internetowa przymierzalnia czy możliwość obrotu produktu 360 stopni, które dodatkowo zwiększą popularność kanału online – mówi Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.

Wyniki raportu KPMG wskazują również, że blisko co trzeci respondent jest w stanie zapłacić więcej za odzież lub obuwie, które zostało wykonane w ekologiczny sposób.

„Podejmowane przez branżę mody inicjatywy pokazują, że prowadzenie biznesu z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju nie jest już tylko „modną opcją”, ale staje się DNA każdego odpowiedzialnego uczestnika rynku. Dotyczy to rynku w wymiarze zarówno krajowym, jak i lokalnym. Rosnąca szybko świadomość ekologiczna konsumentów, podejmowane przez branżę mody inicjatywy zdają się dowodzić, że na naszych oczach rodzi się nowa era w świecie mody – zarówno po stronie marek odzieżowych, projektantów, jak i po stronie konsumentów. Pozostawanie na uboczu tej transformacji może prowadzić do znaczących szkód wizerunkowych, a przez to – do poważnego osłabienia pozycji rynkowej” - mówi Agnieszka Oleksyn-Wajda.

Organizatorem konferencji jest Uczelnia Łazarskiego. Partnerem strategicznym konferencji jest KPMG w Polsce. Partnerzy merytoryczni: Lewiatan, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Polska Izba Przemysłu Skórzanego, Italian Trade Agency. Patroni medialni: Twój Styl, Elle, Fashion Biznes, La Mode info, Manager Report, Law Business Quality, Fashion Magazine, Fashion Post, Imperium Kobiet oraz La Mode et la Diplomatie.