Sfera – co to za marka?

El Corte Inglés to sieć hiszpańskich centrów handlowych dysponująca portfolio aż 25 marek własnych. Większość z nich nie jest znana w naszym kraju, ale jedna nazwa mogła obić Wam się o uszy. Mamy na myśli markę Sfera. Założono ją w 2001 roku, by móc konkurować z rosnącą grupą Inditex. Jej oferta obejmuje odzież damską, męską i dziecięcą, a także akcesoria do domu.

Do sukcesów marki zaliczyć należy zainteresowanie ze strony rodziny królewskiej. W ubraniach z metką sieciówki wielokrotnie widywana była królowa Letizia. Ostatnio hiszpańskie media rozpisywały się o białej sukience, którą Letizia wybrała na oficjalną wizytę w Kartagenie.

Hiszpańska sieciówka zamyka swoje sklepy w Polsce

Aby Sfera mogła stać się „drugą Zarą”, zarząd El Corte Inglés postanowił nadać jej szczególny status. Dzięki temu sprzedaż mogła wyjść poza przestronne wnętrza galerii handlowych należących do sieci. Z czasem rozszerzono działalność na inne kraje. Sfera dotarła nad Wisłę w 2017 roku. W ciągu pięciu lat obecności na lokalnym rynku otworzyła trzy salony stacjonarne. Jako pierwsze ruszyły sklepy w galerii Wroclavia we Wrocławiu i w Galerii Mokotów w stolicy. Następnie hucznie otwarto salon w warszawskiej Westfield Arkadii, który zamknięto już wiosną tego roku. Teraz do mediów przedostała się informacja o likwidacji pozostałych lokalizacji.

Taka decyzja nie dziwi, biorąc pod uwagę problemy z rentownością. W ciągu dwóch dekad Sfera nie zdołała osiągnąć wyników finansowych choćby zbliżonych do Zary, Mango czy H&M. Nie pomogła również pandemia. Przez model dystrybucji skupiony głównie na sprzedaży stacjonarnej El Corte Inglés straciło miliony euro, co zdecydowanie zahamowało rozwój marek własnych.

Marki odzieżowe wycofują się z polskiego rynku

To nie pierwsza taka wiadomość w ostatnich miesiącach. W maju informowałyśmy Was o zamknięciu sklepów Orsay. Niemiecka sieciówka działała nad Wisłą od 1997 roku i była obecna w niemal wszystkich większych centrach handlowych w kraju. Decyzja o zakończeniu działalności podyktowana była względami finansowymi. W zeszłym roku podobny los spotkał inną hiszpańską markę – Uterqüe. Młodsza siostra Zary ma w najbliższym czasie zupełnie zniknąć z rynku. Jej asortyment zostanie dodany do oferty Massimo Dutti. W Polsce działały 4 salony marki.