Jest na świecie marka, która była świadkiem historycznych sportowych rekordów, towarzyszyła pilotom podczas okrążania ziemi i taka, której produkty bezawaryjnie odmierzały czas podczas pierwszych udanych ekspedycji na oba bieguny. Zegarki Longines od początku ich produkcji w szwajcarskim Saint-Imier, zdobywały uznanie liderów wielkich przedsięwzięć, wynalazców a nawet prezydentów. Z czasem ze świata chronometrażu dumnie wkroczyły także na czerwone dywany. Posiadaczem zegarka Longines byli między innymi: Albert Einstein, Frank Sinatra, Humphrey Bogart i J.F. Kennedy.  Dziś noszą je zarówno piloci, politycy i biznesmeni, ale też wielkie gwiazdy sportu i kina: Andre Agassi, Stefanie Graff, Kate Winslet i Simon Baker a także najpopularniejsze blogerki (współczesnych ambasadorów marki Longines znajdziecie w naszej galerii).

OhhCouture promuje zegarek Longines

Co pozwoliło Longines zdobyć ich uznanie? O serca sportowców nie musi walczyć, bo od lat mierzy największe rekordy w świecie elitarnych sportów. A gwiazdy? Docieniają doskonały mechanizm, który od wielu lat marka łączy z ultraeleganckim dizajnem. Stylową kopertą i szlachetną bransoletą Longines można zastąpić najlepszą biżuterię. Z dumną przeszłością współczesne zegarki marki łączy piękny emblemat uskrzydlonej klepsydry w logo. Posiadaczy zegarków Longines spaja zaś poczucie przynależności do specyficznej pierwszej ligi. Tej, która spotyka się na prestiżowych wyścigach konnych, turniejach tenisowych i elitarnych klubach towarzyskich na całym świecie.

Goście marki Longines podczas wyścigów konnych Prix de Diane

Les Longines, czyli długie łąki, na których stanęła fabryka

Fabryka Longines


Historię marki datuje się na 1832 rok, kiedy produkcja szwajcarskich zegarków opierała się w dużym stopniu na rzemiośle. W małych i większych miejscowościach działały tzw. comptoirs -  małe firmy skupujące części od mieszkańców okolicznych wsi i składające je w gotowe mechanizmy. Jednym z najprężniej działających okazuje się Comptoir Horloge Raiguel Jeune z miasteczka Saint-Imer, w którym łączą siły Henri Raiguel i Auguste Agassiz. Panowie rozwijają biznes dystrybucyjnie. Auguste podróżuje do Stanów Zjednoczonych rozprowadzając zegarki kieszonkowe. Po 20 latach szuka swojego zastępcy i biznes bierze w swoje ręce jego kuzyn - Ernest Francillon, wykształcony ekonomista marzący o przekształceniu firmy w manufakturę z prawdziwego zdarzenia. Co mu się wkrótce udaje. W 1886 roku panowie kupują ziemie niedaleko Saint-Imer nazywane "les longines", czyli "długimi łąkami". Firma zyskuje markę i fabrykę a także logo - aktualną do dziś, uskrzydloną klepsydrę. To pierwszy zegarmistrzowski zarejestrowany znak towarowy. Francillon w 1889 roku zgłasza go do Szwajcarskiego Instytutu Własności Intelektualnej.

Tylko najlepsze produkty się podrabia

Przełom XIX i XX wieku rozpoczyna pasmo sukcesów marki. Fabryka zatrudnia niemal tysiąc osób, powstaje pierwszy chronometr Longines a firma zdobywa w Paryżu najwięcej grand prix w historii zegarmistrzostwa. Właściciele znajdują też niezwykły patent na sławę marki - wyposażają Księcia Abruzji w sprzęt czasomierniczy podczas jego ekspedycji w Arktyce. To daje początek uczestnictwa Longines w legendarnych wyprawach - z mechanizmami marki badacze psimi zaprzęgami podbijają oba bieguny a świat dowiaduje się o niesamowitej dokładności i odporności na temperaturę szwajcarskich chronometrów.

Longines podbija świat lotnictwa

Longines wkrótce wkracza w świat lotnictwa. Pilot Charles Lindbergh narzeka na prezyzję czasomierzy, z którymi udaje mu się samotnie przelecieć przez Atlantyk i projektuje zegarek kątowo-godzinowy, który ma być idealnym rozwiązaniem dla lotnictwa. Projekt trafia do rąk jednego z dyrektorów Longines a następnie bardzo szybko do produkcji. W 1931 roku zostaje ogłoszony krokiem milowym lotnictwa i staje się bestsellerem wśród zegarków dla pilotów. Mechanizm Longines zostaje też zainstalowany na pokładzie Graf Zeppelina - sterowca, którym Hans von Schiller oblatuje świat w 12,5 dnia i na pokładzie samolotu, którym Howard Hughes przebija ten rekord.

Gdy przychodzą takie sukcesy, nie da się ustrzec przed próbą ich powielania. Longines staje się najczęściej podrabianą marką zegarmistrzowską i zyskuje wielką sławę w USA.

Wielkie zwycięstwa

Longines podbija świat wielkiego sportu. Mierzy czas na igrzyskach olimpijskich w Atenach, Oslo, podczas prestiżowych wyścigów konnych i rajdów samochodowych. Marka wprowadza te dyscypliny na etap mierzenia czasu startu i mety najpierw za pomocą stoperów i nici zrywanych przez zawodników, a potem w erę fotokomórek. I dokonuje przełomu. Od tej pory logo Longines obecne jest też na turniejach tenisowych, zawodach gimnastycznych i największych imprezach sportowych na całym świecie.

Longines i Prix de Diane

Przełomowe modele zegarków Longines

Audrey Hepburn i Longines - marka adaptuje hasło "Elegance is an attitude"

Przejrzeliśmy archiwa marki. Oto modele - kamienie milowe, które były przełomowe dla legendy Longines:

1916
Wiszący zegarek w formie skarabeusza, dotąd znany był tylko z archiwalnych opisów. To biżuteryjne odkrycie pokazuje, że estetyka na najwyższym poziomie była ważna dla twórców marki od samego początku jej istnienia.

Zegarek - skarabeusz Longines


W latach 1920-1950 Longines oferował wiele modeli małych zegarków na rękę dla kobiet cechujących się wykwintnymi jubilerskimi zdobieniami i wykładanych kamieniami szlachetnymi, często utrzymanych w stylistyce Art Deco. Reedycje niektórych z nich utworzyły kolekcję Les Elégantes z 2002 roku. Te modele stały się synonimem kobiecej elegancji.

Kobiecy zegarek art deco Longines

Ten zegarek na rękę z 1925 roku, Longines kaliber 5.16, stanowił ślubny i zaręczynowy prezent dla Andrée Savoye, córki Baptiste’a i siostry Maurice’a, dwóch kolejnych Dyrektorów Zarządzających Longines.

Do zbiorów Muzeum Longines przekazał go jej wnuk, Antoine Gabus. Platynową kopertę ozdabiają brylanty i szafiry, a bransoletę wykonano z białego złota.

Longines, kaliber 5.16

Second-Setting Watch, częściej nazywany po prostu Weems, od nazwiska pomysłodawcy rozwiązania, Philipa Van Horna Weemsa (1889-1979), oficera US Navy, to z pewnością jeden z najważniejszych elementów historycznej, lotniczej kolekcji Longines. Stworzony w 1927 roku i wprowadzony na rynek w 1928 roku zegarek był częścią podstawowego ekwipunku jednostek amerykańskiego lotnictwa i marynarki wojennej. Zamawiały go także siły zbrojne innych państw. Longines wyprodukował dwie wersje zegarka Weemsa: Second-Setting Watch (1927) oraz New Second-Setting Watch (1936). Oba umożliwiały synchronizację wskazań z radiowym sygnałem czasu z wykorzystaniem ruchomego elementu zegarka (wewnętrznej tarczy lub pierścienia lunety). Marka Longines była jedyną firmą zegarmistrzowską oferującą pierwszą wersję zegarka. Druga wersja - New Second-Setting Watch – była produkowana także przez inne marki, podążające przetartym przez Longines szlakiem. Ich zegarki były dostarczane głównie brytyjskim siłom zbrojnym i możliwe jest, że były przeznaczone wyłącznie do użytku wojskowego, podczas gdy Longines pozycjonował swój model, jako zegarek dla cywili, a w szczególności dla kobiet lotników: „...wobec rosnącego zapotrzebowania na taki zegarek w mniejszym rozmiarze, dopasowanym do szczupłych nadgarstków kobiet pilotów i entuzjastek żeglarstwa. Każda dziewczyna w Stanach Zjednoczonych będzie nosić ten model na ręku.”

Weems Longines

1940

Moda na subtelne i wyrafinowane zegarki pojawiła się w latach 40. XX wieku i rozkwitła w latach 50. Kształty modeli były coraz prostsze, bardziej eleganckie i dystyngowane. Zegarki na mężczyzn zachowały skromne rozmiary, a zegarki dla kobiet stały się nawet cieńsze.

Damski zegarek Longines - lata 40.


1968
Rzadko spotykany model do nurkowania dla kobiet o numerze referencyjnym 7971, wyposażony w kaliber 470.

Kobiecy zegarek Longines do nurkowania - lata 60.


1970
Ten model z białego złota ochrzczono Cleopatra. Inspiracją dla niego były wschodnie kształty i bransolety w „niewolniczym” stylu. Projekt został nagrodzony Złotą Różą w Baden-Baden w 1975 roku.

Longines Cleopatra


1976
Lata 70. XX wieku przyniosły nowe kształty i kolory, na nowo definiując funkcje zegarka. Na zdjęciu biżuteryjny model w profilowanej kopercie, cechujący się elegancją i bardzo kobiecym stylem. W tym czasie zegarki biżuteryjne bardzo często były wyposażone w mechanizmy kwarcowe, których wymiary doskonale odpowiadały tego typu czasomierzom.

Damski zegarek Longines - lata 70.


1980
Zestaw biżuteryjny kolczyków i zegarka z 18-karatowego złota, z tarczą i bransoletą wykładanymi brylantami.

Zestaw Longines dla kobiet - lata 80.


1997
Zaprezentowana w 1997 roku, legendarna kolekcja Longines DolceVita rozprzestrzenia modę na eleganckie i subtelne modele na całym świecie. To tej kolekcji po raz pierwszy towarzyszył współczesny slogan marki Longines: Elegance is an attitude. W 2015 roku kolekcja została całkowicie odświeżona, aby zachować jej wiodącą i niepodważalną pozycję lidera wśród linii segmentu Elegance w aktualnej ofercie marki.

Longines Dolce Vita - lata 90.


2014
Kolekcja Longines Elegant zdaje się być kluczem do współczesnego sukcesu marki Longines. Od 2014 roku jej zróżnicowane modele dla mężczyzn i kobiet są podwójnie wierne tożsamości marki Longines: imponują techniczną doskonałością i estetyką odzwierciedlającą klasyczny i subtelnie elegancki, unikalny styl Longines.

Longines Elegant

Kto dziś nosi Longines? Tu Was zaskoczymy, bo nie są to tylko wielkie gwiazdy sportu i kina, ale także it girls, które nazegarek marki często wolą wydać tyle samo, co na torebkę z prestiżowego domu mody. Bo to piękna rzecz na całe życie i początek stylowej kolekcji. Fashionistki budują ją często, rozpoczynając od uniwersalnego modelu La Grande Classique wartego około 5000 złotych lub droższego, nawiązującego do męskiego stylu modelu Heritage.

Współczesnych ambasadorów marki poznacie w naszej galerii >>