"Ma za zadanie wydobyć z odbiorcy to, co wyparte, podświadome, podkreślić to, co buduje nasze spojrzenie na świat. O tym właśnie opowiadają nowe projekty Hawrot, do których printy w formie kleksów, jak z testu Rorschacha, stworzyła Angelika Markul. Pokazuje ona, że moda to nie prosty zestaw trendów, ale obszar badania tożsamości, a nawet metafizyki" czytamy w informacji prasowej. Na jej początku pojawia się zresztą też komentarz dziennikarki Karoliny Sulej, która tłumaczy związki tej kolekcji i testu Rorschacha: „Pacjent patrzy na kleks atramentu. Opisuje, co widzi, a terapeuta ocenia jego odpowiedzi. Ten słynny dziś test osobowości Rorschacha, udowadnia, że na zewnątrz zobaczymy taki świat, jaki mamy w środku. Joanna Hawrot i Angelika Markul postanowiły sprawdzić, co dziś powie nam o nas samych test Rorschacha umieszczony w obszarze sztuki i mody” - mówi. 

W kolekcji, która udowadnia, że ubrania mogą być narzędziem poznania naszej tożsamości i przedmiotem interpretacji, znalazły się elementy garderoby, które dzięki swoim formom i printom działają jak wspomniany wcześniej test Rorschacha. To między innymi kimonowe formy, które Hawrot wpisane ma już w swoje DNA (tym razem jednak w mocno rozbudowanej wersji), ale też zupełnie nowe modele: bufiaste sukienki, asymetryczne spódnice, powłóczyste spodnie. Ich tkaniny, które przypominają płótna, pokryte zostały niebieskimi i czerwonymi kleksami, kojarzącymi się nierozerwalnie z naturą i żywiołami. Nie tylko silnie działają na zmysły, ale też wydają się niepokoić. W końcu, jak podkreślają twórczynie kolekcji Hawrot x Angelika Markul, plama to coś wstydliwego - a mimo to, to co wyparte powraca i zachęca do wnikliwej analizy naszej wyobraźni, lęków i pragnień. 

Czujne oko dostrzeże tutaj inspirację filmem "Piknik nad wiszącą skałą", którą widać zarówno w projektach, jak i kampanii, którą sfotografowała Kasia Bielska.

We wspomnianej produkcji którym pensjonarki odkrywają swoją kobiecość i seksualność, a tajemnice, senne zwidy i pytania, na które trudno znaleźć odpowiedzi, prowadzą współczesną fotograficzną narrację, tworząc świat bohaterek kolekcji. Kampania "NOWIU" powstała w bieszczadzkim Rezerwacie Prządki - w mrocznej scenerii gór oraz przy pełni księżyca, które stały się tłem dla współczesnej kobiecej historii o bliskich relacjach, siostrzeństwie, miłości i odkrywaniu seksualności. I to nieprzypadkowo: okazuje się, że te góry były dawniej miejscem sprawowania kultu religijnego słowiańskiej osady. 

Hawrot x Angelika Markul / fot. Kasia Bielska

"To była przede wszystkim świetna kobieca wyprawa w tajemnicze góry, które magnetyzowały nas podczas nocnej pracy przy pełni księżyca. W tym złożonym produkcyjnie projekcie obserwujemy nieco surrealistyczne życie naszych bohaterek zbłąkanych w górskich sceneriach. Kolekcja jest owocem długiego procesu budowania przyjaźni i relacji z Angeliką Markul. Mojej fascynacji jej twórczością, która jest żywiołowa, poruszająca, wnikająca głęboko w emocje, badająca naturę i jej relacje z człowiekiem. Kolekcja skłania do refleksji oraz poszerza wyobraźnię, jest zaproszeniem do swobodnej analizy, wniknięcia w głąb naszych wyobrażeń" - opowiada o kolekcji Joanna Hawrot.

To jednak nie wszystko. Jak dowiadujemy się z informacji prasowej, ten artystyczno-modowy koncept będzie miał swoją kolejną odsłonę już 10 września podczas autorskiej wystawy oraz performansu, do którego Joanna Hawrot i Angelika Markul zaprosiły tancerkę i choreografkę Martę Ziółek.

"Każda ze współtwórczyń projektu wyszła poza własne artystyczne ramy, żeby połączyć się we wspólnym badaniu ludzkiej natury" czytamy.

Kampanię wspólnej kolekcji Joanny Hawrot, projektantki oraz twórczyni artystycznych performance’ów z pogranicza mody i sztuki, realizujących filozofię FROM FASHION TO ART, a także Angeliki Markul - artystki, która w swojej sztuce często łączy obrazy wideo z instalacjami oraz na co dzień mieszka i pracuje w Paryżu (Markul działa m.in. z paryską Galerie Frédéric Giroux i Kewenig Galerie w Kolonii oraz uczestniczyła w wielu międzynarodowych wystawach zbiorowych i indywidualnych) możecie obejrzeć w naszej galerii.

fotografka: Kasia Bielska (SHOOTME)

stylistka: Marcela Stańczyk

mua: Dominik Szatkowski

modelki: Angela Bilińska (GAGAMODELS), Gabriela Szczepańska, Weronika Pająk,

Jula Krupińska (More)

produkcja: HAWROT

koncept: Joanna Hawrot, Kasia Bielska

koordynatorka projektu: Olga Zejer

wideo: Krzysiek Hawrot