Jakiś czas temu pisałyśmy o tym, że Gucci zostało oskarżone o rasizm. Chodziło o czarny golf z kominiarką przysłaniającą usta i nos, który do złudzenia przypomina "blackface", bardzo rasistowski sposób przedstawiania Afroamerykanów związany z prześladowaniami czarnoskórych (więcej o tej sprawie przeczytacie tutaj >>>>).
Włoski dom mody nie ma dobrej passy. Alessandro Michele znów znalazł się w ogniu krytyki. Tym razem poszło o turban z jego kolekcji dla Gucci na jesień i zimę 2018/2019, który można kupić za pośrednictwem platformy Nordstrom za 790 $, czyli około 3000 zł.
Influencer Harjinder Singh Kukreja znany w mediach społecznościowych jako @SinghLions napisał na swoim twitterze, że "turban wyznawców sikhizmu nie jest nowym modnym dodatkiem". Bloger skrytykował sposób noszenia turbanów przez jak zaznaczył - białych modeli na wybiegu i zaznaczył, że używanie "udawanych" turbanów jest gorsze niż noszenie podróbek Gucci.
Dear @gucci, the Sikh Turban is not a hot new accessory for white models but an article of faith for practising Sikhs. Your models have used Turbans as ‘hats’ whereas practising Sikhs tie them neatly fold-by-fold. Using fake Sikhs/Turbans is worse than selling fake Gucci products pic.twitter.com/sOaKgNmgwR
— Harjinder Singh Kukreja (@SinghLions) 16 maja 2019
Nowojorska organizacja Sikh Coalition także skomentowała sprawę. W wypowiedzi zaznaczono, że turban często jest dla wyznawców sikhizmu świętym przedmiotem, a traktowanie go jak modowego gadżetu, pozbawia go głębokiego znaczenia religijnego. Cała wypowiedź poniżej:
The turban is not just an accessory to monetize; it's a religious article of faith that millions of Sikhs view as sacred. Many find this cultural appropriation inappropriate, since those wearing the turban just for fashion will not appreciate its deep religious significance. pic.twitter.com/fldmxa3Wvr
— Sikh Coalition (@sikh_coalition) 14 maja 2019