Skrót AFF od października tego roku będziemy czytać jako Art & Fashion Forum. To nowa formuła znanego już i cenionego wydarzenia Art & Fashion Festival, które z inicjatywy Grażyny Kulczyk zmieniało Poznań w centralę modowej teorii i praktyki. 8 edycja przypieczętuje status imprezy jako tej najbardziej merytorycznej i twórczej w świecie polskiego rynku fashion. I jednej z najlepszych pod względem miejsca i programu w całej Europie.

Nie da się ukryć, że organizatorzy mają coraz większy apetyt na zagraniczne doświadczenia i łączenie ich z lokalnym środowiskiem. Stąd w Poznaniu pojawią się specjaliści z dziedziny mody, dizajnu i e-commerce, którzy nie będą tylko gośćmi, ale i prowadzącymi coroczne warsztaty. Stary Browar stanie się też terenem wielkiej, międzynarodowej bitwy start-upów - Global Fashion Battle. Dialog między światowej klasy ekspertami a polskimi artystami i projektantami będzie w tym roku prawdziwym kosmopolitycznym forum. Przyświecać ma mu hasło: Chic Geek

"Co roku AFF ma motyw przewodni, który odwołuje się do najbardziej aktualnych zagadnień i trendów zajmujących środowisko ludzi mody. W edycji 2013 była to moda jako przemysł – jedną z gwiazd goszczących na festiwalu był wtedy Jesus Echevarria, szef ds. komunikacji firmy Inditex. W tym roku natomiast, kiedy nowe technologie (zwłaszcza druk 3D) oraz setki start-upów zmieniają oblicze rynku mody na świecie, a najwięksi znawcy tematu przepowiadają, że projektanci – by się liczyć – muszą nauczyć się nowych technologii, 8. edycja AFF dedykowana będzie właśnie wszystkiemu, co leży na styku tych dwóch światów" - czytamy w informacji prasowej.

1. Goście, goście, goście

Za tegoroczną koncepcję AFF odpowiada Bradford Shellhammer, który będzie także pełnił funkcję kreatora bitwy start-up'ów. Uchodzi za mistrza w promowaniu internetowych przedsięwzięć, także tych e-commerce'owch. Bradford to założyciel superpopularnego na świecie sklepu internetowego z designem wycenionego na miliard dolarów, który zdobył pierwszy milion użytkowników szybciej niż Facebook czy Twitter. I choć opuścił Fab w 2013 roku, pozostaje jednym ze „100 najbardziej kreatywnych ludzi biznesu” w ocenie magazynu Fast Company (przez magazyn Forbes nazywany jest zaś „Królem Dziwactw”). Obecnie Shellhammer jest dyrektorem projektowym w backcountry.com i dyrektorem artystycznym projektu SuperPier w Nowym Jorku, który zrewolucjonizuje sposób, w jaki kupujemy modę.  Dotychczas AFF uświetniali swoją obecnością najwięksi eksperci z obszaru mody i sztuki. W poprzednich edycjach byli to m.in. Scott Schuman (The Satorialist), Andrew Bolton (kurator Costume Institute w Metropolitan Museum of Art 
w Nowym Jorku), Barbara Hulanicki (założycielka kultowej marki BIBA w Londynie) czy Jesus Echevarria (dyrektor ds. komunikacji w Inditexie) oraz specjaliści z Polski – Anna Orska czy Krzysztof Stróżyna.

2. Global Fashion Battle ze światowym finałem w Poznaniu (18 października) 

To gigantyczne międzynarodowe wydarzenie realizowane jest pod patronatem „Startup Weekend” - organizacji która promuje „pomysły jutra” oraz tysiące utalentowanych ludzi na całym świecie. Idea „Startup Weekendu” powstała w 2007 roku w USA i od tej pory zawojowała ponad 120 krajów. W projekt zaangażowanych jest ponad 300 000 ludzi – developerów, designerów, specjalistów od marketingu, przedsiębiorców i entuzjastów startupów. Tegoroczna modowa edycja obejmuje ok. 25 miast na całym świecie, w tym 5 miast partnerskich – Nowy Jork, Londyn, Mediolan, Paryż i Poznań. Fakt włączenia Poznania do prestiżowej piątki liderów projektu to duże wyróżnienie. W każdym z miast na 54 godziny w dwuosobowych teamach spotykają się programiści i designerzy mody, żeby stworzyć rozwiązania technologiczne mające zrewolucjonizować branżę fashion. W pomysłach wspierają ich lokalni mentorzy 
w dziedzinie mody i technologii. Zwycięzca Global Fashion Battle zostanie wyłoniony spośród lokalnych laureatów. Eliminacje odbędą się w kolejne weekendy września podczas największych i najbardziej uznanych Tygodni Mody. Międzynarodowy finał imprezy będzie częścią AFF. Ostateczny skład jury zostanie ogłoszony we wrześniu. Szczegóły dotyczące zapisów można znaleźć na www.startupweekend.org.

3. New School (10-17 października)

Jednym z głównych filarów AFF jest edukacja. W tym roku warsztaty skierowane do utalentowanych ludzi zafascynowanych modą i designem poprowadzą: Amanda Ringstad – dyrektor artystyczna, fotografka współpracująca z kultowymi markami takimi jak Starbucks czy Amazon, Anna Orska – najbardziej znana projektantka biżuterii w Polsce, Ina Lekiewicz – szefowa działu Moda Elle Polska, oraz Tomek Sadurski – ilustrator mody i grafik obecnie tworzący w Berlinie. Warsztaty będą prowadzone w 8 kategoriach. W tym roku będą to:

- fashion design (projektowanie mody) 
- design&fashion writing (pisanie o modzie) 
- illustration (ilustrowanie)
- jewellery design (projektowanie biżuterii) 
- motion photography (fotografia motion) 
- styling&art direction (stylizacja i opieka artystyczna) 
- 3D animation (animacja 3D) 
- brand building

W warsztatach z budowania brandingu, które poprowadzi Bradford Shellhammer wezmą udział wszyscy absolwenci New School.

Najlepsi uczestnicy warsztatów otrzymają niezwykłą szansę: ufundowany letni kurs na prestiżowym Central St. Martin’s College of Art & Design w Londynie oraz staż u partnera danej kategorii warsztatów. Najbardziej kusząca dla absolwentów New School jest jednak perspektywa dalszego działania. Wielu z nich po zakończonej z sukcesem przygodzie na AFF decyduje się na realizację artystycznych przedsięwzięć pod własną marką. Wśród absolwentów są m.in. Marcin Szłapka, który odbył praktykę w studiu Iris van Herpen czy Liliana Pryma, finalistka Project Runway. Wyróżnione prace absolwentów New School zostaną również udostępnione publiczności w Poznaniu i w wybranych miastach na świecie, na specjalnej wystawie.

Rekrutacja na warsztaty New School potrwa do końca sierpnia br. Składać się będzie z 2 etapów. W pierwszym etapie rekrutacji do New School zadaniem studentów będzie interpretacja hasła „Marry Old & New” w wybranej przez siebie dyscyplinie. Do drugiego etapu jury zakwalifikuje najbardziej obiecujących studentów, którzy odbędą rozmowę rekrutacyjną w języku angielskim. Finalnie do New School zostanie zaproszonych 70 studentów (10 w ramach kategorii).

Informacje o warsztatach AFF będą dostępne na oficjalnej stronie wydarzenia www.starybrowar5050.com/aff oraz na Facebooku.

4. New Market (18-19 października)

New Market to dwudniowe targi młodych designerów i artystów oraz najciekawsze wschodzące start-upy z branży fashion z Europy Środkowo-Wschodniej. Partnerem imprezy będzie swrm.pl, platforma skupiająca młodych projektantów i wybrane marki modowe z Polski. Wstęp na wydarzenie będzie bezpłatny.

Przyznacie, że program Art & Fashion Forum wygląda imponująco i byłby świetną merytoryczną podstawą do obudowania wydarzenia w pokazy mody i stworzenia na tej podstawie polskiego tygodnia mody na światowym poziomie. Jednak póki co Grażyna Kulczyk nie zdradza takich planów, deklarując, że to, co interesuje ją najbardziej to tworzenie platformy inspiracji i edukacji, gdzie debiutanci będą mogli spotkać się z najbardziej wpływowymi ludźmi ze świata mody. 

„Wierzę, że świat zmieniają ludzie z pasją – innowatorzy, którzy kreują trendy i ciężko pracują, by tworzyć rozwiązania, jakich jeszcze nie było. Ale też tacy, którzy potrafią wyczuć ZMIANĘ. Czeka nas prawdziwy przełom. Niegdyś kobiety gromadziły się przy maszynach do szycia, wkrótce będą spotykać się przy drukarkach 3D. Jesteśmy dziś świadkami wyjątkowych zjawisk, zarówno społecznych, jak i biznesowych - technologia rewolucjonizuje wszystkie przestrzenie życia. AFF tworzyłam po to, by w Polsce można było o takich zjawiskach dyskutować, na najwyższym światowym poziomie. Ale także po to, by inspirować i ułatwiać start talentom. Umożliwianie takim osobom szansy rozwoju własnych pasji oraz ambicji poprzez edukowanie, warsztaty, kontakty z najlepszymi ekspertami, staże na najlepszych uczelniach artystycznych, to moja wielka radość i satysfakcja. Cieszę się, że takie wydarzenia jak AFF mogą być inspirującą iskrą do realizacji wielu pionierskich projektów oraz przekuwać marzenia w realne przedsięwzięcia biznesowe. Moda to kolejny obszar sztuki,
w którym w Polsce rodzi się wiele niezwykłych osobowości – chcę, by mogli mieć start jak w Nowym Jorku, Londynie czy Tokio” – mówi Grażyna Kulczyk.

Więcej informacji o AFF znajdziecie na oficjalnym fan page'u wydarzenia oraz we wrześniowym numerze ELLE (w sprzedaży od 6 sierpnia!).