Od 17 grudnia tego roku w Muzeum Narodowym w Krakowie (Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego) obejrzymy długo wyczekiwane ekspozycje stałe - „Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku” oraz „Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku”. Po raz pierwszy MNK pokazuje najważniejsze osiągnięcia polskiego designu, doceniając jego znaczenie oraz odrębność wobec sztuk pięknych, jak i rzemiosła artystycznego. 

Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku

Na wystawie "Przedmioty" zobaczymy rzeczy codziennego użytku, te mniej i bardziej znane od czasów Młodej Polski, przez modernizm i awangardę w II RP, czasy PRL, aż po współczesność. Wśród prezentowanych przedmiotów znalazły się między innymi: krzesło z kompletu mebli do sypialni Żeleńskich projektu Stanisława Wyspiańskiego, meblościanka Bogusławy i Czesława Kowalskich, krzesełko "Sarenka" z ŁADU, fajans z Włocławka, stołek "Plopp" Oskara Zięty, szkło Agnieszki Bar. Wystawa jest zapowiedzią działalności nowego oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie w dawnym hotelu Cracovia.

Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku

Galerię "Przekroje" poświęcono historii i współczesności polskiej architektury. Przekrojowość prezentacji, do której nawiązuje tytuł wystawy, odnosi się zarówno do przemian historycznych czy formalnych, jak i do różnorodności funkcjonalnej pokazywanych obiektów, pozwalającej dostrzec znaczenie architektury w projektowaniu różnych obszarów codzienności. Na wystawie prezentowane są makiety, fotografie oraz materiały multimedialne ukazujące wybrane czołowe realizacje architektoniczne. Pochodzą one przede wszystkim z kolekcji Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki oraz Muzeum Narodowego w Krakowie. Wzbogacone zostały o wypożyczenia z innych instytucji (Muzeum Architektury we Wrocławiu, Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie) i współcześnie działających pracowni architektonicznych (m.in. BBGK Architekci, KWK Promes, Biuro Projektów Lewicki Łatak). Polecamy uwadze.