Prace znanych awangardystów Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego już niedługo (bo 24 października) znajdą się na wystawie w paryskim Centrum Pompidou, jednym z najważniejszych muzeów sztuki współczesnej na świecie. Wystawa „Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński” to kolejny po ekspozycjach w Madrycie i Malmö realizowany we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza projekt Łódzkiego Muzeum Sztuki. Upowszechnia wiedzę o tej wyjątkowej parze artystów. 

Sztuka Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego obejmuje wiele dziedzin: malarstwo, rzeźbę, formy architektoniczne, grafikę. Do jej interpretacji w paryskiej wystawie użyto pojęcia „realnej utopii” i koncepcji „prototypu”. Zgodnie z nimi sztuka to laboratorium, w którym artyści testują idee czyli „prototypy”. Te z kolei inspirują późniejsze, konkretne rozwiązania zmieniające rzeczywistość społeczną. Utopijność miałaby więc przyczyniać się do zmian na lepsze. Realizm z kolei wiązałby się ze stopniowym wprowadzaniem ulepszeń.  

Wystawa, której kuratorami są Jarosław Suchan (Muzeum Sztuki w Łodzi) i Karolina Ziębińska-Lewandowska (Centre Pompidou), potrwa do 14 stycznia. Z jej okazji w sprzedaży pojawi się także ciekawa publikacja, na którą złożą się teksty krytyków sztuki  takich jak na przykład  Steven Mansbach (University of Maryland, Waszyngton), Mark Wieczorek (University of Washington, Seattle), Jean-Francois Chevrier (École nationale supérieure des Beaux-Arts, Paryż), Paulina Kurc-Maj (Muzeum Sztuki w Łodzi),  Meghan Forbes (MoMA New York).