Choć branża samochodowa wydaje się domeną męską, wśród ekspertów-prelegentów znalazły się silne i przedsiębiorcze kobiety, m.in. praktyk branży wysokich technologii, specjalizuja się w innowacyjności i strategii Paula Wąsowska, architekt i wizjoner designu Beata Blanckenstein, redaktorka magazynu „Miasta” Martyna Obarska, ekspert w zakresie strategii designu Magdalena Lubińska oraz Prezes Izby Wzornictwa Przemysłowego Bożena Gargas.

Gościem specjalnym spotkania był architekt i projektant samochodów Audi, Kamil Łabanowicz. W swoim wystąpieniu zatytułowanym “Koncepty przyszłości: od posiadania do dostępu” przybliżył zgromadzonemu audytorium cztery koncepty samochodów Audi, zaprezentowane przez koncern w ciągu ostatnich 2 lat. Projekty te stanowią wynik kompleksowych działań w zakresie odświeżenia gamy produktów Audi oraz koncentracji na zdefiniowaniu i odpowiedzi na potrzeby klientów marki w przyszłości.

Obcując z dotąd uporządkowanym portfolio, entuzjaści Audi stawali przed koniecznością pewnych kompromisów w zakresie użytkowania aut. Samochody dedykowane warunkom miejskim pokonywały również duże dystanse. Dlatego też w przyszłości oferta koncernu zostanie rozszerzona o auta, które będą odpowiadały na potrzeby klientów „w danym miejscu i w danym czasie”. Zaprezentowane podczas Audi Design Lab cztery nowe koncepty wskazują na różne scenariusze przyszłości wybrane przez projektantów Audi.

„Projektowanie formy takie jakie znamy dzisiaj – w wyniku którego powstają samochody atrakcyjne, wzbudzające emocje, mające świetne proporcje – zostanie rozszerzone o projektowanie emocji, doświadczeń i wrażeń.” – wyjaśniał Łabanowicz. Inicjatywa „aesthetic intelligence” stanowiąca syntezę technologii, designu oraz zrozumienia potrzeb klientów powstała w departamencie designu w centrali koncernu w Inglostadt i można ją zawrzeć w sformułowaniu: „projektowanie od środka na zewnątrz”. Punktem wyjścia do nowego podejścia projektowego była odpowiedź na pytanie czym będzie jazda autonomiczna dla użytkowników samochodów Audi w przyszłości.

Architekt i projektant wnętrz Marek Lorens mówił o pojęciach związanych ze zmieniającymi się sposobami i stylem życia (nomadyzm, budynki pasywne), a Maciej Walczak z pracowni ProDesign opowiadał o wyzwaniach jakie stoją przed architekturą krajobrazu.

Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Bożena Gargas poświęciła swoje wystąpienie znaczeniu wzornictwa w gospodarce. Pokazała w jakiej sytuacji jest i przed jakimi wyzwaniami staje wzornictwo przemysłowe w Polsce. Firmy produkcyjne oczekują jasnej deklaracji od projektantów – co zrobią, w jakim czasie, czy będzie sukces. W firmach są stratedzy, ale od przeliczania pieniędzy w swoich obszarach. Powstaje problem. Dlaczego? „Dzisiaj w Polsce firmy i zarządy nie rozumieją czy design jest wartością gospodarczą czy sztuką. Zdecydowana większość traktuje design jak sztukę.” – mówiła Gargas. Jeżeli innowacja jest siłą tworzenia nowych rozwiązań, to z pewnością wzornictwo jest innowacją. Dobre i „miękkie” słowo „design” nie przekłada się jednak na zrozumienie firm produkcyjnych, w których dominuje twarde nastawienie, a zasoby i technologia są jego najważniejszymi elementami. Design jest traktowany jako coś ładnego, fajnego. Dzisiaj na rynku polskim jesteśmy w stanie zapłacić więcej za dobrze zaprojektowany produkt. Jak zatem mówić do producentów? Pokazywać przykłady, co osiągnęliśmy - jakie efekty i zyski. Złe wzornictwo jest bowiem bardzo kosztowne.

Beata Blanckenstein, inżynier dyplomowany, architekt i wizjoner designu, rozpoczynając swoje wystąpienie zacytowała prof. Bolesława Kardaszewskiego, którego budynek Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi stał się w latach siedemdziesiątych przełomem w architekturze.

„Prawdziwy architekt nie ma być budowlanym rzemieślnikiem, nie kreuje tylko budynków i struktur architektonicznych, ale swoim działaniem wpływa na stosunki polityczno-społeczne w szerokim zakresie, jest architektem ukształtowania życia szerokich mas społeczeństwa, ergo musi być doskonałym psychologiem”. I wizjonerem – dodała Blanckenstein, dla której ten cytat jest wyrazem głębokiej prawdy architektonicznej.

W dyskusji poświęconej m.in. kwestiom etyki w designie, moderowanej przez dziennikarza RMF Classic Design Dariusza Stańczuka, wzięły udział: była redaktor naczelna serwisów lifestylowych Onet.pl Grażyna Olbrych, redaktor naczelna magazynu “Czas na wnętrze” Anna Grużewska oraz pełnomocnik dyrektora ds. rozwoju Zamku Królewskiego Monika Bończa-Tomaszewska.

 

Pomysłodawcą Audi Design Lab jest Beata Pawelczyk-Błasiak, dyrektor kreatywny w agencji BKEV, która była producentem wykonawczym spotkania.