Stacja ma być najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Już teraz na dobę przez stację przejeżdża średnio około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. 

Jak będzie wyglądała nowa Warszawa Zachodnia? To projekt pracowni DWAA Architekci. Wszystkie perony zostaną zadaszone i czytelnie oznakowane. Przewidziano ruchome schody i windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Na wizualizacjach widzimy białe zadaszenia, sporo stali i szkła. Co ważne, podczas przebudowy Warszawy Zachodniej utrzymany będzie ruch pociągów i obsługa pasażerów. Zasadnicze prace torowe rozpoczną się od ul. Tunelowej i będą realizowane w kierunku Al. Jerozolimskich.  

Przebudowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski – mówi o inwestycji Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.