Nie boimy się odważnych rozwiązań, jesteśmy kreatywni i otwarci na innowacje, mamy imponujące zaplecze rzemieślnicze, a nasze produkty odznaczają się ciekawym wzornictwem. Przed jakim wyzwaniem stoi więc polska branża projektowa? Według raportu Łódź Design Festival „Zaprojektowane w Polsce” rodzimy design ma potencjał i wciąż się rozwija, ale nadal dużym wyzwaniem dla firm jest zaistnienie na arenie międzynarodowej. W odpowiedzi na przeprowadzone badanie, stworzono forum BiznesUp! design made in Poland. Podczas wydarzenia, które odbędzie się 24 i 25 maja przedstawiciele branży projektowej będą rozmawiać o designie z perspektywy zagranicznego biznesu.

W raporcie „Zaprojektowane w Polsce”, zrealizowanym na zlecenie Łódź Design Festival, polscy przedstawiciele branży projektowej odpowiadali na pytania dotyczące kondycji rodzimego wzornictwa i jego pozycji na wybranych rynkach europejskich. Jednym z wniosków, jakie uzyskano, była opinia, że polskie wzornictwo ma ogromny potencjał i wciąż się rozwija. Posiadamy projektantów, którzy są profesjonalistami i tworzymy dobry jakościowo i innowacyjny design. Mimo, że nasze marki z powodzeniem działają na wielu rynkach, zdaniem niektórych respondentów wciąż dużym wyzwaniem jest zaistnienie na arenie międzynarodowej.

- Raport pokazuje podzielne opinie na temat branży projektowej w Polsce oraz zagranicą. Uczestnicy badania są jednak w dużej mierze zgodni co do tego, że nasz rodzimy design jest na bardzo dobrym poziomie, ale nadal potrzeba wiele pracy, aby promować wzornictwo i zwiększać wiedzę Polaków z zakresu tej dziedziny. Z drugiej strony, Raport utwierdził nas w przekonaniu, że branża projektowa potrzebuje wydarzeń, które dostarczą praktycznej wiedzy na temat wchodzenia i funkcjonowania na rynkach zagranicznych. Stąd narodził się pomysł na nową odsłonę projektu BiznesUp! design made in Poland. Dzięki Forum, projektanci będą mieli odwagę, a przede wszystkim dostateczną wiedzę, żeby próbować swoich sił na rynkach: niemieckim, brytyjskim czy szwedzkim, czyli tam gdzie tradycja wzornicza jest mocno zakorzeniona – mówi Aleksandra Kietla, rzecznik prasowa Łódź Design Festival.

Czołowa reprezentacja polskiego designu
Podczas dwudniowej sesji złożonej z warsztatów, paneli dyskusyjnych i wykładów, zaprezentuje się 40 najlepszych polskich marek z branży projektowej: DYWILAN D-sign, Gra-fika, KEENO, LUMIO, Spinners, Aqua Posters by Studio Warto, Tartaruga, Projekt68, Un’common, Many Mornings, 366 Concept, BOOGIE, HELLO PETS, dziane, FAMEG, Wood&Paper, Goldie&Oldie , Two or three things, VOLA. art of deco, JEDWAB AUTORSKI, DOKI, AQForm, august design studio, HOP DESIGN, Ćmielów Design Studio, ZACZYN, EHØ Muteboards, IMOdesign, METR64, LAGA, Mleko Living, NOTI, tre product, Trufle Mozaiki, Majolika Nieborów, VZÓR, Lumeline, Well®Done Dobre Rzeczy, JULIA, TABANDA. 
Każda z marek będzie miała możliwość zaprezentowania się szerokiemu gronu publiczności, złożonemu z przedstawicieli branży, producentów i dystrybutorów, zarówno z polski, jak i zagranicy.
- Dla nas, jako marki, która stale się rozwija, forum BiznesUp! design made in Poland jest okazją do tego, by zaprezentować się światu, nie tylko od strony produktowej, czyli tego czym się zajmujemy na co dzień, ale także biznesowej – mówi Wiktoria Podolec, Tartaruga.

Wystawa specjalna PolishUp
Piątek, 25 maja rozpocznie się oprowadzeniem po wystawie specjalnej PolishUp, której kuratorami zostali Agnieszka Jacobson-Cielecka oraz Paweł Grobelny. Wystawa PolishUp stanowi próbę zebrania najcenniejszych reprezentacji polskiego designu, których potencjał warto i trzeba pokazać światu. Wystawa będzie dostępna dla wszystkich gości od początku trwania Łódź Design Festival. 

- Wystawa komunikuje na dwóch poziomach. Na podstawowym, wizualnym prezentuje po prostu atrakcyjne przedmioty, których warto poszukać w sklepach. Drugi, głębszy poziom to informacja. Często nie mamy pojęcia, że rzeczy, które lubimy zaprojektowali lokalni projektanci, wyprodukowała firma z sąsiedniej dzielnicy, w fabryce na przedmieściach naszego miasta. Wreszcie na trzecim poziomie, wystawa ujawnia nici możliwych połączeń: między rzemieślnikiem a przemysłem, między projektantem a producentem, między produktem a tym jak może być komunikowany – mówi Agnieszka Jacobson-Cielecka, kuratorka wystawy PolishUp.

Piet Hein Eek na BiznesUp! design made in Poland
Gościem specjalnym tegorocznej edycji forum BiznesUp! design made in Poland będzie Piet Hein Eek, światowej sławy projektant i kreator trendów, absolwent prestiżowej Design Academy Eindhoven. Uznany za mistrza upcyklingu, czyli twórczego wykorzystania odpadów z jednoczesnym podwyższeniem jakości wykorzystanego materiału. Piet Hein Eeek podczas wykładu otwartego będzie mówił między innym o świadomym projektowaniu i designie w służbie ekologii, pokonywaniu schematów i podążaniu za niedoskonałością w tworzeniu produktów.  

Piet Hein Eek to ceniony na świecie, holenderski projektant, który na stałe tworzy z największymi markami zajmującymi się wykończeniem wnętrz. Owocem współpracy projektanta z marką IKEA  są między innymi kolekcje JASSA oraz INDUSTRIELL, obejmująca szeroki wybór mebli i oświetlenia oraz akcesoriów. Piet Hein Eek tworząc projekty dla największych marek kieruje się przede wszystkim ekologicznymi rozwiązaniami, wykorzystując dostępne materiały. 

BiznesUp! dla polskiego designu
Wydarzenie BiznesUp! design made in Poland stanowi część międzynarodowego projektu, dedykowanego designerom, producentom oraz dystrybutorom produktów i usług, którego celem jest promocja polskiego wzornictwa w kraju i za granicą, a także pomoc polskim markom, w zaistnieniu na rynkach zagranicznych. W ramach projektu realizowana jest również międzynarodowa kampania promocyjna polskiego designu za pośrednictwem mediów oraz kampanii outdoorowej. 
 

Projekt jest współfinansowany przez UE.