Renesans postrzega się jako niezwykle przełomowy okres zarówno w sztuce, jak i w architekturze. Dzisiaj przypominamy więc Wam sylwetkę Andrei Palladia - czołowego przedstawiciela epoki późnego odrodzenia. To włoski architekt, którego dzieła możemy podziwiać aż po dzień dzisiejszy. Do jego projektów zalicza się jedne z najbardziej charakterystycznych budowli włoskiego renesansu, między innymi Villa Rotonda. Obiekt, powstały w XVI wieku znajduje się w Vicenzie w północno-wschodnich Włoszech. Budynek został wzniesiony zgodnie z zasadami układu centralnego - szczególnie popularnie stosowanego w tym okresie. Na wejściu możemy zauważyć cztery kolumny w porządku jońskim, co stanowi widocznie nawiązanie do kultury antycznej. Architekt zaprojektował również Villa Foscari niedaleko Wenecji, a monumentalna bazylika San Giorgio Maggiore jest jednym z najwybitniejszych dzieł Palladia. Był on zwolennikiem przede wszystkim funkcjonalności i klasycznego monumentalizmu. Kierował się trzema zasadami architektury sformułowanymi przez Witruwiusza - według nich budynek miał być praktyczny, piękny i trwały.

Rola Palladia w rozwoju architektury
 

Dlaczego Palladio jest tak ważną postacią w historii architektury? Jest on opisywany jako jeden z najbardziej wpływowych i kopiowanych architektów zachodniej cywilizacji. Mówi się, że w dalszym ciągu wywiera wpływ na sztukę budowli na całym świecie. W końcu to właśnie od jego nazwiska narodziło się wiele znanych określeń architektonicznych (np. okno palladiańskie). Jego kontynuatorzy stworzyli między innymi palladianizm - styl w architekturze inspirowany właśnie twórczością wybitnego Andrei. Nurt ten był obecny nawet w pracach polskich architektów, gdzie odgrywał ważną rolę w rozwoju klasycyzmu. Palladianizm charakteryzował się umiarkowaną dekoracją, oszczędną bryłą i przede wszystkim stosowaniem się do zasad wielkiego porządku. Nazwisko architekta jest znane niemalże na całym świecie i stanowi inspirację dla budowniczych z każdej kolejnej epoki. Palladio zostawił po sobie nie tylko wiele zachwycających budowli, ale jest także autorem traktatów o architekturze. Jego dziełem są między innymi Cztery Księgi o Architekturze.