Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał właśnie do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego wiatę znajdującą się nad wejściem na perony stacji Warszawa-Śródmieście Warszawkiej Kolei Dojazdowej. Dach budowli o organicznym, opływowym kształcie (niektórym kojarzy się on ze skrzydłami motyla) to charakterystyczny punkt na architektonicznej mapie stolicy. Wiatę wzniesiono w 1963 roku według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka.

Dynamiczne formy zadaszenia dodatkowo podkreślone zostały przez urozmaicone asymetryczne linie podpór. Dzięki miękkim krzywiznom betonowej łupiny obiekt zyskał indywidualną ekspresyjną formę o wysokich walorach architektonicznych. Wiata jako dzieło powojennego modernizmu stanowi reprezentatywny przykład estetyki lat 60. XX w., dokumentując zarazem dorobek twórczy Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, głównych projektantów architektury kolejowej Warszawy lat powojennych. Sam charakter konstrukcji, podobnie jak innych, równolegle wznoszonych zadaszeń przystankowych linii średnicowej, opierał się na spopularyzowanych w l. 50 XX w. cienkościennych strukturach łupinowych, które stanowiły wówczas dla rodzimych konstruktorów technologiczne wyzwanie. Z tego względu wiata jest obiektem o wysokich wartościach naukowych, będąc przejawem ówczesnej myśli technologicznej - czytamy na stronie internetowej MWKZ.

Tej Pani chyba nikomu nie trzeba przedstawiać wiata nad wejściem na perony przystanku Warszawa-Śródmieście WKD,...

Opublikowany przez Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków Środa, 5 sierpnia 2020

Ciekawostka: pierwotnie wiaty były dwie. Niestety mniejsza z nich nie przetrwała do naszych czasów. Została rozebrana w 1993 roku podczas budowy budynku biurowo-usługowego przy Al. Jerozolimskich 56C, do którego przeniesiono zejście na peron kolejki.

Fanom kolei przypominamy jeszcze nasz materiał o renowacji zabytkowego dworca w Białymstoku.